Forecasting inflation with twitter
- Autores
- Aromí, José Daniel; Llada, Martin
- Año de publicación
- 2020
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- documento de conferencia
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys.
Fil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina
Fil: Llada, Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina
LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política
Ciudad Autónoma de Buenos Aires
Argentina
Asociación Argentina de Economía Política
Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía - Materia
-
inflation
twitter
sentiment - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/154100
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_251995535316d29a05092bde7826c2e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/154100 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Forecasting inflation with twitterAromí, José DanielLlada, Martininflationtwittersentimenthttps://purl.org/becyt/ford/5.2https://purl.org/becyt/ford/5We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys.Fil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; ArgentinaFil: Llada, Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; ArgentinaLIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía PolíticaCiudad Autónoma de Buenos AiresArgentinaAsociación Argentina de Economía PolíticaUniversidad Nacional del Sur. Departamento de EconomíaAsociación Argentina de Economía Política2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectReuniónBookhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/154100Forecasting inflation with twitter; LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política; Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Argentina; 2020; 56-56978-987-28590-7-71852-0022CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/demo/download/Libro_de_resumenes2020.pdfinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/site/reuniones_anuales.htmlNacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:04:47Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/154100instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:04:48.161CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Forecasting inflation with twitter |
title |
Forecasting inflation with twitter |
spellingShingle |
Forecasting inflation with twitter Aromí, José Daniel inflation sentiment |
title_short |
Forecasting inflation with twitter |
title_full |
Forecasting inflation with twitter |
title_fullStr |
Forecasting inflation with twitter |
title_full_unstemmed |
Forecasting inflation with twitter |
title_sort |
Forecasting inflation with twitter |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Aromí, José Daniel Llada, Martin |
author |
Aromí, José Daniel |
author_facet |
Aromí, José Daniel Llada, Martin |
author_role |
author |
author2 |
Llada, Martin |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
inflation sentiment |
topic |
inflation sentiment |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.2 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys. Fil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina Fil: Llada, Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía Política de Buenos Aires; Argentina LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política Ciudad Autónoma de Buenos Aires Argentina Asociación Argentina de Economía Política Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía |
description |
We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated toinflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012 2019.The attention index provides valuable information regarding future levelsof inflation. A one standard deviation increment in the index is followed byan increment of approximately 0.4% in expected inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media contentallows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the indexprovides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as mediacontent, media tweets, google search intensity and consumer surveys. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/conferenceObject Reunión Book http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia |
status_str |
publishedVersion |
format |
conferenceObject |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/154100 Forecasting inflation with twitter; LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política; Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Argentina; 2020; 56-56 978-987-28590-7-7 1852-0022 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/154100 |
identifier_str_mv |
Forecasting inflation with twitter; LIV Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política; Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Argentina; 2020; 56-56 978-987-28590-7-7 1852-0022 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/demo/download/Libro_de_resumenes2020.pdf info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://aaep.org.ar/site/reuniones_anuales.html |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Nacional |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Argentina de Economía Política |
publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Argentina de Economía Política |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842269876394131456 |
score |
13.13397 |