Imágenes para el duelo: Etnografía sobre el cuidado y las representaciones de la muerte en torno a los desaparecidos en Argentina

Autores
Da Silva Catela, Gilda Veronica Ludmila
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Este texto analiza las prácticas de duelo frente a la desaparición de personas por razones políticas en Argentina. Utilizo las herramientas de la antropología para observar etnográficamente las maneras y modos con los cuales los familiares de desaparecidos construyen la relación con sus muertos ¿Cómo se transita el duelo cuando no hay cuerpo, ni tumba? ¿Qué elementos se pueden distinguir en los procesos donde la muerte debe ser imaginada? ¿Qué rituales y acciones se ponen en juego para el cuidado de esos muertos? En la primera parte se trazan los elementos centrales para comprender la desaparición dentro de la noción de muerte. A continuación se establecen los nexos entre imagen, duelo y desaparición. Finalmente se centra en las acciones, rituales y prácticas en torno al cuidado de los muertos frente a la falta del cuerpo, específicamente observado a partir de cuatro historias de hijos de desaparecidos y la relación que establecen con la fotografía policial de sus padres del “Registro de Extremistas”.
In this study, I am interested in analyzing practices of mourning regarding politically-related disappearances in Argentina. Here I use anthropological tools to ethnographically observe the ways in which the relatives of enforced disappearance victims build their relationship with the dead. How is grief experienced when there is no body and no grave? What elements can be distinguished in processes where death has to be imagined? What rituals and actions are put into play to care for the dead? In the first part, central elements are outlined so as to understand disappearance within the notion of death. Afterwards, links between image, mourning and disappearance are established. Accordingly, we observe the space that photography occupies in the face of disappearances, inhabiting the imprint of that absence and a place of singular memory for the mourning. Finally, ethnography focuses on the actions, rituals and practices around the care of the dead in connection with the absence of a body, specifically seen in four accounts given by the children of missing persons and the relationship they establish with police photographs of their parents, taken for the “Register of Extremists”.
Fil: Da Silva Catela, Gilda Veronica Ludmila. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Antropología de Córdoba. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Instituto de Antropología de Córdoba; Argentina
Materia
Duelo
Desaparición
Muerte
Fotografía
Etnografía
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In this study, I am interested in analyzing practices of mourning regarding politically-related disappearances in Argentina. Here I use anthropological tools to ethnographically observe the ways in which the relatives of enforced disappearance victims build their relationship with the dead. How is grief experienced when there is no body and no grave? What elements can be distinguished in processes where death has to be imagined? What rituals and actions are put into play to care for the dead? In the first part, central elements are outlined so as to understand disappearance within the notion of death. Afterwards, links between image, mourning and disappearance are established. Accordingly, we observe the space that photography occupies in the face of disappearances, inhabiting the imprint of that absence and a place of singular memory for the mourning. Finally, ethnography focuses on the actions, rituals and practices around the care of the dead in connection with the absence of a body, specifically seen in four accounts given by the children of missing persons and the relationship they establish with police photographs of their parents, taken for the “Register of Extremists”.
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