Capitalismo/sensibilidad/violencia: forma mercancía y sensibilidad snuff

Autores
Boito, Maria Eugenia
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este trabajo indagamos el íntimo lazo entre capitalismo, sensibilidad y violencia. Para esto abordamos algunas reflexiones de la pensadora mexicana Sayak Valencia quien ha propuesto el adjetivo gore para caracterizar la forma y el contenido que éste adquiere en zonas fronterizas (concretamente en la ciudad de Tijuana, México). Por nuestra parte consideramos -en tensión con lo que propone la autora- que el denominado capitalismo gore no es subversión del proceso de acumulación de mercancías descripto por Marx, sino que la violencia es la marca que distingue a estas hoy aparece en diversas zonas de frontera es la consideración más cruda del cuerpo humano vuelto mercancía: como parte, pieza, lugar para publicitar el horror de prácticas asociadas al narcotráfico, al comercio de órganos, entre otras empresas de nuestro tiempo. Indagar en la forma mercancía hace posible identificar rasgos y dinámicas del violento proceso cuyo botín de guerra es el sentir de los actores sociales, cuando el capitalismo ha logrado conformarse como fe perceptual, en el sentido anticipado por Ludovico Silva, durante los años 70.
This paper investigates the close link between capitalism, sensibility and violence. Therefore, some thoughts from the Mexican thinker, Sayak Valencia, who has proposed the adjective “gore” to describe the form and content that this link acquires in border areas, such as Tijuana, México are considered. For our part, we disagree with what the author calls “gore capitalism” because it is not the “subversion” of the accumulation process of commodities that Marx described in El Capital. Instead, we consider that violence is the distinguishing mark of capitalism’s relations of production, since its origins. Therefore, this paper hypothesizes that violence -expressed in specific and particular ways of the socially and historically changing cruelty- supposes a long process that models both the mood and social experiences of the subjects. And it also models what today appears in different border areas- the crudest consideration of the human body turned into a commodity; as a part, as a piece, as a place to advertise the horror of practices related to drug trafficking, organ trade, among other “enterprises” of our times. From our perspective, to inquire into the commodity form makes it possible to identify traits and dynamics of the violent process that holds social actors’ sensitivity as a loot of war, in the time/space of contemporary capitalism, when this has managed to define itself as a perceptual faith, as the Venezuelan author, Ludovico Silva anticipated in the 70’s.
Fil: Boito, Maria Eugenia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina
Materia
CAPITALISMO
VIOLENCIA
SENSIBILIDAD
MERCANTILIZACION
SOCIO-PERCEPCIÓN
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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This paper investigates the close link between capitalism, sensibility and violence. Therefore, some thoughts from the Mexican thinker, Sayak Valencia, who has proposed the adjective “gore” to describe the form and content that this link acquires in border areas, such as Tijuana, México are considered. For our part, we disagree with what the author calls “gore capitalism” because it is not the “subversion” of the accumulation process of commodities that Marx described in El Capital. Instead, we consider that violence is the distinguishing mark of capitalism’s relations of production, since its origins. Therefore, this paper hypothesizes that violence -expressed in specific and particular ways of the socially and historically changing cruelty- supposes a long process that models both the mood and social experiences of the subjects. And it also models what today appears in different border areas- the crudest consideration of the human body turned into a commodity; as a part, as a piece, as a place to advertise the horror of practices related to drug trafficking, organ trade, among other “enterprises” of our times. From our perspective, to inquire into the commodity form makes it possible to identify traits and dynamics of the violent process that holds social actors’ sensitivity as a loot of war, in the time/space of contemporary capitalism, when this has managed to define itself as a perceptual faith, as the Venezuelan author, Ludovico Silva anticipated in the 70’s.
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