The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues

Autores
Móccero, María Leticia
Año de publicación
2012
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The findings informed in this paper are part of an ongoing project on coherence and cohesion in casual conversation, in progress at University of La Plata. In this study we analyze the ‘communicative labour’ done by speakers at transition points between episodes to contribute to the global coherence of the text. We focus on the strategies used by actors to co-construct coherence at episode boundaries (Linell, 1998; Korolija, 1998). The corpus comprises 60 audio or video-recorded dyadic and polyadic conversations among university students aged between 18 and 28, from different universities in Argentina. We agree with Linell (1998) and Korolija (1998) that participants in this kind of interaction –and analysts– assume that both parties cooperate in the process of building coherence. We adopt the concept of episode (Linell, 1998; Korolija, 1998), since it is appropriate for the fragmentation and analysis of the colloquial conversations under study, which consist of both ‘chunks’ and ‘chat’ segments (Eggins & Slade, 1997). The analysis reveals that speakers deploy a variety of strategies –which they combine according to their evaluation of shared knowledge– to offer cues to listeners that will help them establish the inter-episode relationships necessary to make sense of the text.
Como parte de un estudio más amplio sobre la coherencia y la cohesión en conversaciones informales entre estudiantes universitarios, que se está llevando a cabo en la Universidad Nacional de La Plata, en este trabajo estudiamos el ‘trabajo comunicativo’ que efectúan los hablantes en los puntos de transición entre episodios para contribuir a la coherencia global del texto. El corpus está formado por 60 conversaciones diádicas y poliádicas entre estudiantes universitarios cuyas edades oscilan entre los 18 y los 28 años de edad, pertenecientes a distintas universidades de Argentina. Entendemos que los participantes en este tipo de interacción realizan un proceso de co-construcción de la coherencia, y asumen que ambas partes cooperan en este proceso. Adoptamos la noción de episodio (Linell 1998, Korolija 1998) ya que dicho constructo resulta adecuado para la segmentación y el análisis de las conversaciones coloquiales estudiadas, compuestas tanto por fragmentos genéricos como por segmentos de habla no estructurada (Eggins y Slade 1997). El estudio revela que los hablantes emplean una variedad de recursos –que combinan según su evaluación del mundo compartido– para ofrecer pistas a los receptores que les permitan establecer las relaciones inter-episodio necesarias para otorgar sentido al texto.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Letras
Coherence
Co-construction
Colloquial conversation
Episode
Coherencia
Co-construcción
Conversación coloquial
Episodio
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/121097

id SEDICI_3ec290fe27ea076e1566cee7a5cf66f4
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/121097
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialoguesLa co-construcción de la coherencia en las fronteras del episodio en diálogos cooperativosMóccero, María LeticiaLetrasCoherenceCo-constructionColloquial conversationEpisodeCoherenciaCo-construcciónConversación coloquialEpisodioThe findings informed in this paper are part of an ongoing project on coherence and cohesion in casual conversation, in progress at University of La Plata. In this study we analyze the ‘communicative labour’ done by speakers at transition points between episodes to contribute to the global coherence of the text. We focus on the strategies used by actors to co-construct coherence at episode boundaries (Linell, 1998; Korolija, 1998). The corpus comprises 60 audio or video-recorded dyadic and polyadic conversations among university students aged between 18 and 28, from different universities in Argentina. We agree with Linell (1998) and Korolija (1998) that participants in this kind of interaction –and analysts– assume that both parties cooperate in the process of building coherence. We adopt the concept of episode (Linell, 1998; Korolija, 1998), since it is appropriate for the fragmentation and analysis of the colloquial conversations under study, which consist of both ‘chunks’ and ‘chat’ segments (Eggins & Slade, 1997). The analysis reveals that speakers deploy a variety of strategies –which they combine according to their evaluation of shared knowledge– to offer cues to listeners that will help them establish the inter-episode relationships necessary to make sense of the text.Como parte de un estudio más amplio sobre la coherencia y la cohesión en conversaciones informales entre estudiantes universitarios, que se está llevando a cabo en la Universidad Nacional de La Plata, en este trabajo estudiamos el ‘trabajo comunicativo’ que efectúan los hablantes en los puntos de transición entre episodios para contribuir a la coherencia global del texto. El corpus está formado por 60 conversaciones diádicas y poliádicas entre estudiantes universitarios cuyas edades oscilan entre los 18 y los 28 años de edad, pertenecientes a distintas universidades de Argentina. Entendemos que los participantes en este tipo de interacción realizan un proceso de co-construcción de la coherencia, y asumen que ambas partes cooperan en este proceso. Adoptamos la noción de episodio (Linell 1998, Korolija 1998) ya que dicho constructo resulta adecuado para la segmentación y el análisis de las conversaciones coloquiales estudiadas, compuestas tanto por fragmentos genéricos como por segmentos de habla no estructurada (Eggins y Slade 1997). El estudio revela que los hablantes emplean una variedad de recursos –que combinan según su evaluación del mundo compartido– para ofrecer pistas a los receptores que les permitan establecer las relaciones inter-episodio necesarias para otorgar sentido al texto.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2012info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf69-81http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/121097enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30733info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0719-5443info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-11-12T10:52:59Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/121097Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-11-12 10:52:59.591SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
