Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning
- Autores
- Yomha Cevasco, Jazmin; Van Den Broek, Paul
- Año de publicación
- 2019
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Discourse comprehension involves the establishment of semantic or meaningful causal connections. The aim of this paper is to review four models that have contributed to the study of the establishment of these connections: the Causal Chain Model, the Causal Network Model, the Causal Inference Maker, and the Landscape Model. These models contribute to the facilitation of student learning, given that they provide useful tools for improvement of texts structure in order to promote the establishment of meaningful connections and the revision of students’ prior incorrect ideas, and for the design of interventions that promote the generation of inferences and the monitoring of comprehension. The presentation of their key ideas, of empirical support for their psychological validity, and of applications to education will allow us to highlight the contributions that these models make to our understanding of the importance of the processing of causality for discourse comprehension and the facilitation of student learning.
La comprensión del discurso implica establecer conexiones causales semánticas o significativas. El objetivo de este artículo es revisar cuatro modelos que han contribuido al estudio del establecimiento de estas conexiones: el modelo de cadena causal, el modelo de red causal, el modelo generador de inferencias causales y el modelo de paisaje. Estos modelos contribuyen a facilitar el aprendizaje de los estudiantes, dado que proporcionan herramientas útiles para mejorar la estructura de los textos con el fin de promover el establecimiento de conexiones significativas y la revisión de las ideas previas incorrectas de los estudiantes, y para el diseño de intervenciones que promuevan la generación de inferencias y el monitoreo de la comprensión. La presentación de sus ideas clave, de la evidencia empírica que apoya su validez psicológica y de las aplicaciones de sus herramientas a la educación permitirá resaltar las principales nociones que estos modelos hacen a nuestro entendimiento de la importancia del procesamiento de la causalidad para la comprensión del discurso y la facilitación del aprendizaje de los estudiantes.
Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Van Den Broek, Paul. Leiden University; Países Bajos - Materia
-
CAUSAL CONNECTIONS
COHERENCE
DISCOURSE COMPREHENSION
INFERENCES
LEARNING - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/122825
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_aedc3ad0b82cda464090e2bb7686d502 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/122825 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learningLa contribución de los modelos de procesamiento de la causalidad al estudio de la comprensión del discurso y la facilitación del aprendizaje del alumnoYomha Cevasco, JazminVan Den Broek, PaulCAUSAL CONNECTIONSCOHERENCEDISCOURSE COMPREHENSIONINFERENCESLEARNINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Discourse comprehension involves the establishment of semantic or meaningful causal connections. The aim of this paper is to review four models that have contributed to the study of the establishment of these connections: the Causal Chain Model, the Causal Network Model, the Causal Inference Maker, and the Landscape Model. These models contribute to the facilitation of student learning, given that they provide useful tools for improvement of texts structure in order to promote the establishment of meaningful connections and the revision of students’ prior incorrect ideas, and for the design of interventions that promote the generation of inferences and the monitoring of comprehension. The presentation of their key ideas, of empirical support for their psychological validity, and of applications to education will allow us to highlight the contributions that these models make to our understanding of the importance of the processing of causality for discourse comprehension and the facilitation of student learning.La comprensión del discurso implica establecer conexiones causales semánticas o significativas. El objetivo de este artículo es revisar cuatro modelos que han contribuido al estudio del establecimiento de estas conexiones: el modelo de cadena causal, el modelo de red causal, el modelo generador de inferencias causales y el modelo de paisaje. Estos modelos contribuyen a facilitar el aprendizaje de los estudiantes, dado que proporcionan herramientas útiles para mejorar la estructura de los textos con el fin de promover el establecimiento de conexiones significativas y la revisión de las ideas previas incorrectas de los estudiantes, y para el diseño de intervenciones que promuevan la generación de inferencias y el monitoreo de la comprensión. La presentación de sus ideas clave, de la evidencia empírica que apoya su validez psicológica y de las aplicaciones de sus herramientas a la educación permitirá resaltar las principales nociones que estos modelos hacen a nuestro entendimiento de la importancia del procesamiento de la causalidad para la comprensión del discurso y la facilitación del aprendizaje de los estudiantes.Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Van Den Broek, Paul. Leiden University; Países BajosColegio Oficial de Psicologos de Madrid2019info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/122825Yomha Cevasco, Jazmin; Van Den Broek, Paul; Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning; Colegio Oficial de Psicologos de Madrid; Psicologia Educativa; 25; 2; 2019; 159-1672174-05261135-755XCONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.copmadrid.org/psed/art/psed2019a8info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5093/psed2019a8info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:53:02Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/122825instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:53:02.71CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning La contribución de los modelos de procesamiento de la causalidad al estudio de la comprensión del discurso y la facilitación del aprendizaje del alumno |
