¿Todo lo sólido se desvanece en cuarentena?

Autores
Garriga, María Cristina; Pappier, Viviana; Cuesta, Virginia; Linare, Cecilia; Rocha, Milagros María
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Las certezas, o por lo menos algunas desde donde partimos para pensar el espacio del aula, se encuentran en modo “recalculando”. La incertidumbre nos invade, nos desconcierta y al mismo tiempo nos invita a repensar nuestras prácticas, a producir conocimientos desde otros formatos pero siempre desde una convicción compartida: el trabajo en equipo, en el que cada una de nosotras aporta desde una mirada, una trayectoria en la cátedra que se complementa a partir del diálogo y la confianza, el compartir dudas y esperanzas. Todo un ejercicio de creatividad al interior del equipo y con y para con los y las estudiantes. Las categorías de tiempo y espacio implosionaron, tomando otras dimensiones en el campo educativo. La corporalidad también entró y entra en otras dimensiones, como docentes, las jornadas laborales se volvieron más extensas, más exigidas. La vida cotidiana se alteró completamente, los tiempos laborales se vuelven difusos. Los cuerpos, fraccionados en ventanas de una pantalla, fueron y son el soporte posible para generar encuentros y construir sentidos. En este trabajo queremos compartir los debates al interior del equipo docente y con nuestros/as estudiantes en torno a la posibilidad misma de la práctica en las escuelas secundarias y al recorrido que podemos hacer desde la pantalla hasta tanto se “normalicen” las clases en la Universidad. Las fuentes utilizadas son las biografías escolares de los/as estudiantes y los registros de tres actividades virtuales vía jitsi en las que nos “encontramos” con ellos y ellas y con docentes del nivel secundario que se desempeñan en diferentes escuelas de la Ciudad de La Plata y Gran La Plata. Esos encuentros virtuales promovieron preguntas y debates que posibilitaron pensar el contexto desde voces que enuncian diversas experiencias. Producir documentación pedagógica de este tiempo tan particular es uno de los objetivos que nos guía, objetivo no ajeno a la reflexión sobre la práctica en una mirada diacrónica con las experiencias propias y las de los estudiantes. El concepto que nos permite articular las categorías de tiempo, espacio y sujetos, es el de cultura escolar, definido por Dominique Julia (2001) que refiere tanto a las normas como a las prácticas coordinadas a finalidades que varían según las épocas en un cronosistema que habilita hablar de cultura(s) escolar(es) en plural. Es por demás evidente que este trabajo se produce al calor de una situación inédita y en ese sentido en él se traducen nuestras reflexiones en voz alta.
The certainties, or at least some from where we started to think about the classroom space, are in “recalculating” mode. Uncertainty invades us, confuses us and at the same time invites us to rethink our practices, to produce knowledge from other formats but always from a shared conviction: teamwork, in which each of us contributes from a perspective, a trajectory in the chair that is complemented by dialogue and trust, sharing doubts and hopes. A whole exercise in creativity within the team and with and for the students. The categories of time and space imploded, taking other dimensions in the educational field. Corporeality also entered and enters other dimensions, such as teachers, the working hours became more extensive, more demanded. Everyday life was completely altered, working times become fuzzy. The bodies, divided into windows of a screen, were and are the possible support for generating encounters and constructing senses. In this work we want to share the debates within the teaching team and with our students about the very possibility of practicing in secondary schools and the path that we can take from the screen until classes are “normalized” in the College. The sources used are the school biographies of the students and the records of three virtual activities via jitsi in which we “meet” with them and with teachers at the secondary level who work in different schools in the City of La Plata. and Gran La Plata. These virtual meetings promoted questions and debates that made it possible to think the context from voices that enunciate diverse experiences. Producing pedagogical documentation of this very particular time is one of the objectives that guides us, an objective that is not alien to reflection on practice in a diachronic view with the own experiences and those of the students. The concept that allows us to articulate the categories of time, space and subjects is that of school culture, defined by Dominique Julia (2001), which refers both to norms and to coordinated practices for purposes that vary according to the times in a chrono-system that enables talking about school culture (s) in plural. It is also evident that this work is produced in the heat of an unprecedented situation and in that sense our reflections are translated aloud.
