Forecasting inflation with twitter

Autores
Aromí, José Daniel; Llada, Martin
Año de publicación
2020
Idioma
inglés
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys.
Fil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina
Fil: Llada, Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina
LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política
Ciudad Autónoma de Buenos Aires
Argentina
Asociación Argentina de Economía Política
Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía
Materia
inflation
twitter
sentiment
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/154100

id CONICETDig_251995535316d29a05092bde7826c2e5
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/154100
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Forecasting inflation with twitterAromí, José DanielLlada, Martininflationtwittersentimenthttps://purl.org/becyt/ford/5.2https://purl.org/becyt/ford/5We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys.Fil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; ArgentinaFil: Llada, Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; ArgentinaLIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía PolíticaCiudad Autónoma de Buenos AiresArgentinaAsociación Argentina de Economía PolíticaUniversidad Nacional del Sur. Departamento de EconomíaAsociación Argentina de Economía Política2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectReuniónBookhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/154100Forecasting inflation with twitter; LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política; Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Argentina; 2020; 56-56978-987-28590-7-71852-0022CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/demo/download/Libro_de_resumenes2020.pdfinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/site/reuniones_anuales.htmlNacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:04:47Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/154100instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:04:48.161CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Forecasting inflation with twitter
title Forecasting inflation with twitter
spellingShingle Forecasting inflation with twitter
Aromí, José Daniel
inflation
twitter
sentiment
title_short Forecasting inflation with twitter
title_full Forecasting inflation with twitter
title_fullStr Forecasting inflation with twitter
title_full_unstemmed Forecasting inflation with twitter
title_sort Forecasting inflation with twitter
dc.creator.none.fl_str_mv Aromí, José Daniel
Llada, Martin
author Aromí, José Daniel
author_facet Aromí, José Daniel
Llada, Martin
author_role author
author2 Llada, Martin
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv inflation
twitter
sentiment
topic inflation
twitter
sentiment
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.2
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys.
Fil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina
Fil: Llada, Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina
LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política
Ciudad Autónoma de Buenos Aires
Argentina
Asociación Argentina de Economía Política
Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía
description We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/conferenceObject
Reunión
Book
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia
status_str publishedVersion
format conferenceObject
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/154100
Forecasting inflation with twitter; LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política; Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Argentina; 2020; 56-56
978-987-28590-7-7
1852-0022
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/154100
identifier_str_mv Forecasting inflation with twitter; LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política; Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Argentina; 2020; 56-56
978-987-28590-7-7
1852-0022
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/demo/download/Libro_de_resumenes2020.pdf
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/site/reuniones_anuales.html
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Nacional
dc.publisher.none.fl_str_mv Asociación Argentina de Economía Política
publisher.none.fl_str_mv Asociación Argentina de Economía Política
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269876394131456
score 13.13397