Una aproximación a "El familiar" (1997) de María Eugenia Valentié

Autores
Valdez Fenik, Guadalupe Andrea
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
María Eugenia Valentié (1920-2009) profesora emérita y consulta de la Universidad Nacional de Tucumán UNT), titular de Metafísica, pertenece a la primera generación de mujeres de la provincia en ingresar a la Universidad. Hacia fines de la década del sesenta, en las contiendas de la última dictadura cívico militar, fundó y dirigió, de forma clandestina, el grupo de estudios: Mythos y Logos; dedicado a la cultura popular del NOA. Aquí se propone una relectura, en clave feminista y situada de sus trabajos sobre el Mito del Familiar, que reivindica el valor de sus registros de la cultura popular. Se presentarán algunas influencias del artículo; y una lectura detenida por el texto propiamente, que incluye sus ideas políticas en torno a la industrialización de la provincia, las consecuencias subjetivas de dicho proceso expresadas en el mito, al cual comprende como una elaboración simbólica popular. Por último, se hará referencia a una serie de figuraciones populares en torno a la vida en los ingenios y a la clase dominante. En un contexto de recrudecimiento de las políticas neoliberales como el que atravesamos, vuelven a resonar los registros de la violencia que hace Valentié en sus estudios que visibilizan la cara violenta del liberalismo político del siglo XX: la extrema precarización de la vida y la explotación de la tierra.
María Eugenia Valentié (1920–2009), professor emeritus and consultant at the National University of Tucumán (UNT) and holder of the Metaphysics chair, belonged to the first generation of women in the province to enter university. In the late 1960s, during the struggles of the last civil-military dictatorship, she clandestinely founded and directed the study group Mythos and Logos, dedicated to the popular culture of Northwestern Argentina (NOA). This article proposes a feminist and situated reinterpretation of her work on the myth of El Familiar, highlighting the significance of her records of popular culture. It will present some of the influences on her work and offer a detailed analysis of her text, focusing on her political ideas regarding the province's industrialization and the subjective consequences of this process as expressed in the myth, which she understood as a symbolic popular elaboration. Finally, the article will examine various popular depictions of life in the sugar mills and the dominant class. In a context of renewed neoliberal policies, as we are experiencing today, Valentié's records of violence resonate once again, exposing the violent face of 20th-century political liberalism: extreme precarization of life and the exploitation of land.
Fil: Valdez Fenik, Guadalupe Andrea. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género; Argentina
Materia
Feminismo
Autoras del siglo XX
Liberalismo Político
Filosofía del NOA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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María Eugenia Valentié (1920–2009), professor emeritus and consultant at the National University of Tucumán (UNT) and holder of the Metaphysics chair, belonged to the first generation of women in the province to enter university. In the late 1960s, during the struggles of the last civil-military dictatorship, she clandestinely founded and directed the study group Mythos and Logos, dedicated to the popular culture of Northwestern Argentina (NOA). This article proposes a feminist and situated reinterpretation of her work on the myth of El Familiar, highlighting the significance of her records of popular culture. It will present some of the influences on her work and offer a detailed analysis of her text, focusing on her political ideas regarding the province's industrialization and the subjective consequences of this process as expressed in the myth, which she understood as a symbolic popular elaboration. Finally, the article will examine various popular depictions of life in the sugar mills and the dominant class. In a context of renewed neoliberal policies, as we are experiencing today, Valentié's records of violence resonate once again, exposing the violent face of 20th-century political liberalism: extreme precarization of life and the exploitation of land.
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