La co-construcción de la coherencia en las fronteras del episodio en diálogos cooperativos
title The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
spellingShingle The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
Móccero, María Leticia
Letras
Coherence
Co-construction
Colloquial conversation
Episode
Coherencia
Co-construcción
Conversación coloquial
Episodio
title_short The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
title_full The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
title_fullStr The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
title_full_unstemmed The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
title_sort The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues
dc.creator.none.fl_str_mv Móccero, María Leticia
author Móccero, María Leticia
author_facet Móccero, María Leticia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Letras
Coherence
Co-construction
Colloquial conversation
Episode
Coherencia
Co-construcción
Conversación coloquial
Episodio
topic Letras
Coherence
Co-construction
Colloquial conversation
Episode
Coherencia
Co-construcción
Conversación coloquial
Episodio
dc.description.none.fl_txt_mv The findings informed in this paper are part of an ongoing project on coherence and cohesion in casual conversation, in progress at University of La Plata. In this study we analyze the ‘communicative labour’ done by speakers at transition points between episodes to contribute to the global coherence of the text. We focus on the strategies used by actors to co-construct coherence at episode boundaries (Linell, 1998; Korolija, 1998). The corpus comprises 60 audio or video-recorded dyadic and polyadic conversations among university students aged between 18 and 28, from different universities in Argentina. We agree with Linell (1998) and Korolija (1998) that participants in this kind of interaction –and analysts– assume that both parties cooperate in the process of building coherence. We adopt the concept of episode (Linell, 1998; Korolija, 1998), since it is appropriate for the fragmentation and analysis of the colloquial conversations under study, which consist of both ‘chunks’ and ‘chat’ segments (Eggins & Slade, 1997). The analysis reveals that speakers deploy a variety of strategies –which they combine according to their evaluation of shared knowledge– to offer cues to listeners that will help them establish the inter-episode relationships necessary to make sense of the text.
Como parte de un estudio más amplio sobre la coherencia y la cohesión en conversaciones informales entre estudiantes universitarios, que se está llevando a cabo en la Universidad Nacional de La Plata, en este trabajo estudiamos el ‘trabajo comunicativo’ que efectúan los hablantes en los puntos de transición entre episodios para contribuir a la coherencia global del texto. El corpus está formado por 60 conversaciones diádicas y poliádicas entre estudiantes universitarios cuyas edades oscilan entre los 18 y los 28 años de edad, pertenecientes a distintas universidades de Argentina. Entendemos que los participantes en este tipo de interacción realizan un proceso de co-construcción de la coherencia, y asumen que ambas partes cooperan en este proceso. Adoptamos la noción de episodio (Linell 1998, Korolija 1998) ya que dicho constructo resulta adecuado para la segmentación y el análisis de las conversaciones coloquiales estudiadas, compuestas tanto por fragmentos genéricos como por segmentos de habla no estructurada (Eggins y Slade 1997). El estudio revela que los hablantes emplean una variedad de recursos –que combinan según su evaluación del mundo compartido– para ofrecer pistas a los receptores que les permitan establecer las relaciones inter-episodio necesarias para otorgar sentido al texto.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
description The findings informed in this paper are part of an ongoing project on coherence and cohesion in casual conversation, in progress at University of La Plata. In this study we analyze the ‘communicative labour’ done by speakers at transition points between episodes to contribute to the global coherence of the text. We focus on the strategies used by actors to co-construct coherence at episode boundaries (Linell, 1998; Korolija, 1998). The corpus comprises 60 audio or video-recorded dyadic and polyadic conversations among university students aged between 18 and 28, from different universities in Argentina. We agree with Linell (1998) and Korolija (1998) that participants in this kind of interaction –and analysts– assume that both parties cooperate in the process of building coherence. We adopt the concept of episode (Linell, 1998; Korolija, 1998), since it is appropriate for the fragmentation and analysis of the colloquial conversations under study, which consist of both ‘chunks’ and ‘chat’ segments (Eggins & Slade, 1997). The analysis reveals that speakers deploy a variety of strategies –which they combine according to their evaluation of shared knowledge– to offer cues to listeners that will help them establish the inter-episode relationships necessary to make sense of the text.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/121097
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/121097
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30733
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0719-5443
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
69-81
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1848605631103107072
score 13.24909