Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions
- Autores
- Azar Zimmermann, Elisa Emma; Vargas Rubilar, Jael Alejandra; Arán Filippetti, Vanessa
- Año de publicación
- 2023
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The role of parenting in the development of children’s learning constitutes, at present, part of the discussion in the psychoeducational field. Although parental competences (pc) and executive functions (ef) have been investigated by psychology and neuropsychology, their relationship with academic competences remains to be fully studied. The aim of this investigation was to analyze the effect of pc perceived by parents on behavioral ef and performance-based measures of reading and mathematical competences in children. We worked with 131 school children of both sexes, between 9 and 11 years old, and their respective parents. Multivariate Analysis of Variance (manova) and structural equation model (sem) were used. The results indicate that parental skills from the parents’ perspective have a significant effect on ef, reading, and mathematical skills. However, the best fit model indicates that efs mediate the relationship between parenting skills and reading and math skills.
El rol parental en el desarrollo del aprendizaje de los niños constituye, en el presente, una parte de la discusión en el campo psicoeducativo. Aunque las competencias parentales (cp) y las funciones ejecutivas (fe) han sido investigadas por la psicología y la neuropsicología, su relación con las competencias académicas permanece abierta para ser estudiada a profundidad. El objetivo de esta investigación es analizar el efecto de los cp percibidas por los padres en fe comportamentales y las mediciones basadas en el desempeño de las competencias lectoras y matemáticas en niños. Trabajamos con 131 niños y niñas escolarizados, entre 9 y 11 años, y sus padres. Se hizo uso del Análisis Multivariado de Variancia (manova) y Modelos de Ecuaciones Estructurales (sem). Los resultados indican que las competencias parentales desde la perspectiva de los padres poseen un efecto significativo en las fe, la lectura y las habilidades matemáticas. De forma que los modelos mejor ajustados indican que las fe median la relación entre las competencias parentales, lectoras y matemáticas.
Fil: Azar Zimmermann, Elisa Emma. Universidad Católica de Córdoba; Argentina
Fil: Vargas Rubilar, Jael Alejandra. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Ciencias de la Salud y del Comportamiento; Argentina
Fil: Arán Filippetti, Vanessa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Ciencias de la Salud y del Comportamiento; Argentina - Materia
-
ACADEMIC COMPETENCES
CHILDREN
EXECUTIVE FUNCTIONS
LEARNING
PARENTAL SKILLS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/222632
Ver los metadatos del registro completo
| id |
CONICETDig_2c197f113c11cc6b9037b0bedbb44390 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/222632 |
| network_acronym_str |
CONICETDig |
| repository_id_str |
3498 |
| network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| spelling |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive FunctionsCompetencias Parentales y Competencias Académicas en Niños Escolarizados: El Rol Mediador de las Funciones EjecutivasAzar Zimmermann, Elisa EmmaVargas Rubilar, Jael AlejandraArán Filippetti, VanessaACADEMIC COMPETENCESCHILDRENEXECUTIVE FUNCTIONSLEARNINGPARENTAL SKILLShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The role of parenting in the development of children’s learning constitutes, at present, part of the discussion in the psychoeducational field. Although parental competences (pc) and executive functions (ef) have been investigated by psychology and neuropsychology, their relationship with academic competences remains to be fully studied. The aim of this investigation was to analyze the effect of pc perceived by parents on behavioral ef and performance-based measures of reading and mathematical competences in children. We worked with 131 school children of both sexes, between 9 and 11 years old, and their respective parents. Multivariate Analysis of Variance (manova) and structural equation model (sem) were used. The results indicate that parental skills from the parents’ perspective have a significant effect on ef, reading, and mathematical skills. However, the best fit model indicates that efs mediate the relationship between parenting skills and reading and math skills.El rol parental en el desarrollo del aprendizaje de los niños constituye, en el presente, una parte de la discusión en el campo psicoeducativo. Aunque las competencias parentales (cp) y las funciones ejecutivas (fe) han sido investigadas por la psicología y la neuropsicología, su relación con las competencias académicas permanece abierta para ser estudiada a profundidad. El objetivo de esta investigación es analizar el efecto de los cp percibidas por los padres en fe comportamentales y las mediciones basadas en el desempeño de las competencias lectoras y matemáticas en niños. Trabajamos con 131 niños y niñas escolarizados, entre 9 y 11 años, y sus padres. Se hizo uso del Análisis Multivariado de Variancia (manova) y Modelos de Ecuaciones Estructurales (sem). Los resultados indican que las competencias parentales desde la perspectiva de los padres poseen un efecto significativo en las fe, la lectura y las habilidades matemáticas. De forma que los modelos mejor ajustados indican que las fe median la relación entre las competencias parentales, lectoras y matemáticas.Fil: Azar Zimmermann, Elisa Emma. Universidad Católica de Córdoba; ArgentinaFil: Vargas Rubilar, Jael Alejandra. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Ciencias de la Salud y del Comportamiento; ArgentinaFil: Arán Filippetti, Vanessa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Ciencias de la Salud y del Comportamiento; ArgentinaUniversidad Nacional de Colombia2023-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/222632Azar Zimmermann, Elisa Emma; Vargas Rubilar, Jael Alejandra; Arán Filippetti, Vanessa; Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions; Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Psicología; 32; 1; 1-2023; 11-270121-54692344-8644CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/94808info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/rcp.v32n1.94808info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T11:59:03Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/222632instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 11:59:03.476CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions Competencias Parentales y Competencias Académicas en Niños Escolarizados: El Rol Mediador de las Funciones Ejecutivas |
