A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types
- Autores
- Cendoya, Ana María; Di Bin, María Verónica
- Año de publicación
- 2010
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Teaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types.
La enseñanza de la lengua inglesa en el siglo veintiuno plantea el desafío de enfrentar la nueva situación de este idioma como lengua franca. En consecuencia, la metodología y la didáctica de su enseñanza han cambiado. Es, en este contexto, que ha surgido una nueva metodología de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés). Este ensayo pretende mostrar cuáles son las características centrales de la metodología CLIL y cómo las pedagogías basadas en tareas y en géneros pueden complementarla. A continuación se presenta el análisis de una experiencia en el salón de clase para demostrar cómo la implementación de tareas de resolución de problemas puede ayudar en el mejoramiento de los contextos de CLIL de manera tal que los estudiantes puedan desarrollar su propia competencia lingüística y, a su vez, su propio conocimiento de contenidos en inglés a través de la lectura, la interpretación y la producción de textos de distintos tipos de géneros.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación - Materia
-
Educación
Content
Language-tasks
Text types
Genre-based pedagogy
CLIL
Contenido
Tareas
Tipos de texto
Pedagogía basada en géneros
AICLE - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Universidad Nacional de La Plata
- OAI Identificador
- oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/126982
Ver los metadatos del registro completo
| id |
SEDICI_baf1d528708406e3525b863361746f48 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/126982 |
| network_acronym_str |
SEDICI |
| repository_id_str |
1329 |
| network_name_str |
SEDICI (UNLP) |
| spelling |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre typesExperimentar el CLIL con el uso de tareas y distintos génerosCendoya, Ana MaríaDi Bin, María VerónicaEducaciónContentLanguage-tasksText typesGenre-based pedagogyCLILContenidoTareasTipos de textoPedagogía basada en génerosAICLETeaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types.La enseñanza de la lengua inglesa en el siglo veintiuno plantea el desafío de enfrentar la nueva situación de este idioma como lengua franca. En consecuencia, la metodología y la didáctica de su enseñanza han cambiado. Es, en este contexto, que ha surgido una nueva metodología de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés). Este ensayo pretende mostrar cuáles son las características centrales de la metodología CLIL y cómo las pedagogías basadas en tareas y en géneros pueden complementarla. A continuación se presenta el análisis de una experiencia en el salón de clase para demostrar cómo la implementación de tareas de resolución de problemas puede ayudar en el mejoramiento de los contextos de CLIL de manera tal que los estudiantes puedan desarrollar su propia competencia lingüística y, a su vez, su propio conocimiento de contenidos en inglés a través de la lectura, la interpretación y la producción de textos de distintos tipos de géneros.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2010info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf11-17http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/126982enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2011-6721info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2322-9721info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5294/laclil.2010.3.1.2info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-10-22T17:11:32Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/126982Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-10-22 17:11:32.355SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types Experimentar el CLIL con el uso de tareas y distintos géneros |
| title |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types |
| spellingShingle |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types Cendoya, Ana María Educación Content Language-tasks Text types Genre-based pedagogy CLIL Contenido Tareas Tipos de texto Pedagogía basada en géneros AICLE |
| title_short |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types |
| title_full |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types |
| title_fullStr |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types |
| title_full_unstemmed |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types |
| title_sort |
A CLIL experience based on the use of tasks and different genre types |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cendoya, Ana María Di Bin, María Verónica |
| author |
Cendoya, Ana María |
| author_facet |
Cendoya, Ana María Di Bin, María Verónica |
| author_role |
author |
| author2 |
Di Bin, María Verónica |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación Content Language-tasks Text types Genre-based pedagogy CLIL Contenido Tareas Tipos de texto Pedagogía basada en géneros AICLE |
| topic |
Educación Content Language-tasks Text types Genre-based pedagogy CLIL Contenido Tareas Tipos de texto Pedagogía basada en géneros AICLE |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Teaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types. La enseñanza de la lengua inglesa en el siglo veintiuno plantea el desafío de enfrentar la nueva situación de este idioma como lengua franca. En consecuencia, la metodología y la didáctica de su enseñanza han cambiado. Es, en este contexto, que ha surgido una nueva metodología de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL, por sus siglas en inglés). Este ensayo pretende mostrar cuáles son las características centrales de la metodología CLIL y cómo las pedagogías basadas en tareas y en géneros pueden complementarla. A continuación se presenta el análisis de una experiencia en el salón de clase para demostrar cómo la implementación de tareas de resolución de problemas puede ayudar en el mejoramiento de los contextos de CLIL de manera tal que los estudiantes puedan desarrollar su propia competencia lingüística y, a su vez, su propio conocimiento de contenidos en inglés a través de la lectura, la interpretación y la producción de textos de distintos tipos de géneros. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación |
| description |
Teaching English in the 21st century poses the challenge of facing and adapting to the new status of the English language as a lingua franca. Accordingly, its teaching methodology and didactics have changed too. It is in this context that a new methodology Content and Language Integrated Learning (CLIL) has appeared. This paper aims to point out what the core features of CLIL methodology are and how task-based and genre-based pedagogies can complement it. It then presents the analysis of a classroom experience in order to show how problem solving tasks can help enhance CLIL contexts so that students can develop their linguistic competence as well as their content knowledge in English by means of reading, interpreting, and producing texts of different genre types. |
| publishDate |
2010 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2010 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/126982 |
| url |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/126982 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2011-6721 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2322-9721 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5294/laclil.2010.3.1.2 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf 11-17 |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:SEDICI (UNLP) instname:Universidad Nacional de La Plata instacron:UNLP |
| reponame_str |
SEDICI (UNLP) |
| collection |
SEDICI (UNLP) |
| instname_str |
Universidad Nacional de La Plata |
| instacron_str |
UNLP |
| institution |
UNLP |
| repository.name.fl_str_mv |
SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata |
| repository.mail.fl_str_mv |
alira@sedici.unlp.edu.ar |
| _version_ |
1846783466107043840 |
| score |
12.982451 |