Contabilidad, universidad y desarrollo sostenible

Autores
Maza, Maria Beatriz; Dayan Lascano, Ivanna; Omar Zafe, Jorge; Salas Cedrón, María Yanet
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La responsabilidad social es un tema que ha adquirido relevancia en el contexto académico. La universidad es ella misma una realidad social y su actividad tiene un inevitable impacto en su entorno. El propósito de este estudio es analizar cómo la disciplina contable puede informar sobre la forma de administrar el impacto social, económico y ambiental de las actividades universitarias: académicas, investigación, extensión y gestión. También, establecer e informar sobre el aporte a la consecución del desarrollo sostenible y a los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Se contextualiza la base teórica desde el modelo de gestión de impactos de François Vallaeys. Esta investigación siguió un enfoque cuali-cuantitativo, con recopilación de datos a través de encuestas, observación y documentación de tipo no experimental con carácter descriptivo. El Balance Social para la Facultad de Ciencias Económicas y Administración de la Universidad Nacional de Catamarca que se presenta en este trabajo se realizó siguiendo un modelo elaborado por el mismo grupo de investigación y ya presentado en anteriores presentaciones. El modelo se elaboró adaptando a la organización universitaria las previsiones de la Resolución Técnica Nº6 y sus modificaciones de la Federación Argentina de Consejos Profesionales en Ciencias Económicas. Asimismo, se incluyó una relación de las actividades universitarias con los Objetivos de Desarrollo Sostenible incluidos en la Agenda 2030. Los resultados muestran evidencia de la posibilidad de realizar Balances Sociales para las Universidades Nacionales empleando el modelo propuesto como manera de mantener informados de modo más transparente a los diferentes grupos de interés –que se definan en cada organización universitaria– de los impactos de las acciones docentes, de investigación, extensión y gestión realizados en un lapso predeterminado. Asimismo, el Balance Social confeccionado resulta ser una excelente herramienta de gestión por cuanto los indicadores planteados para las diferentes actividades están relacionados con los estándares para la acreditación de las carreras de Contador Público argentinas. La Responsabilidad Social Universitaria (RSU) no se trata solo de decirse responsables, se trata de serlo, lo cual implica algo más que sólo hablar de ello o hacer uno o dos cambios en el intento; se deben llevar adelante acciones consecutivas, medibles, que buscan informar a los grupos de interés, corregir y/o mejorar la gestión.
Social responsibility is a topic that has gained relevance in the academic context. The university is a social reality in itself, and its activity has an inevitable impact on its environment. This paper aims to analyse how the accounting discipline can inform about how to manage the social, economic, and environmental impact of academic, research, extension, and management university activities. It also aims to establish and report on the contribution to the achievement of sustainable development and the Sustainable Development Goals (SDGs). The theoretical basis is contextualised from François Vallaeys’ impact management model. This research follows a qualitative-quantitative approach, with data collection through surveys, observation and descriptive non-experimental documentation. The Social Balance Sheet for the School of Economic Sciences and Administration of the National University of Catamarca presented in this paper was carried out following a model developed by the same research group and already introduced in previous presentations. The model was elaborated by adapting to the university organisation the provisions of the Technical Resolution No. 36 as amended of the Argentine Federation of Professional Councils in Economic Sciences. A relationship between university activities and the Sustainable Development Goals included in the 2030 Agenda was also included. The results show evidence of the possibility of carrying out Social Balance Sheets for National Universities by using the proposed model as a way to keep the different shareholders—as defined in each university organisation— informed of the impacts of the teaching, research, extension, and management actions carried out in a predetermined period of time in a more transparent way. Moreover, the Social Balance Sheet is an excellent management tool because the indicators proposed for the different activities are related to the standards for the accreditation of Argentinean Public Accountant degrees. University Social Responsibility (USR) is not only about claiming to be responsible, but it is about being responsible, which implies more than just talking about it or making one or two changes in an attempt to be responsible. Consecutive and measurable actions must be taken to inform shareholders, correct, or improve management.
