Herramientas para la continuidad ordenada en empresas familiares

Autores
Pelayo, Marcelo Fabián; Serra, Diego Gastón; Casalins, Marcos
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Las empresas familiares constituyen una parte fundamental de la industria argentina, en especial en lo que se refiere a las pequeñas y medianas empresas (comúnmente denominadas PYMES). Su funcionamiento obedece en general a una dinámica de gestión muy particular, basada en la relación familiar de los miembros que la componen. Muchas de ellas han logrado afianzarse en el mercado y han tenido un importante crecimiento. Su evolución tiene una tendencia natural: la de ser empresas que pasan de padres a hijos a través de las distintas generaciones, lo cual constituye un gran desafío. Esta parte sería la más crítica, ya sea del o los fundadores que la pasan a sus hijos o de la segunda generación a la tercera (hijos a nietos) ya que puede llegar a producir graves problemas en la empresa y en las familias. Por lo tanto, el objetivo del presente trabajo es determinar una serie de herramientas que permiten obtener una continuidad o traspaso de la dirección en forma ordenada. En cuanto a la metodología aplicada, fue el análisis de las estrategias usadas por 20 empresas familiares ubicadas en la Ciudad de Buenos Aires que han realizado este proceso de manera exitosa. En su totalidad constituyeron empresas familiares, PYMES, y los casos involucran traspasos de primera a segunda generación y de segunda a tercera generación. Las herramientas empleadas fueron entrevistas guiadas con los miembros de la dirección de las empresas, el análisis de las estrategias y la determinación de las necesarias para un traspaso ordenado, mediante el uso de la herramienta MIC-MAC. Su utilización permite determinar las variables críticas a tener en cuenta en el traspaso que una vez determinadas se definen para poner bajo control.
Family-owned enterprises are a great part of the Argentine industry, especially small and mediumsized businesses (often called PYMES). They follow a dynamic management performance that is unique and is based on the relationship of the family members that integrate them. A great number of these enterprises have reached the top in the market and have had an important growth. Their progress has a natural tendency: they are enterprises that go from parents to children from generation to generation, which is a big challenge. This is the most critical issue, because a lot of problems can arise on the enterprises or in the families either by their founders that transfer to their children or by the second generation that transfers to the third (from children to grandchildren). Therefore, the goal of this paper is to give a set of tools that will allow having an organized continuity and handover of the leadership. The methodology used for the current report was an analysis of different strategies that were used by 20 successful family-owned enterprises that are located in the City of Buenos Aires. They built a familiar business and these cases involve handovers from first to second generations and from second to third generations. The tools that we used were guided interviews with the members that lead those enterprises and, by using the MICMAC method, we analyzed the strategies and determination needed for an organized handover. This form of analysis shows the critical variables that should be taken into account in order to keep them under control.
Materia
Ingenierías y Tecnologías
PYMES
empresa familiar
traspaso
dirección
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Repositorio
CIC Digital (CICBA)
Institución
Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
OAI Identificador
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Family-owned enterprises are a great part of the Argentine industry, especially small and mediumsized businesses (often called PYMES). They follow a dynamic management performance that is unique and is based on the relationship of the family members that integrate them. A great number of these enterprises have reached the top in the market and have had an important growth. Their progress has a natural tendency: they are enterprises that go from parents to children from generation to generation, which is a big challenge. This is the most critical issue, because a lot of problems can arise on the enterprises or in the families either by their founders that transfer to their children or by the second generation that transfers to the third (from children to grandchildren). Therefore, the goal of this paper is to give a set of tools that will allow having an organized continuity and handover of the leadership. The methodology used for the current report was an analysis of different strategies that were used by 20 successful family-owned enterprises that are located in the City of Buenos Aires. They built a familiar business and these cases involve handovers from first to second generations and from second to third generations. The tools that we used were guided interviews with the members that lead those enterprises and, by using the MICMAC method, we analyzed the strategies and determination needed for an organized handover. This form of analysis shows the critical variables that should be taken into account in order to keep them under control.
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