Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
- Autores
- Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den
- Año de publicación
- 2013
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.
El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases.
Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Broek, Paul van den. Leiden University; Países Bajos - Materia
-
Discourse Connections
Spoken and Written Discourse
Discourse Comprehension
Reading and Education - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/28887
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_075ae598322f21ca7fcb49262123f55d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/28887 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?Estudios acerca del establecimiento de conexiones entre enunciados hablados: ¿qué pueden contribuir a la promoción de la construcción de una representación coherente del discurso por parte de los estudiantes?Yomha Cevasco, JazminBroek, Paul van denDiscourse ConnectionsSpoken and Written DiscourseDiscourse ComprehensionReading and Educationhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases.Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Broek, Paul van den. Leiden University; Países BajosColegio Oficial de Psicólogos de Madrid2013-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/28887Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den; Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?; Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; Psicología Educativa; 19; 2; 12-2013; 67-742174-0526CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/S1135-755X(13)70012-5info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X13700125info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:34:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/28887instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:34:59.561CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? Estudios acerca del establecimiento de conexiones entre enunciados hablados: ¿qué pueden contribuir a la promoción de la construcción de una representación coherente del discurso por parte de los estudiantes? |
title |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? |
spellingShingle |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? Yomha Cevasco, Jazmin Discourse Connections Spoken and Written Discourse Discourse Comprehension Reading and Education |
title_short |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? |
title_full |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? |
title_fullStr |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? |
title_full_unstemmed |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? |
title_sort |
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yomha Cevasco, Jazmin Broek, Paul van den |
author |
Yomha Cevasco, Jazmin |
author_facet |
Yomha Cevasco, Jazmin Broek, Paul van den |
author_role |
author |
author2 |
Broek, Paul van den |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Discourse Connections Spoken and Written Discourse Discourse Comprehension Reading and Education |
topic |
Discourse Connections Spoken and Written Discourse Discourse Comprehension Reading and Education |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction. El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases. Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Broek, Paul van den. Leiden University; Países Bajos |
description |
The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/28887 Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den; Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?; Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; Psicología Educativa; 19; 2; 12-2013; 67-74 2174-0526 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/28887 |
identifier_str_mv |
Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den; Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?; Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; Psicología Educativa; 19; 2; 12-2013; 67-74 2174-0526 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/S1135-755X(13)70012-5 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X13700125 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid |
publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613087025430528 |
score |
13.070432 |