El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente

Autores
Balabanian, Cinthia; Lemos, Viviana Noemí
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La prosocialidad comprende aquellas conductas intencionales que se realizan para el beneficio de otras personas. Entre las variables que tienen una incidencia en la decisión de ayudar, se incluyen los patrones atribucionales: interpretaciones que se realizan sobre las causas de un determinado acontecimiento. El objetivo de este trabajo fue evaluar el rol que tiene la atribución que un individuo realiza sobre una situación de potencial ayuda en la elicitación de la conducta prosocial. A partir de un muestreo intencional, no probabilístico, participaron 359 adolescentes de clase media, de una institución privada de la provincia de Córdoba, Argentina. Se aplicó la Escala de Conducta Prosocial Adolescente y, para la evaluación del estilo atribucional ligado a las conductas de ayuda, se redactaron cuatro situaciones con el objetivo de identificar la atribución causal predominante. Se realizó un ANOVA unifactorial para conocer si la conducta prosocial presenta una variabilidad en función del estilo atribucional. Se encontró que la puntuación promedio de conducta prosocial obtenida por los sujetos con un patrón atribucional externo incontrolable fue significativamente superior al de quienes presentaron un estilo atribucional neutro e interno controlable. Estos hallazgos aportan evidencias a favor de que la conducta es influida por patrones de atribuciones causales. Estos resultados se encuentran en concordancia con estudios previos, los cuales encontraron que las representaciones dinámicas y los modelos mentales sustentados en las propias creencias sobre el mundo, más que los hechos en sí, ejercen un control sobre las acciones que se llevan a cabo.
Prosociality includes those intentional behaviors that are performed for the benefit of other people. Framed in the field of study of positive psychology, the study of prosocial behavior has deepened in recent years, considering different ways in which it can manifest itself. Examples of this type of actions are volunteering and helping in general, and more specifically, acts of cooperation, positive revaluation of the other, condolence, physical or verbal help in the face of a difficulty, consolation at a time of anguish and the rescue. Several variables have been identified that have an incidence in the decision to help; among these are variables specific to the person, factors that have more to do with early development, and variables from the context. These include attributional patterns, that is, interpretations made about the causes of a particular event. In general, the attributional process arises unconsciously, with little effort and in a quick and spontaneous way. The objective of this work was to evaluate the role of the attribution that an individual makes about a situation of potential help in the elicitation of prosocial behavior. An ex post facto research design was used. An intentional non-probabilistic sampling was carried out, from which 359 middle-class adolescents were selected from a private institution in the province of Córdoba, Argentina. For the evaluation of the help behaviors, the Adolescent Prosocial Behavior Scale was applied. This one-dimensional instrument consists of 30 items written in the first person, which express help behaviors, which must be answered using a five-point Likert type scale, indicating how often such behavior is performed. Then, to know the predominant attributional style linked to the help behaviors, four situations were written that express a problem or a need of a specific person, presenting four response options for each case: two corresponding to an internal style of attribution, and two referring to a non-controllable external attribution. A unifactorial ANOVA was performed to determine if prosocial behavior presents variability depending on the attributional style, whether internal, neutral or external. Regarding the main hypothesis of this study, it was found that the average prosocial behavior score obtained by the subjects who presented an uncontrollable external attributional pattern (M = 3.30; DE = .59) was significantly higher than those who presented a neutral attributional style (M = 3.07; DE = .54) and a controllable internal attributional style (M = 2.98; DE = .56) (F (2 351) = 7.88; p < .000). It was found that those subjects, in whom an uncontrollable external attribution predominated, obtained a higher score in prosocial behavior, since they would be attributing the problematic of the situation posed in the instrument mainly to the context, to the circumstances or to chance. On the contrary, those who chose controllable internal causes as a predominant causal explanation would have a lower tendency to be prosocial, since they would be placing more responsibility on the subject who is in the situation described in the instrument, which would have an unfavorable impact on the carrying out of aid actions. These findings provide evidence in favor of the behavior being influenced by patterns of causal attributions. These results are in agreement with previous studies, which found that dynamic representations and mental models based on beliefs about the world, rather than the facts themselves, exert a control over the actions that are carried out.
