Errores de medicación durante la etapa de la prescripción en un instituto de la seguridad social de Corrientes : estudio antes y después, 2018

Autores
Morales, Sergio Daniel
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Horna, María Eugenia
Descripción
Fil: Morales, Sergio Daniel. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Medicina; Argentina.
Fil: Horna, María Eugenia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Medicina; Argentina.
Los problemas relacionados con medicamentos son todas aquellas situaciones que implican un uso no adecuado del medicamento ya sea que no se corresponde al diagnóstico, patología de base, o que la selección no fue realizada teniendo en cuenta el beneficio/riesgo/costo de los medicamentos. Los errores de medicación son por definición evitables, y constituyen un serio problema de salud pública, ya que pueden ocasionar efectos adversos graves y un aumento de la morbi-mortalidad. El objetivo general fue evaluar los Errores de Medicación (EM) en la etapa de prescripción en un Instituto de la Seguridad Social de Corrientes, antes y después de una intervención educativa durante el año 2018. Se realizó un estudio cuasi-experimental,antes-después sin grupo control. Dentro de la clasificación de los Estudios de Utilización de Medicamentos y en función del elemento principal que pretenden describir fue de tipo intervención educativa. Los datos fueron obtenidos de las planillas de planes de tratamiento prolongado (hasta 6 meses) donde se identificaron los errores de medicación (EM) durante la etapa de la prescripción. El estudio se desarrolló en tres etapas consecutivas: Primera Etapa: Análisis de situación: se realizó un estudio de utilización de medicamentos (EUM). Los datos fueron recolectados en planillas diseñadas ad hoc que contenían las siguientes variables: sexo, edad, errores de medicación (presencia y tipos), medicamentos prescriptos, diagnóstico/s, valor intrínseco potencial. Segunda Etapa: Intervención educativa. Tercera Etapa: Análisis del impacto de la intervención mediante un nuevo EUM. Para el análisis de las variables cuantitativas se realizó estadística descriptiva (medidas de tendencia central y de dispersión). Para las variables cualitativas se utilizó la técnica de verificación de diferencia, la prueba no paramétrica de comparación de proporciones para dos muestras relacionadas (Test de McNemar), con un nivel de significación estadística de <0,05, utilizando el programa estadístico SPSS Versión 20. Se analizaron un total de 800 planillas con planes de tratamiento prolongado La edad media de los afiliados fue de 56 años (rango 7-91 años). Teniendo en cuenta el sexo, la relación masculino/femenino fue: 1,2:1. De acuerdo la presencia de EM: en la primera etapa se evidenciaron EM en 197 afiliados y en la segunda en 40 afiliados. Según tipo de errores se evidenciaron 8 tipos de EM y 6 tipos de EM, en la primera y segunda etapa respectivamente. Los más frecuentes fueron: falta de diagnóstico y falta de dosis en la etapa pre intervención y falta de dosis, duración excesiva y error de asociación en la etapa post-intervención.En conclusión, se evidenció una mejora en la prescripción con una disminución de los EM post intervención de 24,7 % a 5% estadísticamente significativa (p < 0.001). En relación a los tipos de errores encontrados (falta de diagnóstico, falta de dosis, eficacia dudosa o nula, duración excesiva y error de asociación) se pudo demostrar una disminución estadísticamente significativa luego de la intervención educativa.