Especialización en Docencia Universitaria
Materia
Educación
Tiempo
Formación docente
Pandemias
Vida cotidiana
Time
Teacher training
Pandemic
Daily life
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/102721

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La corporalidad también entró y entra en otras dimensiones, como docentes, las jornadas laborales se volvieron más extensas, más exigidas. La vida cotidiana se alteró completamente, los tiempos laborales se vuelven difusos. Los cuerpos, fraccionados en ventanas de una pantalla, fueron y son el soporte posible para generar encuentros y construir sentidos. En este trabajo queremos compartir los debates al interior del equipo docente y con nuestros/as estudiantes en torno a la posibilidad misma de la práctica en las escuelas secundarias y al recorrido que podemos hacer desde la pantalla hasta tanto se “normalicen” las clases en la Universidad. Las fuentes utilizadas son las biografías escolares de los/as estudiantes y los registros de tres actividades virtuales vía jitsi en las que nos “encontramos” con ellos y ellas y con docentes del nivel secundario que se desempeñan en diferentes escuelas de la Ciudad de La Plata y Gran La Plata. Esos encuentros virtuales promovieron preguntas y debates que posibilitaron pensar el contexto desde voces que enuncian diversas experiencias. Producir documentación pedagógica de este tiempo tan particular es uno de los objetivos que nos guía, objetivo no ajeno a la reflexión sobre la práctica en una mirada diacrónica con las experiencias propias y las de los estudiantes. El concepto que nos permite articular las categorías de tiempo, espacio y sujetos, es el de cultura escolar, definido por Dominique Julia (2001) que refiere tanto a las normas como a las prácticas coordinadas a finalidades que varían según las épocas en un cronosistema que habilita hablar de cultura(s) escolar(es) en plural. Es por demás evidente que este trabajo se produce al calor de una situación inédita y en ese sentido en él se traducen nuestras reflexiones en voz alta.The certainties, or at least some from where we started to think about the classroom space, are in “recalculating” mode. Uncertainty invades us, confuses us and at the same time invites us to rethink our practices, to produce knowledge from other formats but always from a shared conviction: teamwork, in which each of us contributes from a perspective, a trajectory in the chair that is complemented by dialogue and trust, sharing doubts and hopes. A whole exercise in creativity within the team and with and for the students. The categories of time and space imploded, taking other dimensions in the educational field. Corporeality also entered and enters other dimensions, such as teachers, the working hours became more extensive, more demanded. Everyday life was completely altered, working times become fuzzy. The bodies, divided into windows of a screen, were and are the possible support for generating encounters and constructing senses. In this work we want to share the debates within the teaching team and with our students about the very possibility of practicing in secondary schools and the path that we can take from the screen until classes are “normalized” in the College. The sources used are the school biographies of the students and the records of three virtual activities via jitsi in which we “meet” with them and with teachers at the secondary level who work in different schools in the City of La Plata. and Gran La Plata. These virtual meetings promoted questions and debates that made it possible to think the context from voices that enunciate diverse experiences. Producing pedagogical documentation of this very particular time is one of the objectives that guides us, an objective that is not alien to reflection on practice in a diachronic view with the own experiences and those of the students. The concept that allows us to articulate the categories of time, space and subjects is that of school culture, defined by Dominique Julia (2001), which refers both to norms and to coordinated practices for purposes that vary according to the times in a chrono-system that enables talking about school culture (s) in plural. 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The certainties, or at least some from where we started to think about the classroom space, are in “recalculating” mode. Uncertainty invades us, confuses us and at the same time invites us to rethink our practices, to produce knowledge from other formats but always from a shared conviction: teamwork, in which each of us contributes from a perspective, a trajectory in the chair that is complemented by dialogue and trust, sharing doubts and hopes. A whole exercise in creativity within the team and with and for the students. The categories of time and space imploded, taking other dimensions in the educational field. Corporeality also entered and enters other dimensions, such as teachers, the working hours became more extensive, more demanded. Everyday life was completely altered, working times become fuzzy. The bodies, divided into windows of a screen, were and are the possible support for generating encounters and constructing senses. In this work we want to share the debates within the teaching team and with our students about the very possibility of practicing in secondary schools and the path that we can take from the screen until classes are “normalized” in the College. The sources used are the school biographies of the students and the records of three virtual activities via jitsi in which we “meet” with them and with teachers at the secondary level who work in different schools in the City of La Plata. and Gran La Plata. These virtual meetings promoted questions and debates that made it possible to think the context from voices that enunciate diverse experiences. Producing pedagogical documentation of this very particular time is one of the objectives that guides us, an objective that is not alien to reflection on practice in a diachronic view with the own experiences and those of the students. The concept that allows us to articulate the categories of time, space and subjects is that of school culture, defined by Dominique Julia (2001), which refers both to norms and to coordinated practices for purposes that vary according to the times in a chrono-system that enables talking about school culture (s) in plural. It is also evident that this work is produced in the heat of an unprecedented situation and in that sense our reflections are translated aloud.
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