La industria invisible: entre las finanzas y la política : Empresas de cultura popular en la Argentina peronista (1946-1955)

Autores
Girbal de Blacha, Noemí María
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Los medios de comunicación en la Argentina -y en casi toda América Latina- hacen posible que los migrantes del campo a la ciudad, “los cabecitas negras”, se integren al Estado-Nación y reformulen su identidad en tiempos populistas. El cine y la radio cumplen con esa función y desde este punto de vista pueden calificarse como auténticas industrias, como empresas nacionales que dieron continuidad a la tradición popular y a la nueva cultura de masa. La radio, que se alimenta de las producciones de los medios gráficos que la precedieron, y el cine sonoro desde los años treinta, que se nutre a su vez de la radio, conforman la base de una cultura popular urbana. La “industria cultural” incluye los sistemas de producción y distribución de bienes y servicios culturales elaborados en gran escala y destinados fundamentalmente a un mercado masivo. El peronismo toma en cuenta los medios de comunicación en tanto forjadores de una cultura popular comprometida con los principios gubernamentales vigentes pero también estandardizada. Intenta trazarles una política y para sostenerla le adjudica recursos financieros, alienta una legislación especial para impulsarlos y ponerlos al servicio de amplios sectores de la sociedad y de su proyecto político. Conocer la legislación que los ampara y promueve, pero esencialmente referir la política crediticia especial de que gozan en esos tiempos las empresas editoriales, radiales y cinematográficas, con sus engarces políticos y el uso que les da un Estado popular, nacionalista y planificador, son los objetivos centrales de este estudio histórico; que se aproxima a las investigaciones de historia de la industria desde un campo poco convencional y escasamente transitado por la historiografía económica.
The mass media in Argentina and in most of Latin America enable the integration of rural-urban migrants, “los cabecitas negras”, into the nation-state. Also, it allowed them to reformulate their identity in populist times. From this point of view, the cinema and the radio fulfilled that function; therefore they can be described as authentic industries. Most national companies gave continuity to the popular tradition and promote the new mass culture. Both radio and film companies took advantage from earlier developments. Concurrently, they built the basis of a popular urban culture using the graphic innovations of newspapers and magazines and transferring radio achievements to sound films since the ‘30s. The “culture industry” includes the systems of production and distribution of cultural goods and services produced in large scale and intended primarily to a mass market. Peronism recognizes the media’s role as shapers of a popular culture, not only committed to the principles prevailing government but also standardized. In this way, the state holds a special policy in this area and distributes financial resources while encourages an exclusive legislation to promote their expansion. These decisions extend the availability of the media as well as support to the political project of Perón. The aim of this paper is analyzing legislation that protects and promotes the spread of the media industry during historical peronism, specially attending to the credit policy received by publishing companies, radio and film enterprises. Moreover, we intend to identify and explain the political links carried between this particular industry and the state evaluating its consequences. Understanding these relations requires upholding an unconventional approach on Industry's History, sparsely traveled by economic historiography.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Ciencias Sociales
Peronismo
Industria
Cultura
Crédito
Peronism
Industry
Culture
Credit
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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The mass media in Argentina and in most of Latin America enable the integration of rural-urban migrants, “los cabecitas negras”, into the nation-state. Also, it allowed them to reformulate their identity in populist times. From this point of view, the cinema and the radio fulfilled that function; therefore they can be described as authentic industries. Most national companies gave continuity to the popular tradition and promote the new mass culture. Both radio and film companies took advantage from earlier developments. Concurrently, they built the basis of a popular urban culture using the graphic innovations of newspapers and magazines and transferring radio achievements to sound films since the ‘30s. The “culture industry” includes the systems of production and distribution of cultural goods and services produced in large scale and intended primarily to a mass market. Peronism recognizes the media’s role as shapers of a popular culture, not only committed to the principles prevailing government but also standardized. In this way, the state holds a special policy in this area and distributes financial resources while encourages an exclusive legislation to promote their expansion. These decisions extend the availability of the media as well as support to the political project of Perón. The aim of this paper is analyzing legislation that protects and promotes the spread of the media industry during historical peronism, specially attending to the credit policy received by publishing companies, radio and film enterprises. Moreover, we intend to identify and explain the political links carried between this particular industry and the state evaluating its consequences. Understanding these relations requires upholding an unconventional approach on Industry's History, sparsely traveled by economic historiography.
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