El concepto de cuerpo en psicoanálisis: coordenadas diferenciales para la práctica analítica

Autores
Gaona, Lucas Nahuel
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El concepto de cuerpo en psicoanálisis se ha ganado su lugar entre las nociones más importantes de dicho campo. Su importancia radica en la especificidad de su abordaje por parte del analista, en su diferencia con el elucubrado por el campo de la medicina, la psiquiatría o, incluso, por la psicología. No operar con el mismo cuerpo implica darle, en su estatuto diferencial, una definición que en sí misma comporte otros modos de intervenir en la clínica. La noción de cuerpo que utilicemos determinará la forma de operar sobre él, de allí que la importancia de pensar sobre el mismo radique en las consecuencias clínicas, puesto que no es lo mismo concebir el cuerpo de manera biológica que concebirlo en su construcción significante a través de la introducción del organismo vivo en la estructura del lenguaje. Desde Freud hasta los postlacanianos, la concepción del cuerpo poco varía realmente del cuerpo de la medicina o la biología. Mientras que la novedad freudiana consiste en plantear que el yo y el cuerpo se construyen, este no deja de estar ligado a una evolución libidinal, y la libido es una energía de frontera, entre lo somático y lo psíquico (Freud, 1914/1992). La mayoría de los lacanianos, encabezados por Miller (1984/2011), consideran al cuerpo como un real biológico, como la roca viva freudiana, capaz de generar traumatismos en el sujeto, por ser inefable. Esto, a nuestro entender y con apoyo en la novedad radical que plantea Eidelsztein (2014/2020) en cuanto a la lectura de la obra de Lacan, genera un distanciamiento respecto de las ideas del autor y decanta en distorsiones que se conciben como su núcleo teórico. Hacerse cargo del síntoma y aceptarlo, la responsabilidad subjetiva, no tiene nada que ver con desvirtuar los discursos que le dan forma al síntoma y que hablan y gozan del analizante. Bajo esta premisa, el presente trabajo intentará indagar en las diferentes concepciones sobre el cuerpo en el psicoanálisis predominantemente lacaniano, para así poder entrever las consecuencias clínicas en la dirección de la cura.
The concept of body in psychoanalysis has earned its place among the most important notions in this field. Its significance lies in the specificity of its approach by the analyst, distinguishing it from the interpretations offered by the fields of medicine, psychiatry or even psychology. Not operating with the same body implies providing, in its differential status, a definition that inherently involves other modes of intervention in the clinic. The notion of body we utilize will determine how we operate upon it, which is why reflecting on it holds clinical consequences. It is not the same to conceive the body biologically as it is to conceive it in its signifying construction, through the introduction of the living organism into the structure of language. From Freud to the post-Lacanian theorists, the conception of the body does not truly vary much from the bodies discussed in medicine or biology. While the Freudian novelty lies in positing that the ego and the body are constructed, it remains linked to a libidinal evolution, with libido being a border energy between the somatic and the psychic (Freud, 1914/1992). Most Lacanians, led by Miller (1984/2011), consider the body as a biological real, akin to Freud’s living rock, capable of generating traumas in the individual due to its ineffable nature. From our point of view, and supported by the radical novelty proposed by Eidelzstein (2014/2020) regarding the interpretation of Lacan's work, this generates a distancing from the author's ideas and results in distortions conceived as his theoretical core. Taking responsibility for the symptom and accepting it, the subjective responsibility, has nothing to do with distorting the discourses that shape the symptom and that speak and enjoy the analysand. Based on this premise, the present work will seek to explore the different conceptions of the body in a predominantly Lacanian psychoanalysis in order to discern the clinical consequences for the direction of the cure.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
cuerpo
Psicoanálisis
cura
significante
body
psychoanalysis
healing
significant
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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La noción de cuerpo que utilicemos determinará la forma de operar sobre él, de allí que la importancia de pensar sobre el mismo radique en las consecuencias clínicas, puesto que no es lo mismo concebir el cuerpo de manera biológica que concebirlo en su construcción significante a través de la introducción del organismo vivo en la estructura del lenguaje. Desde Freud hasta los postlacanianos, la concepción del cuerpo poco varía realmente del cuerpo de la medicina o la biología. Mientras que la novedad freudiana consiste en plantear que el yo y el cuerpo se construyen, este no deja de estar ligado a una evolución libidinal, y la libido es una energía de frontera, entre lo somático y lo psíquico (Freud, 1914/1992). La mayoría de los lacanianos, encabezados por Miller (1984/2011), consideran al cuerpo como un real biológico, como la roca viva freudiana, capaz de generar traumatismos en el sujeto, por ser inefable. 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Not operating with the same body implies providing, in its differential status, a definition that inherently involves other modes of intervention in the clinic. The notion of body we utilize will determine how we operate upon it, which is why reflecting on it holds clinical consequences. It is not the same to conceive the body biologically as it is to conceive it in its signifying construction, through the introduction of the living organism into the structure of language. From Freud to the post-Lacanian theorists, the conception of the body does not truly vary much from the bodies discussed in medicine or biology. While the Freudian novelty lies in positing that the ego and the body are constructed, it remains linked to a libidinal evolution, with libido being a border energy between the somatic and the psychic (Freud, 1914/1992). Most Lacanians, led by Miller (1984/2011), consider the body as a biological real, akin to Freud’s living rock, capable of generating traumas in the individual due to its ineffable nature. From our point of view, and supported by the radical novelty proposed by Eidelzstein (2014/2020) regarding the interpretation of Lacan's work, this generates a distancing from the author's ideas and results in distortions conceived as his theoretical core. Taking responsibility for the symptom and accepting it, the subjective responsibility, has nothing to do with distorting the discourses that shape the symptom and that speak and enjoy the analysand. 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The concept of body in psychoanalysis has earned its place among the most important notions in this field. Its significance lies in the specificity of its approach by the analyst, distinguishing it from the interpretations offered by the fields of medicine, psychiatry or even psychology. Not operating with the same body implies providing, in its differential status, a definition that inherently involves other modes of intervention in the clinic. The notion of body we utilize will determine how we operate upon it, which is why reflecting on it holds clinical consequences. It is not the same to conceive the body biologically as it is to conceive it in its signifying construction, through the introduction of the living organism into the structure of language. From Freud to the post-Lacanian theorists, the conception of the body does not truly vary much from the bodies discussed in medicine or biology. While the Freudian novelty lies in positing that the ego and the body are constructed, it remains linked to a libidinal evolution, with libido being a border energy between the somatic and the psychic (Freud, 1914/1992). Most Lacanians, led by Miller (1984/2011), consider the body as a biological real, akin to Freud’s living rock, capable of generating traumas in the individual due to its ineffable nature. From our point of view, and supported by the radical novelty proposed by Eidelzstein (2014/2020) regarding the interpretation of Lacan's work, this generates a distancing from the author's ideas and results in distortions conceived as his theoretical core. Taking responsibility for the symptom and accepting it, the subjective responsibility, has nothing to do with distorting the discourses that shape the symptom and that speak and enjoy the analysand. Based on this premise, the present work will seek to explore the different conceptions of the body in a predominantly Lacanian psychoanalysis in order to discern the clinical consequences for the direction of the cure.
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