Historia y literatura: a propósito de los relatos de "La contienda entre Horus y Seth" y "La disputa de Verdad y Mentira"

Autores
Campagno, Marcelo
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La contienda entre Horus y Seth (Papiro Chester Beatty I) y La disputa de Verdad y Mentira (Papiro Chester Beatty II) –dos de los textos más significativos de la literatura egipcia del Reino Nuevo– presentan un destacado conjunto de características comunes. Aquí se considerarán dos cuestiones relacionadas con esa notable proximidad entre tales textos. Por un lado, el similar argumento básico de ambos textos, que parece apuntar a dos “realizaciones” literarias de un mismo mito de base. Por el otro lado, un elemento específico del contenido de ambos textos, la búsqueda de soluciones judiciales para los conflictos entre los principales protagonistas, que puede conectarse con la importancia de las “lógicas” del parentesco y del Estado tanto en la organización interna de estos textos como en la estructuración social del Antiguo Egipto. Tales consideraciones se apartan de las tradicionales formas evhemeristas de interpretar los textos literarios como reflejos de acontecimientos de un pasado lejano y destacan la posibilidad de evaluar las prácticas sociales a las que esos relatos refieren. Y hay algo más: por la vía del contraste con ciertos relatos del folklore egipcio moderno, se abre una vía de sospecha acerca de otra dimensión histórica de amplia escala, que apunta a continuidades en los imaginarios sociales, que asoman incluso más persistentes que el propio dispositivo religioso al que remiten los dos textos antiguos.
The Contendings of Horus and Seth (Papyrus Chester Beatty I) and Truth and Falsehood (Papyrus Chester Beatty II) - two of the most significant texts in New Kingdom Egyptian literature - show an outstanding set of common characteristics. Here I will consider two issues related to that remarkable proximity between such texts. On the one hand, the similar basic argument of both texts, that seems to point to two literary “realizations” of the same basic myth. On the other hand, a specific element of the content of both texts, the search for judicial solutions for conflicts between the main protagonists, which can be connected with the importance of the “logics” of kinship and the state in the internal organization of these texts as well as in the social structuring of Ancient Egypt. Such considerations depart from the traditional euhemerist ways of interpreting literary texts as reflecting events from the distant past and highlight the possibility of evaluating the social practices to which these stories refer. And there is something else: through the contrast with certain accounts of modern Egyptian folklore, another long-term historical dimension seems to emerge, which points to continuities in social imaginaries that appear even more persistent than the religious framework to which the two ancient texts refer.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Revistas de la FAHCE
Materia
Historia
Estado
literatura egipcia antigua
parentesco
Horus
Seth
folklore
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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The Contendings of Horus and Seth (Papyrus Chester Beatty I) and Truth and Falsehood (Papyrus Chester Beatty II) - two of the most significant texts in New Kingdom Egyptian literature - show an outstanding set of common characteristics. Here I will consider two issues related to that remarkable proximity between such texts. On the one hand, the similar basic argument of both texts, that seems to point to two literary “realizations” of the same basic myth. On the other hand, a specific element of the content of both texts, the search for judicial solutions for conflicts between the main protagonists, which can be connected with the importance of the “logics” of kinship and the state in the internal organization of these texts as well as in the social structuring of Ancient Egypt. Such considerations depart from the traditional euhemerist ways of interpreting literary texts as reflecting events from the distant past and highlight the possibility of evaluating the social practices to which these stories refer. And there is something else: through the contrast with certain accounts of modern Egyptian folklore, another long-term historical dimension seems to emerge, which points to continuities in social imaginaries that appear even more persistent than the religious framework to which the two ancient texts refer.
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