| title |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions |
| spellingShingle |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions Azar Zimmermann, Elisa Emma ACADEMIC COMPETENCES CHILDREN EXECUTIVE FUNCTIONS LEARNING PARENTAL SKILLS |
| title_short |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions |
| title_full |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions |
| title_fullStr |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions |
| title_full_unstemmed |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions |
| title_sort |
Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Azar Zimmermann, Elisa Emma Vargas Rubilar, Jael Alejandra Arán Filippetti, Vanessa |
| author |
Azar Zimmermann, Elisa Emma |
| author_facet |
Azar Zimmermann, Elisa Emma Vargas Rubilar, Jael Alejandra Arán Filippetti, Vanessa |
| author_role |
author |
| author2 |
Vargas Rubilar, Jael Alejandra Arán Filippetti, Vanessa |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
ACADEMIC COMPETENCES CHILDREN EXECUTIVE FUNCTIONS LEARNING PARENTAL SKILLS |
| topic |
ACADEMIC COMPETENCES CHILDREN EXECUTIVE FUNCTIONS LEARNING PARENTAL SKILLS |
| purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The role of parenting in the development of children’s learning constitutes, at present, part of the discussion in the psychoeducational field. Although parental competences (pc) and executive functions (ef) have been investigated by psychology and neuropsychology, their relationship with academic competences remains to be fully studied. The aim of this investigation was to analyze the effect of pc perceived by parents on behavioral ef and performance-based measures of reading and mathematical competences in children. We worked with 131 school children of both sexes, between 9 and 11 years old, and their respective parents. Multivariate Analysis of Variance (manova) and structural equation model (sem) were used. The results indicate that parental skills from the parents’ perspective have a significant effect on ef, reading, and mathematical skills. However, the best fit model indicates that efs mediate the relationship between parenting skills and reading and math skills. El rol parental en el desarrollo del aprendizaje de los niños constituye, en el presente, una parte de la discusión en el campo psicoeducativo. Aunque las competencias parentales (cp) y las funciones ejecutivas (fe) han sido investigadas por la psicología y la neuropsicología, su relación con las competencias académicas permanece abierta para ser estudiada a profundidad. El objetivo de esta investigación es analizar el efecto de los cp percibidas por los padres en fe comportamentales y las mediciones basadas en el desempeño de las competencias lectoras y matemáticas en niños. Trabajamos con 131 niños y niñas escolarizados, entre 9 y 11 años, y sus padres. Se hizo uso del Análisis Multivariado de Variancia (manova) y Modelos de Ecuaciones Estructurales (sem). Los resultados indican que las competencias parentales desde la perspectiva de los padres poseen un efecto significativo en las fe, la lectura y las habilidades matemáticas. De forma que los modelos mejor ajustados indican que las fe median la relación entre las competencias parentales, lectoras y matemáticas. Fil: Azar Zimmermann, Elisa Emma. Universidad Católica de Córdoba; Argentina Fil: Vargas Rubilar, Jael Alejandra. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Ciencias de la Salud y del Comportamiento; Argentina Fil: Arán Filippetti, Vanessa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Ciencias de la Salud y del Comportamiento; Argentina |
| description |
The role of parenting in the development of children’s learning constitutes, at present, part of the discussion in the psychoeducational field. Although parental competences (pc) and executive functions (ef) have been investigated by psychology and neuropsychology, their relationship with academic competences remains to be fully studied. The aim of this investigation was to analyze the effect of pc perceived by parents on behavioral ef and performance-based measures of reading and mathematical competences in children. We worked with 131 school children of both sexes, between 9 and 11 years old, and their respective parents. Multivariate Analysis of Variance (manova) and structural equation model (sem) were used. The results indicate that parental skills from the parents’ perspective have a significant effect on ef, reading, and mathematical skills. However, the best fit model indicates that efs mediate the relationship between parenting skills and reading and math skills. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/222632 Azar Zimmermann, Elisa Emma; Vargas Rubilar, Jael Alejandra; Arán Filippetti, Vanessa; Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions; Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Psicología; 32; 1; 1-2023; 11-27 0121-5469 2344-8644 CONICET Digital CONICET |
| url |
http://hdl.handle.net/11336/222632 |
| identifier_str_mv |
Azar Zimmermann, Elisa Emma; Vargas Rubilar, Jael Alejandra; Arán Filippetti, Vanessa; Parental Skills and Academic Competences in School Children: The Mediator Role of Executive Functions; Universidad Nacional de Colombia; Revista Colombiana de Psicología; 32; 1; 1-2023; 11-27 0121-5469 2344-8644 CONICET Digital CONICET |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/94808 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/rcp.v32n1.94808 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| collection |
CONICET Digital (CONICET) |
| instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
| _version_ |
1846782308088020992 |
| score |
12.982451 |