Pedagogía y humanismo en el pensamiento de Ricardo Nassif

Autores
Silber, Julia Marta
Año de publicación
2007
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Con la intención de definir los rasgos de la pedagogía sostenida por Ricardo Nassif, se examina en este artículo el movimiento humanista en sus diferentes etapas históricas y en sus significaciones para el campo de la educación. Con ese objetivo, se analiza el componente central de la pedagogía de Nassif, influida principalmente por el neohumanismo: la concepción de la educación como proceso dialéctico, ya que transcurre históricamente a través de las funciones de conservación y renovación de la cultura, que juegan como tesis y antítesis de una síntesis que se resuelve en un humanismo de nuevo cuño al que califica como "concreto". La tensión dialéctica entre esas acciones permite comprender la índole de la formación humana, versión pedagógica del ideal humanista que el autor evalúa como punto de referencia de la educación y categoría básica de la pedagogía. Se profundiza en las derivaciones que posee su idea de formación general en las relaciones entre educación y cultura y entre educación y desarrollo científico, así como para la legitimidad de constitución de la pedagogía. Se concluye afirmando el carácter humanista de la pedagogía de Nassif, expresado sustancialmente en la necesidad de que esta disciplina se constituya en uno de los medios de superación de las alienaciones socioeconómicas provocadas por la índole de la estructura social, que restringen la libertad del hombre para desarrollarse plenamente.
With the purpose of defining the characteristics of Ricardo Nassif s pedagogy, the paper examines the humanistic movement in its different historical periods and in its meanings for the field of education. The central component of Nassif s pedagogy, principally influenced by neohumanist theories, is the conception of education as a dialectical process since education develops historically with the main functions of conserving and renovating culture. These two functions work as thesis and antithesis of a synthesis which results in a new humanism that he calls "concrete". The dialectic tension between the two functions allows understanding the nature of human formation; this is the pedagogic version of the humanistic ideal the author considers point of reference of education and a basic category of pedagogy. The paper pays particular attention to the ramifications that Nassif s idea of general formation has for appreciating the relationships between education and culture and between education and scientific development, as well as the legitimacy of the constitution of pedagogy. The paper concludes sustaining the humanistic character of Nassif s pedagogy which implies the need that this field becomes one of the means of resolving the socioeconomic alienation that, caused by the nature of the economic structure, limits man s freedom to fully develop.
Departamento de Ciencias de la Educación
Fuente
Revistas de la FAHCE
Materia
Ciencias de la Educación
Humanidades
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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With the purpose of defining the characteristics of Ricardo Nassif s pedagogy, the paper examines the humanistic movement in its different historical periods and in its meanings for the field of education. The central component of Nassif s pedagogy, principally influenced by neohumanist theories, is the conception of education as a dialectical process since education develops historically with the main functions of conserving and renovating culture. These two functions work as thesis and antithesis of a synthesis which results in a new humanism that he calls "concrete". The dialectic tension between the two functions allows understanding the nature of human formation; this is the pedagogic version of the humanistic ideal the author considers point of reference of education and a basic category of pedagogy. The paper pays particular attention to the ramifications that Nassif s idea of general formation has for appreciating the relationships between education and culture and between education and scientific development, as well as the legitimacy of the constitution of pedagogy. The paper concludes sustaining the humanistic character of Nassif s pedagogy which implies the need that this field becomes one of the means of resolving the socioeconomic alienation that, caused by the nature of the economic structure, limits man s freedom to fully develop.
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