Fil: Balabanian, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
Materia
ESTILO ATRIBUCIONAL
PROSOCIALIDAD
ADOLESCENCIA
AYUDA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/173518

id CONICETDig_418f3ce946257577a901155d1bbcd585
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/173518
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescenteThe role of attribution in adolescent prosocial behaviorBalabanian, CinthiaLemos, Viviana NoemíESTILO ATRIBUCIONALPROSOCIALIDADADOLESCENCIAAYUDAhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5La prosocialidad comprende aquellas conductas intencionales que se realizan para el beneficio de otras personas. Entre las variables que tienen una incidencia en la decisión de ayudar, se incluyen los patrones atribucionales: interpretaciones que se realizan sobre las causas de un determinado acontecimiento. El objetivo de este trabajo fue evaluar el rol que tiene la atribución que un individuo realiza sobre una situación de potencial ayuda en la elicitación de la conducta prosocial. A partir de un muestreo intencional, no probabilístico, participaron 359 adolescentes de clase media, de una institución privada de la provincia de Córdoba, Argentina. Se aplicó la Escala de Conducta Prosocial Adolescente y, para la evaluación del estilo atribucional ligado a las conductas de ayuda, se redactaron cuatro situaciones con el objetivo de identificar la atribución causal predominante. Se realizó un ANOVA unifactorial para conocer si la conducta prosocial presenta una variabilidad en función del estilo atribucional. Se encontró que la puntuación promedio de conducta prosocial obtenida por los sujetos con un patrón atribucional externo incontrolable fue significativamente superior al de quienes presentaron un estilo atribucional neutro e interno controlable. Estos hallazgos aportan evidencias a favor de que la conducta es influida por patrones de atribuciones causales. Estos resultados se encuentran en concordancia con estudios previos, los cuales encontraron que las representaciones dinámicas y los modelos mentales sustentados en las propias creencias sobre el mundo, más que los hechos en sí, ejercen un control sobre las acciones que se llevan a cabo.Prosociality includes those intentional behaviors that are performed for the benefit of other people. Framed in the field of study of positive psychology, the study of prosocial behavior has deepened in recent years, considering different ways in which it can manifest itself. Examples of this type of actions are volunteering and helping in general, and more specifically, acts of cooperation, positive revaluation of the other, condolence, physical or verbal help in the face of a difficulty, consolation at a time of anguish and the rescue. Several variables have been identified that have an incidence in the decision to help; among these are variables specific to the person, factors that have more to do with early development, and variables from the context. These include attributional patterns, that is, interpretations made about the causes of a particular event. In general, the attributional process arises unconsciously, with little effort and in a quick and spontaneous way. The objective of this work was to evaluate the role of the attribution that an individual makes about a situation of potential help in the elicitation of prosocial behavior. An ex post facto research design was used. An intentional non-probabilistic sampling was carried out, from which 359 middle-class adolescents were selected from a private institution in the province of Córdoba, Argentina. For the evaluation of the help behaviors, the Adolescent Prosocial Behavior Scale was applied. This one-dimensional instrument consists of 30 items written in the first person, which express help behaviors, which must be answered using a five-point Likert type scale, indicating how often such behavior is performed. Then, to know the predominant attributional style linked to the help behaviors, four situations were written that express a problem or a need of a specific person, presenting four response options for each case: two corresponding to an internal style of attribution, and two referring to a non-controllable external attribution. A unifactorial ANOVA was performed to determine if prosocial behavior presents variability depending on the attributional style, whether internal, neutral or external. Regarding the main hypothesis of this study, it was found that the average prosocial behavior score obtained by the subjects who presented an uncontrollable external attributional pattern (M = 3.30; DE = .59) was significantly higher than those who presented a