Lo pedagógico y decolonial en las radios comunitarias Lencas de Honduras

Autores
Díaz Pérez, Wilmer Nahán
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Las comunidades indígenas hondureñas, históricamente han sufrido violencias respecto a los elementos que configuran sus identidades culturales. En el caso específico, las comunidades indígenas Lencas han desarrollado un proyecto político de resistencia, ante modelos hegemónicos de desarrollo. Es así que el Consejo Cívico de Organizaciones Populares e Indígenas de Honduras (COPINH), se postula desde el ejercicio histórico de resistencias, mediante la organización, concientización y revalorización cultural desde las comunidades. Dichas prácticas políticas encierran una diversidad de métodos de lucha en defensa de la vida y los bienes comunes y de la naturaleza. Entre ellos resaltan las radios comunitarias, como posibilidad comunicativa y reflexiva en la construcción de conciencias críticas. Estas se amparan en instrumentos internacionales como el convenio Nro. 169 de la OIT y desde la legitimidad política como pueblos originarios. De ese modo, se manifiesta la existencia de fundamentos pedagógicos y decoloniales en las concepciones y formas de ejercicio político de las radios desde las comunidades. Entre ellos su facultad educadora, de organización, de memoria histórica, de recuperación de saberes, entre otros.
The Honduran indigenous communities, historically have suffered violence around the elements that shape their cultural identities. In that specific case, the Lenca indigenous communities have developed a political project of resistance, in the face of hegemonic models of development. Thus, the Civic Council of Popular and Indigenous Organizations of Honduras COPINH, is postulated from the historical exercise of resistance, through the organization, awareness and cultural revaluation from the communities. The political practices include a diversity of methods of struggle in defense of life, commongoods and nature. Amongthem, community radios stand out as a communicative and reflective possibility in the construction of critical consciences. These are covered by international instruments such as the ILO Convention No. 169, as well as political legitimacy as indigenous peoples. In this way, the existence of pedagogical and decolonial foundations is manifested in the conceptions and forms of political exercise of the radios from the communities. Amongthem, it’s educational, organizational, historical memory, recovery of knowledge, among others.
Facultad de Periodismo y Comunicación Social
Materia
Comunicación
indígenas Lencas
Honduras
radios comunitarias
fundamentos pedagógicos
fundamentos decoloniales
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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The Honduran indigenous communities, historically have suffered violence around the elements that shape their cultural identities. In that specific case, the Lenca indigenous communities have developed a political project of resistance, in the face of hegemonic models of development. Thus, the Civic Council of Popular and Indigenous Organizations of Honduras COPINH, is postulated from the historical exercise of resistance, through the organization, awareness and cultural revaluation from the communities. The political practices include a diversity of methods of struggle in defense of life, commongoods and nature. Amongthem, community radios stand out as a communicative and reflective possibility in the construction of critical consciences. These are covered by international instruments such as the ILO Convention No. 169, as well as political legitimacy as indigenous peoples. In this way, the existence of pedagogical and decolonial foundations is manifested in the conceptions and forms of political exercise of the radios from the communities. Amongthem, it’s educational, organizational, historical memory, recovery of knowledge, among others.
Facultad de Periodismo y Comunicación Social
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