Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?

Autores
Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den
Año de publicación
2013
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.
El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases.
Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Broek, Paul van den. Leiden University; Países Bajos
Materia
Discourse Connections
Spoken and Written Discourse
Discourse Comprehension
Reading and Education
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/28887

id CONICETDig_075ae598322f21ca7fcb49262123f55d
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/28887
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?Estudios acerca del establecimiento de conexiones entre enunciados hablados: ¿qué pueden contribuir a la promoción de la construcción de una representación coherente del discurso por parte de los estudiantes?Yomha Cevasco, JazminBroek, Paul van denDiscourse ConnectionsSpoken and Written DiscourseDiscourse ComprehensionReading and Educationhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases.Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Broek, Paul van den. Leiden University; Países BajosColegio Oficial de Psicólogos de Madrid2013-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/28887Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den; Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?; Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; Psicología Educativa; 19; 2; 12-2013; 67-742174-0526CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/S1135-755X(13)70012-5info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X13700125info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:34:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/28887instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:34:59.561CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
Estudios acerca del establecimiento de conexiones entre enunciados hablados: ¿qué pueden contribuir a la promoción de la construcción de una representación coherente del discurso por parte de los estudiantes?
title Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
spellingShingle Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
Yomha Cevasco, Jazmin
Discourse Connections
Spoken and Written Discourse
Discourse Comprehension
Reading and Education
title_short Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
title_full Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
title_fullStr Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
title_full_unstemmed Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
title_sort Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
dc.creator.none.fl_str_mv Yomha Cevasco, Jazmin
Broek, Paul van den
author Yomha Cevasco, Jazmin
author_facet Yomha Cevasco, Jazmin
Broek, Paul van den
author_role author
author2 Broek, Paul van den
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Discourse Connections
Spoken and Written Discourse
Discourse Comprehension
Reading and Education
topic Discourse Connections
Spoken and Written Discourse
Discourse Comprehension
Reading and Education
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.
El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases.
Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Broek, Paul van den. Leiden University; Países Bajos
description The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/28887
Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den; Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?; Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; Psicología Educativa; 19; 2; 12-2013; 67-74
2174-0526
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/28887
identifier_str_mv Yomha Cevasco, Jazmin; Broek, Paul van den; Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?; Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid; Psicología Educativa; 19; 2; 12-2013; 67-74
2174-0526
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/S1135-755X(13)70012-5
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X13700125
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
publisher.none.fl_str_mv Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613087025430528
score 13.070432