Para no olvidar y que el sueño se haga vida; 30 años después… : Las declaraciones de la Selva Lacandona del Ejercito Zapatista de Liberación Nacional

Autores
Rangel López, Azael
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Lo que había vivido gran parte de la sociedad mexicana en sus procesos organizativos sociales y políticos hasta los años 80´s, era intentar construir espacios de participación social activa en la constitución de Actores Políticos fuera de los marcos de la “política formal” electorera, y en esa ola de movimientos de la sociedad mexicana estaban los partidos políticos, muy lejos, no solo de los procesos organizativos, sino que también de la realidad social, y de la democracia real. La declaración de la Selva Lacandona que es la forma en que se da a conocer políticamente el Ejército Zapatista de Liberación Nacional, el 1ro de enero de 1994, es una Declaración de “intenciones” políticas, antes que una declaración de guerra; es hasta cierto punto en su discurso y acción, la síntesis de todo el movimiento histórico revolucionario, buscan desde su génesis, la transformación propia desde la sociedad civil y no desde los grupos armados, ni de los partidos políticos. La capacidad de lectura de la situación política, social y económica que hace el Zapatismo sobre México, y que en más de 30 años de vida, están al margen de todos los partidos políticos, muestra a la luz pública las condiciones en las que viven los pueblos y comunidades indígenas, una realidad invisibilizada por el Estado Mexicano y por una parte de la sociedad, un debate que sigue pendiente, no solamente dentro de la constitución mexicana y sus “operadores” institucionales si no que también en la propia sociedad mexicana, y sus deseables acciones en correspondencia.
What a large part of Mexican society had experienced in its social and political organizational processes until the 1980s was to try to build spaces for active social participation in the constitution of Political Actors outside the frameworks of electoral “formal politics” and in that wave of movements in Mexican society were the political parties, very far away, not only from the organizational processes, but also from social reality. The declaration of the Lacandona Jungle, which is the way in which the Zapatista National Liberation Army makes itself known politically, on January 1, 1994, is a Declaration of political “intentions,” rather than a declaration of war; It is, to a certain extent, in its speech and action, the synthesis of the entire historical revolutionary movement; since its genesis, it has sought its own transformation from civil society and not from armed groups or political parties and real democracy. Zapatismo's ability to read the political, social and economic situation in Mexico, and that in more than 30 years of life, they are outside of all political parties, shows in public light the conditions in which the people live. Indigenous peoples and communities, a reality made invisible by the Mexican State and by a part of society, a debate that remains pending, not only within the Mexican constitution and its institutional “operators” but also in Mexican society itself, and their desirable actions accordingly.
Centro de Investigación en Derecho Crítico
Materia
Ciencias Sociales
Derecho
autonomía
sociedad politizada
México
indígenas
movimientos sociales
autonomy
politicized society
indigenous
social movements
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/169404

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What a large part of Mexican society had experienced in its social and political organizational processes until the 1980s was to try to build spaces for active social participation in the constitution of Political Actors outside the frameworks of electoral “formal politics” and in that wave of movements in Mexican society were the political parties, very far away, not only from the organizational processes, but also from social reality. The declaration of the Lacandona Jungle, which is the way in which the Zapatista National Liberation Army makes itself known politically, on January 1, 1994, is a Declaration of political “intentions,” rather than a declaration of war; It is, to a certain extent, in its speech and action, the synthesis of the entire historical revolutionary movement; since its genesis, it has sought its own transformation from civil society and not from armed groups or political parties and real democracy. Zapatismo's ability to read the political, social and economic situation in Mexico, and that in more than 30 years of life, they are outside of all political parties, shows in public light the conditions in which the people live. Indigenous peoples and communities, a reality made invisible by the Mexican State and by a part of society, a debate that remains pending, not only within the Mexican constitution and its institutional “operators” but also in Mexican society itself, and their desirable actions accordingly.
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