Evolución de la concentración económica en el aerotransporte comercial de pasajeros en México

Autores
Rico Galeana, Óscar Armando
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Se presentan los resultados de una investigación sobre la evolución de la concentración económica en los segmentos troncal y regional de la aviación comercial mexicana, en los años siguientes a la desregulación económica. Para medir la concentración se ha utilizado el índice de Gini, calculado mediante el número de pasajeros transportados anualmente por las empresas participantes en el mercado. En el segmento troncal se observa que el indicador ha disminuido consistentemente en el periodo analizado. Actualmente, la demanda se distribuye de manera más uniforme que al principio y no existe alguna empresa predominante. En el segmento regional, el indicador disminuyó durante quince años, para regresar consistentemente hacia al rango inicial, durante los últimos cinco. Actualmente la concentración es similar a la que existía en los noventa, con la predominancia de una empresa en el mercado. El número de empresas participantes es muy pequeño en ambos segmentos, reduciéndose aún más en los últimos años. En el periodo estudiado, muchas empresas han ingresado al negocio, pero pocas han logrado permanecer. La estructura del mercado no puede considerarse en competencia perfecta y se asemeja más a una condición de competencia monopólica u oligopólica, dependiendo del grado de diferenciación económica del producto ofrecido por las aerolíneas.
This paper shows the results of a research into the economic concentration in the trunk and regional segments of the Mexican commercial aviation after the economic liberalization process. Concentration is measured by means of the Gini coefficient, which has been calculated on the basis of the passengers transported yearly by the participating airlines. In the trunk segment the Gini index has consistently diminished along the studied period. Nowadays demand is more uniformly distributed and there is no dominant airline in the market. For the regional segment the Gini index has diminished in the first fifteen years, but has consistently returned to the initial values in the last five years. For today concentration is similar to the one measured in the series beginning for the market predominance of one company. Both segments have only a few participants, and with the number decreasing in the recent years. Many companies had entered in to the business, but only a few have remained. Therefore the market structure cannot be considered as a perfect competition, but more as a monopolistic competition or in an oligopolist arrangement, depending on the product economic differentiation offered by the airlines.
Grupo de Transporte Aéreo - Grupo de Ingeniería Aplicada a la Industria
Materia
Ingeniería Aeronáutica
Aviación comercial mexicana
Economía del transporte aéreo
Concentración económica
Índice de Gini
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/104165

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This paper shows the results of a research into the economic concentration in the trunk and regional segments of the Mexican commercial aviation after the economic liberalization process. Concentration is measured by means of the Gini coefficient, which has been calculated on the basis of the passengers transported yearly by the participating airlines. In the trunk segment the Gini index has consistently diminished along the studied period. Nowadays demand is more uniformly distributed and there is no dominant airline in the market. For the regional segment the Gini index has diminished in the first fifteen years, but has consistently returned to the initial values in the last five years. For today concentration is similar to the one measured in the series beginning for the market predominance of one company. Both segments have only a few participants, and with the number decreasing in the recent years. Many companies had entered in to the business, but only a few have remained. Therefore the market structure cannot be considered as a perfect competition, but more as a monopolistic competition or in an oligopolist arrangement, depending on the product economic differentiation offered by the airlines.
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