neutral attributional style (M = 3.07; DE = .54) and a controllable internal attributional style (M = 2.98; DE = .56) (F (2 351) = 7.88; p < .000). It was found that those subjects, in whom an uncontrollable external attribution predominated, obtained a higher score in prosocial behavior, since they would be attributing the problematic of the situation posed in the instrument mainly to the context, to the circumstances or to chance. On the contrary, those who chose controllable internal causes as a predominant causal explanation would have a lower tendency to be prosocial, since they would be placing more responsibility on the subject who is in the situation described in the instrument, which would have an unfavorable impact on the carrying out of aid actions. These findings provide evidence in favor of the behavior being influenced by patterns of causal attributions. These results are in agreement with previous studies, which found that dynamic representations and mental models based on beliefs about the world, rather than the facts themselves, exert a control over the actions that are carried out.Fil: Balabanian, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; ArgentinaFil: Lemos, Viviana Noemí. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; ArgentinaCentro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines2020-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/173518Balabanian, Cinthia; Lemos, Viviana Noemí; El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente; Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 37; 2; 12-2020; 129-1420325-82031668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=482info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.16888/interd.2020.37.2.8info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:47:54Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/173518instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:47:54.579CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
The role of attribution in adolescent prosocial behavior
title El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
spellingShingle El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
Balabanian, Cinthia
ESTILO ATRIBUCIONAL
PROSOCIALIDAD
ADOLESCENCIA
AYUDA
title_short El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
title_full El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
title_fullStr El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
title_full_unstemmed El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
title_sort El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente
dc.creator.none.fl_str_mv Balabanian, Cinthia
Lemos, Viviana Noemí
author Balabanian, Cinthia
author_facet Balabanian, Cinthia
Lemos, Viviana Noemí
author_role author
author2 Lemos, Viviana Noemí
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ESTILO ATRIBUCIONAL
PROSOCIALIDAD
ADOLESCENCIA
AYUDA
topic ESTILO ATRIBUCIONAL
PROSOCIALIDAD
ADOLESCENCIA
AYUDA
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv La prosocialidad comprende aquellas conductas intencionales que se realizan para el beneficio de otras personas. Entre las variables que tienen una incidencia en la decisión de ayudar, se incluyen los patrones atribucionales: interpretaciones que se realizan sobre las causas de un determinado acontecimiento. El objetivo de este trabajo fue evaluar el rol que tiene la atribución que un individuo realiza sobre una situación de potencial ayuda en la elicitación de la conducta prosocial. A partir de un muestreo intencional, no probabilístico, participaron 359 adolescentes de clase media, de una institución privada de la provincia de Córdoba, Argentina. Se aplicó la Escala de Conducta Prosocial Adolescente y, para la evaluación del estilo atribucional ligado a las conductas de ayuda, se redactaron cuatro situaciones con el objetivo de identificar la atribución causal predominante. Se realizó un ANOVA unifactorial para conocer si la conducta prosocial presenta una variabilidad en función del estilo atribucional. Se encontró que la puntuación promedio de conducta prosocial obtenida por los sujetos con un patrón atribucional externo incontrolable fue significativamente superior al de quienes presentaron un estilo atribucional neutro e interno controlable. Estos hallazgos aportan evidencias a favor de que la conducta es influida por patrones de atribuciones causales. Estos resultados se encuentran en concordancia con estudios previos, los cuales encontraron que las representaciones dinámicas y los modelos mentales sustentados en las propias creencias sobre el mundo, más que los hechos en sí, ejercen un control sobre las acciones que se llevan a cabo.
