Receptores NMDA, hipocampo y memoria : vectores HSV-1 Amplicón como nuevas herramientas para el estudio de la memoria

Autores
Adrover, Martín F.
Año de publicación
2006
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión publicada
Colaborador/a o director/a de tesis
Jerusalinsky, Diana Alicia
Epstein, Alberto Luis
Descripción
Este trabajo se centró en estudiar la participación del receptor NMDA del hipocampo dorsal en la formación de memorias de larga duración en la rata. Para ello se intentó modificar la expresión de la subunidad esencial NR1 del receptor NMDA, construyendo vectores amplicón portadores de la secuencia NR1, en dirección sentido o antisentido. Los vectores fueron competentes, tanto in vitro como in vivo, para transducir y expresar los transgenes. La inyección de vectores portadores del transgén NR1 antisentido en hipocampo dorsal de ratas adultas, produjo disminución de la proteína NR1 y déficits en aprendizaje/memoria en dos paradigmas comportamentales: habituación a un ambiente y evitación inhibitoria. Se caracterizó tipo y número de células infectadas por los vectores en el cerebro. La disminución de NR1 en neuronas piramidales de CA1, con la consecuente disminución del receptor, sería responsable del déficit comportamental. Se concluye que la subunidad NR1 del hipocampo dorsal estaría implicada directamente en el registro de eventos necesarios para ambas tareas y que la alteración del receptor NMDA en una pequeña fracción de neuronas piramidales de CA1, sería suficiente para producir las alteraciones cognitivas observadas. Podría ser que las neuronas implicadas en plasticidad sináptica fuesen más susceptibles a la disminución del receptor, o que no existiera el alto nivel de redundancia postulado para los circuitos hipocampales; entonces, se requeriría cierto nivel de expresión/disponibilidad de NR1 en la mayoría de las neuronas de CA1, para formar memorias duraderas. En relación con la técnica de RT-PCR, se encontró un fenómeno de síntesis basal de ADNc en la reacción de RT, a partir del ARNm de un gen, y que no requiere del agregado de primers.
This work was focused in studying the participation of NMDA receptors from the dorsal hippocampus in the formation of a long term memory in the rat. The goal was to modify the expression of the essential NR1 subunit of the NMDA receptor, by constructing amplicon vectors bearing the NR1 sequence, in sense or antisense direction. The vectors were shown to be competent to transduce and express the transgenes both in vitro and in vivo. The injection of vector carrying the NR1 antisense transgene into the dorsal hippocampus of adult rats produced a decrease in NR1 protein and deficits in learning/memory in two behavioral paradigms: habituation to an open field (new environment) and inhibitory avoidance of a foot-shock. The number and type of infected cells by the vectors in the brain were also characterized. The decrease of NR1 in CA1 pyramidal neurons, with the consequent decrease of the receptor, would be responsible for the behavioral deficits. We concluded that the NR1 subunit in the dorsal hippocampus would be directly involved in recording the necessary traces for both tasks, and that the NMDA receptor decrease in a small fraction (6 %) of CA1 pyramidal neurons, would be sufficient to produce the cognitive alterations observed. One can speculate that the neurons involved in synaptic plasticity would be more susceptible to the receptor decrease, or that the high level of redundancy in the hippocampal circuits does not exist; hence, a certain level of NR1 expression/availability would be required in most of CA1 neurons to form lasting memories. Regarding the RT-PCR technique, it was found a phenomenon of basal cDNA synthesis in the RT reaction derived from the mRNA, which does not require the addition of primers.
Fil: Adrover, Martín F.. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales; Argentina.
Materia
SUBUNIDAD NR1
RECEPTOR NMDA
HIPOCAMPO
APRENDIZAJE Y MEMORIA
VECTORES AMPLICON
HSV-1
NR1 SUBUNIT
NMDA RECEPTOR
HIPPOCAMPUS
LEARNING AND MEMORY
AMPLICON VECTORS
HSV-1
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar
Repositorio
Biblioteca Digital (UBA-FCEN)
Institución
Universidad Nacional de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
OAI Identificador
tesis:tesis_n4093_Adrover

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This work was focused in studying the participation of NMDA receptors from the dorsal hippocampus in the formation of a long term memory in the rat. The goal was to modify the expression of the essential NR1 subunit of the NMDA receptor, by constructing amplicon vectors bearing the NR1 sequence, in sense or antisense direction. The vectors were shown to be competent to transduce and express the transgenes both in vitro and in vivo. The injection of vector carrying the NR1 antisense transgene into the dorsal hippocampus of adult rats produced a decrease in NR1 protein and deficits in learning/memory in two behavioral paradigms: habituation to an open field (new environment) and inhibitory avoidance of a foot-shock. The number and type of infected cells by the vectors in the brain were also characterized. The decrease of NR1 in CA1 pyramidal neurons, with the consequent decrease of the receptor, would be responsible for the behavioral deficits. We concluded that the NR1 subunit in the dorsal hippocampus would be directly involved in recording the necessary traces for both tasks, and that the NMDA receptor decrease in a small fraction (6 %) of CA1 pyramidal neurons, would be sufficient to produce the cognitive alterations observed. One can speculate that the neurons involved in synaptic plasticity would be more susceptible to the receptor decrease, or that the high level of redundancy in the hippocampal circuits does not exist; hence, a certain level of NR1 expression/availability would be required in most of CA1 neurons to form lasting memories. Regarding the RT-PCR technique, it was found a phenomenon of basal cDNA synthesis in the RT reaction derived from the mRNA, which does not require the addition of primers.
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