Entre el activismo y la academia: multitudes queer disidencias o diversidad

Autores
Ruiz, Celeste
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo se encuentra dentro del Proyecto de investigación “Parejas disidentes: accesibilidad y cuidados para el ejercicio de la parentalidad” perteneciente a la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata, siendo su directora Claudia Orleans. El objetivo del siguiente trabajo es explicitar los diferentes marcos teóricos que circulan en el proyecto y en el campo social, para revisar la entidad que proponemos cuando nominamos, a quienes nominamos y como lo hacemos. Como marco teórico abordaremos las concepciones principalmente del filósofo Paul. B Preciado, Gloria Anzaldua y Judith Butler para pensar lo queer, desde los movimientos sociales y activistas a las disidencias tomando como interlocutor al Dr. Facundo Saxe y los estudios de género para la diversidad. Se vuelve interesante marcar el contrapunto y la pregnancia de cada una de estos corpus desde el posicionamiento ético político que implican. La metodología consiste en una revisión teórica bibliográfica de corte cualitativa. Las preguntas que orientan este escrito: ¿Qué implicación tiene hablar de disidencias, diversidad o multitudes queer en la academia? ¿Cuáles son los puntos de contacto si es que existen y cuáles de resistencias? ¿Por qué hacerlos sujetos de enunciación e interrogación? ¿Cómo pensamos les sujetos que entrevistamos?
This work is within the research project “Dissident couples: accessibility and care for the exercise of parenting” belonging to the Faculty of Psychology of the National University of La Plata, whose director is Claudia Orleans. The aim of the following work is to explain the different theoretical frameworks that circulate among the project and in the social field, to verify the entity that we propose when we name someone, who is named and how we do it. As a theoretical framework we will approach the conceptions mainly of the philosopher Paul Preciado, Gloria Anzaldua and Butler to think queer, from social movements and activists to dissent taking Dr. Saxe and gender studies for diversity as interlocutors. It becomes interesting to mark the counterpoint and the implications of each of these bodies from the ethical and political position that they imply. The methodology consists of a qualitative bibliographic theoretical review. The questions that guide this work are: What is the implication of talking about dissent, diversity or queer crowds in the academy? Which are the common points if they exist and which are the resistance points? Why make them subjects of enunciation and interrogation? How do we think of these subjects?
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
Multitudes queer
Disidencias
Generos
Diversidad
Dissent
Diversity genders
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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This work is within the research project “Dissident couples: accessibility and care for the exercise of parenting” belonging to the Faculty of Psychology of the National University of La Plata, whose director is Claudia Orleans. The aim of the following work is to explain the different theoretical frameworks that circulate among the project and in the social field, to verify the entity that we propose when we name someone, who is named and how we do it. As a theoretical framework we will approach the conceptions mainly of the philosopher Paul Preciado, Gloria Anzaldua and Butler to think queer, from social movements and activists to dissent taking Dr. Saxe and gender studies for diversity as interlocutors. It becomes interesting to mark the counterpoint and the implications of each of these bodies from the ethical and political position that they imply. The methodology consists of a qualitative bibliographic theoretical review. The questions that guide this work are: What is the implication of talking about dissent, diversity or queer crowds in the academy? Which are the common points if they exist and which are the resistance points? Why make them subjects of enunciation and interrogation? How do we think of these subjects?
Facultad de Psicología
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