Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study

Autores
Merchán-Rodríguez, Vicente; Juiz, Carlos
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The pandemic has led to more attention to how technologies and information systems (T&IS) are governed in higher education institutions (HEI). However, many of the aspects used to study them do not gather the expectations of those who benefit from these studies and the institutions are shocked as a result that major aspects of governance are not considered. This paper seeks to summarize the current knowledge that is available regarding the strategies adopted to know the state of governance of T&IS for the higher education between 2015 and 2022 years. To fulfill the objective, a systematic mapping of studies was carried out in order of identifying the state of the art and discovering the aspects that have been used by the researchers in the different studies. The results show that 30% of the works reviewed are broad and cover variables of operation, management, and government; they provide a renewed set of judgments, dimensions, and indicators to measure the level of institutional achievement, in addition, COBIT v5 is the most widely used reference framework to measure capacities in the governance of technology and information system for processes.
La pandemia ha llevado a que se preste más atención a cómo se rigen las tecnologías y los sistemas de información en las instituciones de educación superior IES. Sin embargo, muchos de los aspectos que se utilizan para estudiarlos no reúnen las expectativas de quienes se benefician de estos estudios y las instituciones se sorprenden porque no se consideran los principales aspectos de la gobernanza. Este artículo busca resumir el conocimiento actual que se tiene sobre las estrategias adoptadas para conocer el estado de la gobernanza de las TI para la educación superior entre los años 2015 y 2022. Para cumplir con el objetivo, se realizó un mapeo sistemático de estudios con el fin de identificar el estado del arte y descubrir los aspectos que han sido utilizados por los investigadores en los diferentes estudios. Los resultados muestran que el 30% de los trabajos revisados son amplios y abarcan variables de operación, gestión y gobierno; brindan un renovado conjunto de juicios, dimensiones e indicadores para medir el nivel de logro institucional, además COBIT v5 es el marco de referencia más utilizado para medir capacidades en gobernanza de tecnología y sistemas de información para procesos.
Facultad de Informática
Materia
Ciencias Informáticas
governance of IT
higher education
state of governance of IT
systematic mapping of study
technologies and information systems
educación superior
estado del gobierno de TI
gobernanza de TI
mapeo sistemático de estudios
tecnologías y sistemas de información
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/166778

id SEDICI_44dbb4fb3b33af6c6dfb1d123d764d07
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/166778
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of studyGobierno de tecnologías y sistemas de información para la educación superior: mapeo sistemático de estudiosMerchán-Rodríguez, VicenteJuiz, CarlosCiencias Informáticasgovernance of IThigher educationstate of governance of ITsystematic mapping of studytechnologies and information systemseducación superiorestado del gobierno de TIgobernanza de TImapeo sistemático de estudiostecnologías y sistemas de informaciónThe pandemic has led to more attention to how technologies and information systems (T&IS) are governed in higher education institutions (HEI). However, many of the aspects used to study them do not gather the expectations of those who benefit from these studies and the institutions are shocked as a result that major aspects of governance are not considered. This paper seeks to summarize the current knowledge that is available regarding the strategies adopted to know the state of governance of T&IS for the higher education between 2015 and 2022 years. To fulfill the objective, a systematic mapping of studies was carried out in order of identifying the state of the art and discovering the aspects that have been used by the researchers in the different studies. The results show that 30% of the works reviewed are broad and cover variables of operation, management, and government; they provide a renewed set of judgments, dimensions, and indicators to measure the level of institutional achievement, in addition, COBIT v5 is the most widely used reference framework to measure capacities in the governance of technology and information system for processes.La pandemia ha llevado a que se preste más atención a cómo se rigen las tecnologías y los sistemas de información en las instituciones de educación superior IES. Sin embargo, muchos de los aspectos que se utilizan para estudiarlos no reúnen las expectativas de quienes se benefician de estos estudios y las instituciones se sorprenden porque no se consideran los principales aspectos de la gobernanza. Este artículo busca resumir el conocimiento actual que se tiene sobre las estrategias adoptadas para conocer el estado de la gobernanza de las TI para la educación superior entre los años 2015 y 2022. Para cumplir con el objetivo, se realizó un mapeo sistemático de estudios con el fin de identificar el estado del arte y descubrir los aspectos que han sido utilizados por los investigadores en los diferentes estudios. Los resultados muestran que el 30% de los trabajos revisados son amplios y abarcan variables de operación, gestión y gobierno; brindan un renovado conjunto de juicios, dimensiones e indicadores para medir el nivel de logro institucional, además COBIT v5 es el marco de referencia más utilizado para medir capacidades en gobernanza de tecnología y sistemas de información para procesos.Facultad de Informática2024-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf51-67http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/166778enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1666-6038info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/16666038.24.e05info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:44:25Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/166778Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:44:25.927SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