Instituto de Investigaciones y Estudios Contables
Materia
Ciencias Económicas
Contabilidad social y ambiental
Responsabilidad social universitaria
Desarrollo sostenible
Social and environmental accounting
University social responsibility
Sustainable development
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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Se contextualiza la base teórica desde el modelo de gestión de impactos de François Vallaeys. Esta investigación siguió un enfoque cuali-cuantitativo, con recopilación de datos a través de encuestas, observación y documentación de tipo no experimental con carácter descriptivo. El Balance Social para la Facultad de Ciencias Económicas y Administración de la Universidad Nacional de Catamarca que se presenta en este trabajo se realizó siguiendo un modelo elaborado por el mismo grupo de investigación y ya presentado en anteriores presentaciones. El modelo se elaboró adaptando a la organización universitaria las previsiones de la Resolución Técnica Nº6 y sus modificaciones de la Federación Argentina de Consejos Profesionales en Ciencias Económicas. Asimismo, se incluyó una relación de las actividades universitarias con los Objetivos de Desarrollo Sostenible incluidos en la Agenda 2030. Los resultados muestran evidencia de la posibilidad de realizar Balances Sociales para las Universidades Nacionales empleando el modelo propuesto como manera de mantener informados de modo más transparente a los diferentes grupos de interés –que se definan en cada organización universitaria– de los impactos de las acciones docentes, de investigación, extensión y gestión realizados en un lapso predeterminado. Asimismo, el Balance Social confeccionado resulta ser una excelente herramienta de gestión por cuanto los indicadores planteados para las diferentes actividades están relacionados con los estándares para la acreditación de las carreras de Contador Público argentinas. La Responsabilidad Social Universitaria (RSU) no se trata solo de decirse responsables, se trata de serlo, lo cual implica algo más que sólo hablar de ello o hacer uno o dos cambios en el intento; se deben llevar adelante acciones consecutivas, medibles, que buscan informar a los grupos de interés, corregir y/o mejorar la gestión.Social responsibility is a topic that has gained relevance in the academic context. The university is a social reality in itself, and its activity has an inevitable impact on its environment. This paper aims to analyse how the accounting discipline can inform about how to manage the social, economic, and environmental impact of academic, research, extension, and management university activities. It also aims to establish and report on the contribution to the achievement of sustainable development and the Sustainable Development Goals (SDGs). The theoretical basis is contextualised from François Vallaeys’ impact management model. This research follows a qualitative-quantitative approach, with data collection through surveys, observation and descriptive non-experimental documentation. The Social Balance Sheet for the School of Economic Sciences and Administration of the National University of Catamarca presented in this paper was carried out following a model developed by the same research group and already introduced in previous presentations. The model was elaborated by adapting to the university organisation the provisions of the Technical Resolution No. 36 as amended of the Argentine Federation of Professional Councils in Economic Sciences. A relationship between university activities and the Sustainable Development Goals included in the 2030 Agenda was also included. The results show evidence of the possibility of carrying out Social Balance Sheets for National Universities by using the proposed model as a way to keep the different shareholders—as defined in each university organisation— informed of the impacts of the teaching, research, extension, and management actions carried out in a predetermined period of time in a more transparent way. Moreover, the Social Balance Sheet is an excellent management tool because the indicators proposed for the different activities are related to the standards for the accreditation of Argentinean Public Accountant degrees. University Social Responsibility (USR) is not only about claiming to be responsible, but it is about being responsible, which implies more than just talking about it or making one or two changes in an attempt to be responsible. 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Social responsibility is a topic that has gained relevance in the academic context. The university is a social reality in itself, and its activity has an inevitable impact on its environment. This paper aims to analyse how the accounting discipline can inform about how to manage the social, economic, and environmental impact of academic, research, extension, and management university activities. It also aims to establish and report on the contribution to the achievement of sustainable development and the Sustainable Development Goals (SDGs). The theoretical basis is contextualised from François Vallaeys’ impact management model. This research follows a qualitative-quantitative approach, with data collection through surveys, observation and descriptive non-experimental documentation. The Social Balance Sheet for the School of Economic Sciences and Administration of the National University of Catamarca presented in this paper was carried out following a model developed by the same research group and already introduced in previous presentations. The model was elaborated by adapting to the university organisation the provisions of the Technical Resolution No. 36 as amended of the Argentine Federation of Professional Councils in Economic Sciences. A relationship between university activities and the Sustainable Development Goals included in the 2030 Agenda was also included. The results show evidence of the possibility of carrying out Social Balance Sheets for National Universities by using the proposed model as a way to keep the different shareholders—as defined in each university organisation— informed of the impacts of the teaching, research, extension, and management actions carried out in a predetermined period of time in a more transparent way. Moreover, the Social Balance Sheet is an excellent management tool because the indicators proposed for the different activities are related to the standards for the accreditation of Argentinean Public Accountant degrees. University Social Responsibility (USR) is not only about claiming to be responsible, but it is about being responsible, which implies more than just talking about it or making one or two changes in an attempt to be responsible. Consecutive and measurable actions must be taken to inform shareholders, correct, or improve management.
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