A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types

Autores
Cendoya, Ana María; Di Bin, María Verónica
Año de publicación
2010
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Teaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types.
La enseñanza de la lengua inglesa en el siglo veintiuno plantea el desafío de enfrentar la nueva situación de este idioma como lengua franca. En consecuencia, la metodología y la didáctica de su enseñanza han cambiado. Es, en este contexto, que ha surgido una nueva metodología de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés). Este ensayo pretende mostrar cuáles son las características centrales de la metodología CLIL y cómo las pedagogías basadas en tareas y en géneros pueden complementarla. A continuación se presenta el análisis de una experiencia en el salón de clase para demostrar cómo la implementación de tareas de resolución de problemas puede ayudar en el mejoramiento de los contextos de CLIL de manera tal que los estudiantes puedan desarrollar su propia competencia lingüística y, a su vez, su propio conocimiento de contenidos en inglés a través de la lectura, la interpretación y la producción de textos de distintos tipos de géneros.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Educación
Content
Language-tasks
Text types
Genre-based pedagogy
CLIL
Contenido
Tareas
Tipos de texto
Pedagogía basada en géneros
AICLE
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/126982

id SEDICI_baf1d528708406e3525b863361746f48
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/126982
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling A CLIL experience based on the use of tasks and different genre typesExperimentar el CLIL con el uso de tareas y distintos génerosCendoya, Ana MaríaDi Bin, María VerónicaEducaciónContentLanguage-tasksText typesGenre-based pedagogyCLILContenidoTareasTipos de textoPedagogía basada en génerosAICLETeaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types.La enseñanza de la lengua inglesa en el siglo veintiuno plantea el desafío de enfrentar la nueva situación de este idioma como lengua franca. En consecuencia, la metodología y la didáctica de su enseñanza han cambiado. Es, en este contexto, que ha surgido una nueva metodología de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés). Este ensayo pretende mostrar cuáles son las características centrales de la metodología CLIL y cómo las pedagogías basadas en tareas y en géneros pueden complementarla. A continuación se presenta el análisis de una experiencia en el salón de clase para demostrar cómo la implementación de tareas de resolución de problemas puede ayudar en el mejoramiento de los contextos de CLIL de manera tal que los estudiantes puedan desarrollar su propia competencia lingüística y, a su vez, su propio conocimiento de contenidos en inglés a través de la lectura, la interpretación y la producción de textos de distintos tipos de géneros.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2010info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf11-17http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/126982enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2011-6721info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2322-9721info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5294/laclil.2010.3.1.2info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-10-22T17:11:32Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/126982Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-10-22 17:11:32.355SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
Experimentar el CLIL con el uso de tareas y distintos géneros
title A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
spellingShingle A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
Cendoya, Ana María
Educación
Content
Language-tasks
Text types
Genre-based pedagogy
CLIL
Contenido
Tareas
Tipos de texto
Pedagogía basada en géneros
AICLE
title_short A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
title_full A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
title_fullStr A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
title_full_unstemmed A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
title_sort A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
dc.creator.none.fl_str_mv Cendoya, Ana María
Di Bin, María Verónica
author Cendoya, Ana María
author_facet Cendoya, Ana María
Di Bin, María Verónica
author_role author
author2 Di Bin, María Verónica
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación
Content
Language-tasks
Text types
Genre-based pedagogy
CLIL
Contenido
Tareas
Tipos de texto
Pedagogía basada en géneros
AICLE
topic Educación
Content
Language-tasks
Text types
Genre-based pedagogy
CLIL
Contenido
Tareas
Tipos de texto
Pedagogía basada en géneros
AICLE
dc.description.none.fl_txt_mv Teaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types.
La enseñanza de la lengua inglesa en el siglo veintiuno plantea el desafío de enfrentar la nueva situación de este idioma como lengua franca. En consecuencia, la metodología y la didáctica de su enseñanza han cambiado. Es, en este contexto, que ha surgido una nueva metodología de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés). Este ensayo pretende mostrar cuáles son las características centrales de la metodología CLIL y cómo las pedagogías basadas en tareas y en géneros pueden complementarla. A continuación se presenta el análisis de una experiencia en el salón de clase para demostrar cómo la implementación de tareas de resolución de problemas puede ayudar en el mejoramiento de los contextos de CLIL de manera tal que los estudiantes puedan desarrollar su propia competencia lingüística y, a su vez, su propio conocimiento de contenidos en inglés a través de la lectura, la interpretación y la producción de textos de distintos tipos de géneros.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
description Teaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/126982
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/126982
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2011-6721
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2322-9721
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5294/laclil.2010.3.1.2
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
11-17
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1846783466107043840
score 12.982451