Gobierno de tecnologías y sistemas de información para la educación superior: mapeo sistemático de estudios
title Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
spellingShingle Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
Merchán-Rodríguez, Vicente
Ciencias Informáticas
governance of IT
higher education
state of governance of IT
systematic mapping of study
technologies and information systems
educación superior
estado del gobierno de TI
gobernanza de TI
mapeo sistemático de estudios
tecnologías y sistemas de información
title_short Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
title_full Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
title_fullStr Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
title_full_unstemmed Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
title_sort Governance of technologies and information systems for the higher education: systematic mapping of study
dc.creator.none.fl_str_mv Merchán-Rodríguez, Vicente
Juiz, Carlos
author Merchán-Rodríguez, Vicente
author_facet Merchán-Rodríguez, Vicente
Juiz, Carlos
author_role author
author2 Juiz, Carlos
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciencias Informáticas
governance of IT
higher education
state of governance of IT
systematic mapping of study
technologies and information systems
educación superior
estado del gobierno de TI
gobernanza de TI
mapeo sistemático de estudios
tecnologías y sistemas de información
topic Ciencias Informáticas
governance of IT
higher education
state of governance of IT
systematic mapping of study
technologies and information systems
educación superior
estado del gobierno de TI
gobernanza de TI
mapeo sistemático de estudios
tecnologías y sistemas de información
dc.description.none.fl_txt_mv The pandemic has led to more attention to how technologies and information systems (T&IS) are governed in higher education institutions (HEI). However, many of the aspects used to study them do not gather the expectations of those who benefit from these studies and the institutions are shocked as a result that major aspects of governance are not considered. This paper seeks to summarize the current knowledge that is available regarding the strategies adopted to know the state of governance of T&IS for the higher education between 2015 and 2022 years. To fulfill the objective, a systematic mapping of studies was carried out in order of identifying the state of the art and discovering the aspects that have been used by the researchers in the different studies. The results show that 30% of the works reviewed are broad and cover variables of operation, management, and government; they provide a renewed set of judgments, dimensions, and indicators to measure the level of institutional achievement, in addition, COBIT v5 is the most widely used reference framework to measure capacities in the governance of technology and information system for processes.
La pandemia ha llevado a que se preste más atención a cómo se rigen las tecnologías y los sistemas de información en las instituciones de educación superior IES. Sin embargo, muchos de los aspectos que se utilizan para estudiarlos no reúnen las expectativas de quienes se benefician de estos estudios y las instituciones se sorprenden porque no se consideran los principales aspectos de la gobernanza. Este artículo busca resumir el conocimiento actual que se tiene sobre las estrategias adoptadas para conocer el estado de la gobernanza de las TI para la educación superior entre los años 2015 y 2022. Para cumplir con el objetivo, se realizó un mapeo sistemático de estudios con el fin de identificar el estado del arte y descubrir los aspectos que han sido utilizados por los investigadores en los diferentes estudios. Los resultados muestran que el 30% de los trabajos revisados son amplios y abarcan variables de operación, gestión y gobierno; brindan un renovado conjunto de juicios, dimensiones e indicadores para medir el nivel de logro institucional, además COBIT v5 es el marco de referencia más utilizado para medir capacidades en gobernanza de tecnología y sistemas de información para procesos.
Facultad de Informática
description The pandemic has led to more attention to how technologies and information systems (T&IS) are governed in higher education institutions (HEI). However, many of the aspects used to study them do not gather the expectations of those who benefit from these studies and the institutions are shocked as a result that major aspects of governance are not considered. This paper seeks to summarize the current knowledge that is available regarding the strategies adopted to know the state of governance of T&IS for the higher education between 2015 and 2022 years. To fulfill the objective, a systematic mapping of studies was carried out in order of identifying the state of the art and discovering the aspects that have been used by the researchers in the different studies. The results show that 30% of the works reviewed are broad and cover variables of operation, management, and government; they provide a renewed set of judgments, dimensions, and indicators to measure the level of institutional achievement, in addition, COBIT v5 is the most widely used reference framework to measure capacities in the governance of technology and information system for processes.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/166778
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/166778
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1666-6038
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/16666038.24.e05
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
51-67
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1844616311491002368
score 13.070432