Viudas y Brujas: Repensar el suttee de la crónica de Santiago Avendaño desde perspectivas feministas

Autores
Hernandez, Graciela Beatriz
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En la denominada “Crónica de Santiago Avendaño”, se describe el asesinato de treinta y dos mujeres en el marco de las exequias de Painé, principal autoridad, cacique o lonko de los rankülche de Leubucó, a mediados del siglo XIX, en la actual provincia de La Pampa (Argentina). Para realizar este análisis partimos de los aportes teóricos de la antropóloga Rita Segato sobre las relaciones entre crímenes de mujeres y disputas por el poder, y del texto de Gayatri Spivak “¿Puede hablar el subalterno?”, que incluye un análisis del suttee desde la teoría de la subalternidad. Hasta el momento se ha sostenido que la crónica identifica dos motivos para matar a las mujeres: por viudas y por brujas. Pretendemos analizar, a partir de esta fuente y de otras del siglo XIX (principalmente de Luis De la Cruz y Lucio Mansilla), cómo se construyeron las categorías de viudas y brujas. También queremos hacer visible la participación de los refugiados “blancos” en el ritual que estamos analizando.
The so-called ‘Santiago Avendaño chronicles’ describe the assassination of thirty-two women during the funeral of Painé, the main authority, chief or lonko of the Rankülche from Leubucó in the mid nineteenth century, in the area corresponding to the current province of La Pampa (Argentina). Our analysis draws on the theoretical contribution of the anthropologist Rita Segato regarding the relationship between crimes against women and the struggle for power, and on the text ‘Can the Subaltern Speak?’ by Gayatri Spivak, which includes an analysis of the suttee from the theory of subordination. Until now it has been held that the chronicle identifies two motives for killing the women: that they are witches and that they are widows. Using this source as well as other 19th century sources (mainly by Luis de la Cruz and Lucio Mansilla), we aim to analyse the way in which the categories of witch and widow have been constructed. Moreover, we want visibilize the participation of the “white” refugees in the ritual under analysis.
Fil: Hernandez, Graciela Beatriz. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Humanidades. Centro de Estudios Regionales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca; Argentina
Materia
Viudas
Brujas
Feminismo
Violencia
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The so-called ‘Santiago Avendaño chronicles’ describe the assassination of thirty-two women during the funeral of Painé, the main authority, chief or lonko of the Rankülche from Leubucó in the mid nineteenth century, in the area corresponding to the current province of La Pampa (Argentina). Our analysis draws on the theoretical contribution of the anthropologist Rita Segato regarding the relationship between crimes against women and the struggle for power, and on the text ‘Can the Subaltern Speak?’ by Gayatri Spivak, which includes an analysis of the suttee from the theory of subordination. Until now it has been held that the chronicle identifies two motives for killing the women: that they are witches and that they are widows. Using this source as well as other 19th century sources (mainly by Luis de la Cruz and Lucio Mansilla), we aim to analyse the way in which the categories of witch and widow have been constructed. Moreover, we want visibilize the participation of the “white” refugees in the ritual under analysis.
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