Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art

Autores
Dourado Lopes, Antonio Orlando
Año de publicación
2018
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In this paper, I propose a general interpretation of images showing the physical exhaustion and apotheosis of Heracles that were produced during the Classical period. These images appear on or take the form of coins, jewels, vase paintings, and sculptures. Building on the major scholarly work on the subject since the late 19th century, I suggest that the iconography of Heracles shows the influence of new religious and philosophical conceptions of his myth, in particular relating to Pythagoreanism, Orphism, and mystery cults, as well as the intellectual climate of 5th century Athens. Rather than appearing as an example of infinite toil and excess in the manner of earlier literary and iconographic representations, Heracles is presented in the Classical period as a model of virtue and self-restraint and a symbol of the triumph of merit over adversity and divine persecution.
Este estudio propone una interpretación general de las imágenes realizadas en Grecia, a partir del siglo V a. C. en monedas, joyas, pinturas de vasijas y esculturas, que muestran el agotamiento físico de Heracles y su apoteosis divina. Luego de una extendida consideración de los principales trabajos académicos que abordaron el tema desde finales del siglo XIX, procuro mostrar que la representación iconográfica del agotamiento de Heracles y de su apoteosis da testimonio de la influencia de nuevas concepciones religiosas y filosóficas en su mito, fundamentalmente del pitagorismo, del orfismo y de los cultos mistéricos, así como del fuerte intelectualismo de la Atenas del siglo V a. C. En lugar del destino de extremo esfuerzo y de los excesos característicos de sus representaciones literarias e iconográficas anteriores, el período clásico presenta a Heracles como un modelo de virtud y de dominio de sí, lo que simboliza la victoria del mérito sobre la persecución divina y las adversidades.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Revistas de la FAHCE
Materia
Letras
Heracles
hero
apotheosis
classical Greek art
héroe
apoteosis
arte clásico griego
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/75892

id SEDICI_84095b9c6d907bb55615fc4cc8c98767
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/75892
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek artAgotamiento físico y apoteosis de Heracles en el arte clásico griegoDourado Lopes, Antonio OrlandoLetrasHeraclesheroapotheosisclassical Greek arthéroeapoteosisarte clásico griegoIn this paper, I propose a general interpretation of images showing the physical exhaustion and apotheosis of Heracles that were produced during the Classical period. These images appear on or take the form of coins, jewels, vase paintings, and sculptures. Building on the major scholarly work on the subject since the late 19th century, I suggest that the iconography of Heracles shows the influence of new religious and philosophical conceptions of his myth, in particular relating to Pythagoreanism, Orphism, and mystery cults, as well as the intellectual climate of 5th century Athens. Rather than appearing as an example of infinite toil and excess in the manner of earlier literary and iconographic representations, Heracles is presented in the Classical period as a model of virtue and self-restraint and a symbol of the triumph of merit over adversity and divine persecution.Este estudio propone una interpretación general de las imágenes realizadas en Grecia, a partir del siglo V a. C. en monedas, joyas, pinturas de vasijas y esculturas, que muestran el agotamiento físico de Heracles y su apoteosis divina. Luego de una extendida consideración de los principales trabajos académicos que abordaron el tema desde finales del siglo XIX, procuro mostrar que la representación iconográfica del agotamiento de Heracles y de su apoteosis da testimonio de la influencia de nuevas concepciones religiosas y filosóficas en su mito, fundamentalmente del pitagorismo, del orfismo y de los cultos mistéricos, así como del fuerte intelectualismo de la Atenas del siglo V a. C. En lugar del destino de extremo esfuerzo y de los excesos característicos de sus representaciones literarias e iconográficas anteriores, el período clásico presenta a Heracles como un modelo de virtud y de dominio de sí, lo que simboliza la victoria del mérito sobre la persecución divina y las adversidades.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2018-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/75892<a href="http://revistas.fahce.unlp.edu.ar" target="_blank">Revistas de la FAHCE</a>reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLPenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1851-779Xinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/1851779Xe042info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)2025-09-29T11:13:15Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/75892Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:13:15.895SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
Agotamiento físico y apoteosis de Heracles en el arte clásico griego
title Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
spellingShingle Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
Dourado Lopes, Antonio Orlando
Letras
Heracles
hero
apotheosis
classical Greek art
héroe
apoteosis
arte clásico griego
title_short Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
title_full Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
title_fullStr Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
title_full_unstemmed Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
title_sort Heracles's weariness and apotheosis in Classical Greek art
dc.creator.none.fl_str_mv Dourado Lopes, Antonio Orlando
author Dourado Lopes, Antonio Orlando
author_facet Dourado Lopes, Antonio Orlando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Letras
Heracles
hero
apotheosis
classical Greek art
héroe
apoteosis
arte clásico griego
topic Letras
Heracles
hero
apotheosis
classical Greek art
héroe
apoteosis
arte clásico griego
dc.description.none.fl_txt_mv In this paper, I propose a general interpretation of images showing the physical exhaustion and apotheosis of Heracles that were produced during the Classical period. These images appear on or take the form of coins, jewels, vase paintings, and sculptures. Building on the major scholarly work on the subject since the late 19th century, I suggest that the iconography of Heracles shows the influence of new religious and philosophical conceptions of his myth, in particular relating to Pythagoreanism, Orphism, and mystery cults, as well as the intellectual climate of 5th century Athens. Rather than appearing as an example of infinite toil and excess in the manner of earlier literary and iconographic representations, Heracles is presented in the Classical period as a model of virtue and self-restraint and a symbol of the triumph of merit over adversity and divine persecution.
Este estudio propone una interpretación general de las imágenes realizadas en Grecia, a partir del siglo V a. C. en monedas, joyas, pinturas de vasijas y esculturas, que muestran el agotamiento físico de Heracles y su apoteosis divina. Luego de una extendida consideración de los principales trabajos académicos que abordaron el tema desde finales del siglo XIX, procuro mostrar que la representación iconográfica del agotamiento de Heracles y de su apoteosis da testimonio de la influencia de nuevas concepciones religiosas y filosóficas en su mito, fundamentalmente del pitagorismo, del orfismo y de los cultos mistéricos, así como del fuerte intelectualismo de la Atenas del siglo V a. C. En lugar del destino de extremo esfuerzo y de los excesos característicos de sus representaciones literarias e iconográficas anteriores, el período clásico presenta a Heracles como un modelo de virtud y de dominio de sí, lo que simboliza la victoria del mérito sobre la persecución divina y las adversidades.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
description In this paper, I propose a general interpretation of images showing the physical exhaustion and apotheosis of Heracles that were produced during the Classical period. These images appear on or take the form of coins, jewels, vase paintings, and sculptures. Building on the major scholarly work on the subject since the late 19th century, I suggest that the iconography of Heracles shows the influence of new religious and philosophical conceptions of his myth, in particular relating to Pythagoreanism, Orphism, and mystery cults, as well as the intellectual climate of 5th century Athens. Rather than appearing as an example of infinite toil and excess in the manner of earlier literary and iconographic representations, Heracles is presented in the Classical period as a model of virtue and self-restraint and a symbol of the triumph of merit over adversity and divine persecution.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/75892
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/75892
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1851-779X
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/1851779Xe042
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv <a href="http://revistas.fahce.unlp.edu.ar" target="_blank">Revistas de la FAHCE</a>
reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1844616003428810752
score 13.070432