Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review

Autores
de Sanctis, Florencia; Mesurado, Maria Belen
Año de publicación
2022
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Attachment has a fundamental role in the development of empathy, which helps people interact with others and prevents aggressive behaviors. It is believed that having a secure attachment can promote empathy. However, there is no clear evidence about the relationship between insecure attachment styles and empathy. Therefore, a meta-analysis was performed to clarify the relation between different types of attachment and empathy from late children to adults (9-47 years). It was conducted using 14 studies (11542 participants) for the secure attachment, 7 studies (3115 participants) for the avoidant, and 8 studies (3479 participants) for the anxious-ambivalent. Results indicated that secure attachment was positively correlated with empathy, avoidant attachment was negatively correlated, and anxious-ambivalent attachment had an inconclusive relationship. Whereas the results obtained for the secure and avoidant attachment with empathy are consistent with literature, the inconsistencies in anxious-ambivalent style may be due to a duality of feelings experienced by these individuals, who go from high levels of empathy (to be accepted) to low levels of empathy (to avoid distressing emotions). We suggest broadening the limit in age, include the multidirectional nature of empathy, as well as the effect of gender and different sorts of affiliations (parents, couples) for future studies.
El apego tiene un papel fundamental en el desarrollo de la empatía, la cual ayuda a las personas a interactuar y previene conductas agresivas. Aunque se cree que tener un apego seguro puede promover la empatía, no existe evidencia clara sobre la relación entre los apegos inseguros y la empatía. Consecuentemente, se realizó un metaanálisis para aclarar la relación entre los diferentes tipos de apego y la empatía desde infantes tardíos hasta adultos (9-47 años). Se incluyeron 14 estudios (11542 participantes) para el apego seguro, 7 estudios (3115 participantes) para el evitativo y 8 estudios (3479 participantes) para el ansioso-ambivalente. Los resultados indicaron que el apego seguro se correlacionó positivamente con la empatía, el apego evitativo se correlacionó negativamente y el apego ansioso-ambivalente tuvo una relación no concluyente. Mientras que los resultados obtenidos para el apego seguro y evitativo con empatía concuerdan con la literatura, las inconsistencias en el ansioso-ambivalente pueden deberse a una dualidad de sentimientos experimentados por estos individuos, experimentando desde altos niveles de empatía (buscando aceptación) a bajos niveles de empatía (evitando emociones estresantes). Sugerimos ampliar el límite de edad, incluir la multidireccionalidad de la empatía, el efecto del género y diferentes afiliaciones (padres, parejas) para futuros estudios.
Fil: de Sanctis, Florencia. Universidad Austral; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Mesurado, Maria Belen. Universidad Austral; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
EMPATHY
INSECURE ATTACHMENT
META-ANALYTIC REVIEW
SECURE ATTACHMENT
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/200928

id CONICETDig_0ae6943023c0ce1e99bb7d10f176b445
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/200928
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Reviewde Sanctis, FlorenciaMesurado, Maria BelenEMPATHYINSECURE ATTACHMENTMETA-ANALYTIC REVIEWSECURE ATTACHMENThttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Attachment has a fundamental role in the development of empathy, which helps people interact with others and prevents aggressive behaviors. It is believed that having a secure attachment can promote empathy. However, there is no clear evidence about the relationship between insecure attachment styles and empathy. Therefore, a meta-analysis was performed to clarify the relation between different types of attachment and empathy from late children to adults (9-47 years). It was conducted using 14 studies (11542 participants) for the secure attachment, 7 studies (3115 participants) for the avoidant, and 8 studies (3479 participants) for the anxious-ambivalent. Results indicated that secure attachment was positively correlated with empathy, avoidant attachment was negatively correlated, and anxious-ambivalent attachment had an inconclusive relationship. Whereas the results obtained for the secure and avoidant attachment with empathy are consistent with literature, the inconsistencies in anxious-ambivalent style may be due to a duality of feelings experienced by these individuals, who go from high levels of empathy (to be accepted) to low levels of empathy (to avoid distressing emotions). We suggest broadening the limit in age, include the multidirectional nature of empathy, as well as the effect of gender and different sorts of affiliations (parents, couples) for future studies.El apego tiene un papel fundamental en el desarrollo de la empatía, la cual ayuda a las personas a interactuar y previene conductas agresivas. Aunque se cree que tener un apego seguro puede promover la empatía, no existe evidencia clara sobre la relación entre los apegos inseguros y la empatía. Consecuentemente, se realizó un metaanálisis para aclarar la relación entre los diferentes tipos de apego y la empatía desde infantes tardíos hasta adultos (9-47 años). Se incluyeron 14 estudios (11542 participantes) para el apego seguro, 7 estudios (3115 participantes) para el evitativo y 8 estudios (3479 participantes) para el ansioso-ambivalente. Los resultados indicaron que el apego seguro se correlacionó positivamente con la empatía, el apego evitativo se correlacionó negativamente y el apego ansioso-ambivalente tuvo una relación no concluyente. Mientras que los resultados obtenidos para el apego seguro y evitativo con empatía concuerdan con la literatura, las inconsistencias en el ansioso-ambivalente pueden deberse a una dualidad de sentimientos experimentados por estos individuos, experimentando desde altos niveles de empatía (buscando aceptación) a bajos niveles de empatía (evitando emociones estresantes). Sugerimos ampliar el límite de edad, incluir la multidireccionalidad de la empatía, el efecto del género y diferentes afiliaciones (padres, parejas) para futuros estudios.Fil: de Sanctis, Florencia. Universidad Austral; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Mesurado, Maria Belen. Universidad Austral; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversidad San Buenaventura2022-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/200928de Sanctis, Florencia; Mesurado, Maria Belen; Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review; Universidad San Buenaventura; International Journal of Psychological Research; 15; 2; 9-2022; 10-252011-20842011-7922CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.21500/20112084.5409info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:54:28Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/200928instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:54:29.264CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
title Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
spellingShingle Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
de Sanctis, Florencia
EMPATHY
INSECURE ATTACHMENT
META-ANALYTIC REVIEW
SECURE ATTACHMENT
title_short Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
title_full Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
title_fullStr Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
title_full_unstemmed Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
title_sort Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review
dc.creator.none.fl_str_mv de Sanctis, Florencia
Mesurado, Maria Belen
author de Sanctis, Florencia
author_facet de Sanctis, Florencia
Mesurado, Maria Belen
author_role author
author2 Mesurado, Maria Belen
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv EMPATHY
INSECURE ATTACHMENT
META-ANALYTIC REVIEW
SECURE ATTACHMENT
topic EMPATHY
INSECURE ATTACHMENT
META-ANALYTIC REVIEW
SECURE ATTACHMENT
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Attachment has a fundamental role in the development of empathy, which helps people interact with others and prevents aggressive behaviors. It is believed that having a secure attachment can promote empathy. However, there is no clear evidence about the relationship between insecure attachment styles and empathy. Therefore, a meta-analysis was performed to clarify the relation between different types of attachment and empathy from late children to adults (9-47 years). It was conducted using 14 studies (11542 participants) for the secure attachment, 7 studies (3115 participants) for the avoidant, and 8 studies (3479 participants) for the anxious-ambivalent. Results indicated that secure attachment was positively correlated with empathy, avoidant attachment was negatively correlated, and anxious-ambivalent attachment had an inconclusive relationship. Whereas the results obtained for the secure and avoidant attachment with empathy are consistent with literature, the inconsistencies in anxious-ambivalent style may be due to a duality of feelings experienced by these individuals, who go from high levels of empathy (to be accepted) to low levels of empathy (to avoid distressing emotions). We suggest broadening the limit in age, include the multidirectional nature of empathy, as well as the effect of gender and different sorts of affiliations (parents, couples) for future studies.
El apego tiene un papel fundamental en el desarrollo de la empatía, la cual ayuda a las personas a interactuar y previene conductas agresivas. Aunque se cree que tener un apego seguro puede promover la empatía, no existe evidencia clara sobre la relación entre los apegos inseguros y la empatía. Consecuentemente, se realizó un metaanálisis para aclarar la relación entre los diferentes tipos de apego y la empatía desde infantes tardíos hasta adultos (9-47 años). Se incluyeron 14 estudios (11542 participantes) para el apego seguro, 7 estudios (3115 participantes) para el evitativo y 8 estudios (3479 participantes) para el ansioso-ambivalente. Los resultados indicaron que el apego seguro se correlacionó positivamente con la empatía, el apego evitativo se correlacionó negativamente y el apego ansioso-ambivalente tuvo una relación no concluyente. Mientras que los resultados obtenidos para el apego seguro y evitativo con empatía concuerdan con la literatura, las inconsistencias en el ansioso-ambivalente pueden deberse a una dualidad de sentimientos experimentados por estos individuos, experimentando desde altos niveles de empatía (buscando aceptación) a bajos niveles de empatía (evitando emociones estresantes). Sugerimos ampliar el límite de edad, incluir la multidireccionalidad de la empatía, el efecto del género y diferentes afiliaciones (padres, parejas) para futuros estudios.
Fil: de Sanctis, Florencia. Universidad Austral; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Mesurado, Maria Belen. Universidad Austral; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description Attachment has a fundamental role in the development of empathy, which helps people interact with others and prevents aggressive behaviors. It is believed that having a secure attachment can promote empathy. However, there is no clear evidence about the relationship between insecure attachment styles and empathy. Therefore, a meta-analysis was performed to clarify the relation between different types of attachment and empathy from late children to adults (9-47 years). It was conducted using 14 studies (11542 participants) for the secure attachment, 7 studies (3115 participants) for the avoidant, and 8 studies (3479 participants) for the anxious-ambivalent. Results indicated that secure attachment was positively correlated with empathy, avoidant attachment was negatively correlated, and anxious-ambivalent attachment had an inconclusive relationship. Whereas the results obtained for the secure and avoidant attachment with empathy are consistent with literature, the inconsistencies in anxious-ambivalent style may be due to a duality of feelings experienced by these individuals, who go from high levels of empathy (to be accepted) to low levels of empathy (to avoid distressing emotions). We suggest broadening the limit in age, include the multidirectional nature of empathy, as well as the effect of gender and different sorts of affiliations (parents, couples) for future studies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/200928
de Sanctis, Florencia; Mesurado, Maria Belen; Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review; Universidad San Buenaventura; International Journal of Psychological Research; 15; 2; 9-2022; 10-25
2011-2084
2011-7922
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/200928
identifier_str_mv de Sanctis, Florencia; Mesurado, Maria Belen; Attachment Style and Empathy in Late children, Adolescents, and Adults: Meta-analytic Review; Universidad San Buenaventura; International Journal of Psychological Research; 15; 2; 9-2022; 10-25
2011-2084
2011-7922
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.21500/20112084.5409
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Buenaventura
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Buenaventura
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269287597735936
score 13.13397