El lugar de la epopeya en La tradición nacional, de Joaquín V. González

Autores
Fernandez, Cristina Beatriz
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El propósito de este artículo es analizar el ensayo La tradición nacional de Joaquín V. González focalizando un aspecto que juzgamos medular: el lugar concedido a la epopeya en la conformación de un relato identitario sobre la nación. Al respecto, nos interesa destacar cómo el epos presente en las tradiciones poéticas orales y populares es convertido en una epopeya en virtud de la intervención letrada. Asimismo, observamos que entre las epopeyas producto de los sectores letrados de distintas épocas y regiones, González presta especial consideración a dos textos bien diferentes, La araucana de Alonso de Ercilla y el drama anónimo quechua Ollantay, que son leídos, como resulta esperable, en clave de epopeyas. Pero no deja de ser curioso que estas obras, vinculadas con la región geocultural andina, ingresen en el corpus de textos fundacionales argentinos, sobre todo si se considera que la primera, al menos desde los tiempos de la independencia, ha cumplido ese rol en relación con Chile y no con Argentina. En los dos casos, es su vinculación con la geografía de los Andes, que para González es el espacio natural para la génesis de la epopeya americana, la que permite su apropiación y refuncionalización simbólica.
The purpose of this article is to analyse Joaquín V. González's essay La tradición nacional, focusing on an aspect that we consider to be central to it: the place given to the epic in the shaping of an identity narrative about the nation. In this respect, we are interested in highlighting how the epos present in oral and popular poetic traditions is converted into an epic by virtue of literary intervention. Likewise, we note that among the epics produced by the literate sectors of different periods and regions, González gives special consideration to two very different texts: La araucana by Alonso de Ercilla and the anonymous Quechua drama Ollantay, which are read, as is to be expected, in the key of epics. But it is curious that these works, linked to the Andean geo-cultural region, should be included in the corpus of Argentinian foundational texts, especially if one considers that the former, at least since the time of independence, has fulfilled this role in relation to Chile and not to Argentina. In both cases, it is their link with the geography of the Andes, which for González is the natural space for the genesis of an American epic, that allows their appropriation and symbolic refunctionalisation.
Fil: Fernandez, Cristina Beatriz. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Centro Interdisciplinario de Estudios Europeos; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Instituto de Investigaciones Sobre Sociedades, Territorios y Culturas; Argentina
Materia
JOAQUÍN V. GONZÁLEZ
TRADICIÓN
EPOPEYA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The purpose of this article is to analyse Joaquín V. González's essay La tradición nacional, focusing on an aspect that we consider to be central to it: the place given to the epic in the shaping of an identity narrative about the nation. In this respect, we are interested in highlighting how the epos present in oral and popular poetic traditions is converted into an epic by virtue of literary intervention. Likewise, we note that among the epics produced by the literate sectors of different periods and regions, González gives special consideration to two very different texts: La araucana by Alonso de Ercilla and the anonymous Quechua drama Ollantay, which are read, as is to be expected, in the key of epics. But it is curious that these works, linked to the Andean geo-cultural region, should be included in the corpus of Argentinian foundational texts, especially if one considers that the former, at least since the time of independence, has fulfilled this role in relation to Chile and not to Argentina. In both cases, it is their link with the geography of the Andes, which for González is the natural space for the genesis of an American epic, that allows their appropriation and symbolic refunctionalisation.
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