Drug-related problems are all those situations that imply an inappropriate use of the drug, whether it does not correspond to the diagnosis, underlying pathology, or that the selection was not made taking into account the benefit/risk/cost of the drugs. Medication errors are by definition preventable, they are a serious public health problem, since they can cause serious adverse effects and increased morbidity and mortality. The general aim was to evaluate the Medication Errors (ME) in the prescription stage in a Social Security Institute of Corrientes, before and after an educational intervention during the year 2018. A quasi-experimental, before-after study was carried out, without a control group. Within the classification of Studies on the Use of Medications and depending on the main element that they intend to describe, it was an educational intervention type. Data was obtained from long-term treatment plan forms (up to 6 months) where medication errors (ME) during the prescription stage were identified. The study was carried out in three consecutive stages: First Stage: Situation analysis: a drug utilization study (DUE) was carried out. The data were collected in forms designed ad hoc that contained the following variables: sex, age, medication errors (presence and types), prescribed drugs, diagnosis/s, potential intrinsic value. Second Stage: Educational intervention. Third Stage: Analysis of the impact of the intervention through a new EUM. For the analysis of the quantitative variables, descriptive statistics (measures of central tendency and dispersion) were performed. For the qualitative variables, the difference verification technique was used, the non-parametric test of comparison of proportions for two related samples (McNemar test), with a level of statistical significance of <0.05, using the statistical program SPSS Version 20. Results: A total of 800 forms with prolonged treatment plans were analyzed. The average age of the affiliates was 56 years (range 7-91 years). Taking into account the sex the male/female ratio was: 1.2:1. According to the presence of MS: in the first stage, MS was evidenced in 197 affiliates and in the second in 40 affiliates. According to the type of errors, 8 types of EM and 6 types of EM were evidenced, in the first and second stages respectively. The most frequent were: lack of diagnosis and lack of dose in the pre-intervention stage and lack of dose, excessive duration and error of association in the post-intervention stage. In conclusion: an improvement in the prescription was evidenced with a statistically significant decrease in post-intervention ME from 24.7% to 5% (p ≤ 0.01). In relation to the types of errors found (lack of diagnosis, lack of dose, doubtful or null efficacy, excessive duration and error of association), a statistically significant decrease could be demonstrated after the educational intervention
Materia
Farmacología
Prescripción medica
Errores de medicación
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
Repositorio Institucional de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE)
Institución
Universidad Nacional del Nordeste
OAI Identificador
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El objetivo general fue evaluar los Errores de Medicación (EM) en la etapa de prescripción en un Instituto de la Seguridad Social de Corrientes, antes y después de una intervención educativa durante el año 2018. Se realizó un estudio cuasi-experimental,antes-después sin grupo control. Dentro de la clasificación de los Estudios de Utilización de Medicamentos y en función del elemento principal que pretenden describir fue de tipo intervención educativa. Los datos fueron obtenidos de las planillas de planes de tratamiento prolongado (hasta 6 meses) donde se identificaron los errores de medicación (EM) durante la etapa de la prescripción. El estudio se desarrolló en tres etapas consecutivas: Primera Etapa: Análisis de situación: se realizó un estudio de utilización de medicamentos (EUM). Los datos fueron recolectados en planillas diseñadas ad hoc que contenían las siguientes variables: sexo, edad, errores de medicación (presencia y tipos), medicamentos prescriptos, diagnóstico/s, valor intrínseco potencial. Segunda Etapa: Intervención educativa. Tercera Etapa: Análisis del impacto de la intervención mediante un nuevo EUM. Para el análisis de las variables cuantitativas se realizó estadística descriptiva (medidas de tendencia central y de dispersión). Para las variables cualitativas se utilizó la técnica de verificación de diferencia, la prueba no paramétrica de comparación de proporciones para dos muestras relacionadas (Test de McNemar), con un nivel de significación estadística de <0,05, utilizando el programa estadístico SPSS Versión 20. Se analizaron un total de 800 planillas con planes de tratamiento prolongado La edad media de los afiliados fue de 56 años (rango 7-91 años). Teniendo en cuenta el sexo, la relación masculino/femenino fue: 1,2:1. De acuerdo la presencia de EM: en la primera etapa se evidenciaron EM en 197 afiliados y en la segunda en 40 afiliados. Según tipo de errores se evidenciaron 8 tipos de EM y 6 tipos de EM, en la primera y segunda etapa respectivamente. Los más frecuentes fueron: falta de diagnóstico y falta de dosis en la etapa pre intervención y falta de dosis, duración excesiva y error de asociación en la etapa