title |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning |
spellingShingle |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning Yomha Cevasco, Jazmin CAUSAL CONNECTIONS COHERENCE DISCOURSE COMPREHENSION INFERENCES LEARNING |
title_short |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning |
title_full |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning |
title_fullStr |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning |
title_full_unstemmed |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning |
title_sort |
Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yomha Cevasco, Jazmin Van Den Broek, Paul |
author |
Yomha Cevasco, Jazmin |
author_facet |
Yomha Cevasco, Jazmin Van Den Broek, Paul |
author_role |
author |
author2 |
Van Den Broek, Paul |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
CAUSAL CONNECTIONS COHERENCE DISCOURSE COMPREHENSION INFERENCES LEARNING |
topic |
CAUSAL CONNECTIONS COHERENCE DISCOURSE COMPREHENSION INFERENCES LEARNING |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Discourse comprehension involves the establishment of semantic or meaningful causal connections. The aim of this paper is to review four models that have contributed to the study of the establishment of these connections: the Causal Chain Model, the Causal Network Model, the Causal Inference Maker, and the Landscape Model. These models contribute to the facilitation of student learning, given that they provide useful tools for improvement of texts structure in order to promote the establishment of meaningful connections and the revision of students’ prior incorrect ideas, and for the design of interventions that promote the generation of inferences and the monitoring of comprehension. The presentation of their key ideas, of empirical support for their psychological validity, and of applications to education will allow us to highlight the contributions that these models make to our understanding of the importance of the processing of causality for discourse comprehension and the facilitation of student learning. La comprensión del discurso implica establecer conexiones causales semánticas o significativas. El objetivo de este artículo es revisar cuatro modelos que han contribuido al estudio del establecimiento de estas conexiones: el modelo de cadena causal, el modelo de red causal, el modelo generador de inferencias causales y el modelo de paisaje. Estos modelos contribuyen a facilitar el aprendizaje de los estudiantes, dado que proporcionan herramientas útiles para mejorar la estructura de los textos con el fin de promover el establecimiento de conexiones significativas y la revisión de las ideas previas incorrectas de los estudiantes, y para el diseño de intervenciones que promuevan la generación de inferencias y el monitoreo de la comprensión. La presentación de sus ideas clave, de la evidencia empírica que apoya su validez psicológica y de las aplicaciones de sus herramientas a la educación permitirá resaltar las principales nociones que estos modelos hacen a nuestro entendimiento de la importancia del procesamiento de la causalidad para la comprensión del discurso y la facilitación del aprendizaje de los estudiantes. Fil: Yomha Cevasco, Jazmin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Van Den Broek, Paul. Leiden University; Países Bajos |
description |
Discourse comprehension involves the establishment of semantic or meaningful causal connections. The aim of this paper is to review four models that have contributed to the study of the establishment of these connections: the Causal Chain Model, the Causal Network Model, the Causal Inference Maker, and the Landscape Model. These models contribute to the facilitation of student learning, given that they provide useful tools for improvement of texts structure in order to promote the establishment of meaningful connections and the revision of students’ prior incorrect ideas, and for the design of interventions that promote the generation of inferences and the monitoring of comprehension. The presentation of their key ideas, of empirical support for their psychological validity, and of applications to education will allow us to highlight the contributions that these models make to our understanding of the importance of the processing of causality for discourse comprehension and the facilitation of student learning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/122825 Yomha Cevasco, Jazmin; Van Den Broek, Paul; Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning; Colegio Oficial de Psicologos de Madrid; Psicologia Educativa; 25; 2; 2019; 159-167 2174-0526 1135-755X CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/122825 |
identifier_str_mv |
Yomha Cevasco, Jazmin; Van Den Broek, Paul; Contributions of causality processing models to the study of discourse comprehension and the facilitation of student learning; Colegio Oficial de Psicologos de Madrid; Psicologia Educativa; 25; 2; 2019; 159-167 2174-0526 1135-755X CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.copmadrid.org/psed/art/psed2019a8 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5093/psed2019a8 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Oficial de Psicologos de Madrid |
publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Oficial de Psicologos de Madrid |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613624367153152 |
score |
13.070432 |