Prosociality includes those intentional behaviors that are performed for the benefit of other people. Framed in the field of study of positive psychology, the study of prosocial behavior has deepened in recent years, considering different ways in which it can manifest itself. Examples of this type of actions are volunteering and helping in general, and more specifically, acts of cooperation, positive revaluation of the other, condolence, physical or verbal help in the face of a difficulty, consolation at a time of anguish and the rescue. Several variables have been identified that have an incidence in the decision to help; among these are variables specific to the person, factors that have more to do with early development, and variables from the context. These include attributional patterns, that is, interpretations made about the causes of a particular event. In general, the attributional process arises unconsciously, with little effort and in a quick and spontaneous way. The objective of this work was to evaluate the role of the attribution that an individual makes about a situation of potential help in the elicitation of prosocial behavior. An ex post facto research design was used. An intentional non-probabilistic sampling was carried out, from which 359 middle-class adolescents were selected from a private institution in the province of Córdoba, Argentina. For the evaluation of the help behaviors, the Adolescent Prosocial Behavior Scale was applied. This one-dimensional instrument consists of 30 items written in the first person, which express help behaviors, which must be answered using a five-point Likert type scale, indicating how often such behavior is performed. Then, to know the predominant attributional style linked to the help behaviors, four situations were written that express a problem or a need of a specific person, presenting four response options for each case: two corresponding to an internal style of attribution, and two referring to a non-controllable external attribution. A unifactorial ANOVA was performed to determine if prosocial behavior presents variability depending on the attributional style, whether internal, neutral or external. Regarding the main hypothesis of this study, it was found that the average prosocial behavior score obtained by the subjects who presented an uncontrollable external attributional pattern (M = 3.30; DE = .59) was significantly higher than those who presented a neutral attributional style (M = 3.07; DE = .54) and a controllable internal attributional style (M = 2.98; DE = .56) (F (2 351) = 7.88; p < .000). It was found that those subjects, in whom an uncontrollable external attribution predominated, obtained a higher score in prosocial behavior, since they would be attributing the problematic of the situation posed in the instrument mainly to the context, to the circumstances or to chance. On the contrary, those who chose controllable internal causes as a predominant causal explanation would have a lower tendency to be prosocial, since they would be placing more responsibility on the subject who is in the situation described in the instrument, which would have an unfavorable impact on the carrying out of aid actions. These findings provide evidence in favor of the behavior being influenced by patterns of causal attributions. These results are in agreement with previous studies, which found that dynamic representations and mental models based on beliefs about the world, rather than the facts themselves, exert a control over the actions that are carried out.
Fil: Balabanian, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
description La prosocialidad comprende aquellas conductas intencionales que se realizan para el beneficio de otras personas. Entre las variables que tienen una incidencia en la decisión de ayudar, se incluyen los patrones atribucionales: interpretaciones que se realizan sobre las causas de un determinado acontecimiento. El objetivo de este trabajo fue evaluar el rol que tiene la atribución que un individuo realiza sobre una situación de potencial ayuda en la elicitación de la conducta prosocial. A partir de un muestreo intencional, no probabilístico, participaron 359 adolescentes de clase media, de una institución privada de la provincia de Córdoba, Argentina. Se aplicó la Escala de Conducta Prosocial Adolescente y, para la evaluación del estilo atribucional ligado a las conductas de ayuda, se redactaron cuatro situaciones con el objetivo de identificar la atribución causal predominante. Se realizó un ANOVA unifactorial para conocer si la conducta prosocial presenta una variabilidad en función del estilo atribucional. Se encontró que la puntuación promedio de conducta prosocial obtenida por los sujetos con un patrón atribucional externo incontrolable fue significativamente superior al de quienes presentaron un estilo atribucional neutro e interno controlable. Estos hallazgos aportan evidencias a favor de que la conducta es influida por patrones de atribuciones causales. Estos resultados se encuentran en concordancia con estudios previos, los cuales encontraron que las representaciones dinámicas y los modelos mentales sustentados en las propias creencias sobre el mundo, más que los hechos en sí, ejercen un control sobre las acciones que se llevan a cabo.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/173518
Balabanian, Cinthia; Lemos, Viviana Noemí; El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente; Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 37; 2; 12-2020; 129-142
0325-8203
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/173518
identifier_str_mv Balabanian, Cinthia; Lemos, Viviana Noemí; El rol de la atribución en el comportamiento prosocial adolescente; Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 37; 2; 12-2020; 129-142
0325-8203
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=482
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.16888/interd.2020.37.2.8
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines
publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614524111421440
score 13.070432