post-intervención.En conclusión, se evidenció una mejora en la prescripción con una disminución de los EM post intervención de 24,7 % a 5% estadísticamente significativa (p < 0.001). En relación a los tipos de errores encontrados (falta de diagnóstico, falta de dosis, eficacia dudosa o nula, duración excesiva y error de asociación) se pudo demostrar una disminución estadísticamente significativa luego de la intervención educativa.Drug-related problems are all those situations that imply an inappropriate use of the drug, whether it does not correspond to the diagnosis, underlying pathology, or that the selection was not made taking into account the benefit/risk/cost of the drugs. Medication errors are by definition preventable, they are a serious public health problem, since they can cause serious adverse effects and increased morbidity and mortality. The general aim was to evaluate the Medication Errors (ME) in the prescription stage in a Social Security Institute of Corrientes, before and after an educational intervention during the year 2018. A quasi-experimental, before-after study was carried out, without a control group. Within the classification of Studies on the Use of Medications and depending on the main element that they intend to describe, it was an educational intervention type. Data was obtained from long-term treatment plan forms (up to 6 months) where medication errors (ME) during the prescription stage were identified. The study was carried out in three consecutive stages: First Stage: Situation analysis: a drug utilization study (DUE) was carried out. The data were collected in forms designed ad hoc that contained the following variables: sex, age, medication errors (presence and types), prescribed drugs, diagnosis/s, potential intrinsic value. Second Stage: Educational intervention. Third Stage: Analysis of the impact of the intervention through a new EUM. For the analysis of the quantitative variables, descriptive statistics (measures of central tendency and dispersion) were performed. For the qualitative variables, the difference verification technique was used, the non-parametric test of comparison of proportions for two related samples (McNemar test), with a level of statistical significance of <0.05, using the statistical program SPSS Version 20. Results: A total of 800 forms with prolonged treatment plans were analyzed. The average age of the affiliates was 56 years (range 7-91 years). Taking into account the sex the male/female ratio was: 1.2:1. According to the presence of MS: in the first stage, MS was evidenced in 197 affiliates and in the second in 40 affiliates. According to the type of errors, 8 types of EM and 6 types of EM were evidenced, in the first and second stages respectively. The most frequent were: lack of diagnosis and lack of dose in the pre-intervention stage and lack of dose, excessive duration and error of association in the post-intervention stage. 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Drug-related problems are all those situations that imply an inappropriate use of the drug, whether it does not correspond to the diagnosis, underlying pathology, or that the selection was not made taking into account the benefit/risk/cost of the drugs. Medication errors are by definition preventable, they are a serious public health problem, since they can cause serious adverse effects and increased morbidity and mortality. The general aim was to evaluate the Medication Errors (ME) in the prescription stage in a Social Security Institute of Corrientes, before and after an educational intervention during the year 2018. A quasi-experimental, before-after study was carried out, without a control group. Within the classification of Studies on the Use of Medications and depending on the main element that they intend to describe, it was an educational intervention type. Data was obtained from long-term treatment plan forms (up to 6 months) where medication errors (ME) during the prescription stage were identified. The study was carried out in three consecutive stages: First Stage: Situation analysis: a drug utilization study (DUE) was carried out. The data were collected in forms designed ad hoc that contained the following variables: sex, age, medication errors (presence and types), prescribed drugs, diagnosis/s, potential intrinsic value. Second Stage: Educational intervention. Third Stage: Analysis of the impact of the intervention through a new EUM. For the analysis of the quantitative variables, descriptive statistics (measures of central tendency and dispersion) were performed. For the qualitative variables, the difference verification technique was used, the non-parametric test of comparison of proportions for two related samples (McNemar test), with a level of statistical significance of <0.05, using the statistical program SPSS Version 20. Results: A total of 800 forms with prolonged treatment plans were analyzed. The average age of the affiliates was 56 years (range 7-91 years). Taking into account the sex the male/female ratio was: 1.2:1. According to the presence of MS: in the first stage, MS was evidenced in 197 affiliates and in the second in 40 affiliates. According to the type of errors, 8 types of EM and 6 types of EM were evidenced, in the first and second stages respectively. The most frequent were: lack of diagnosis and lack of dose in the pre-intervention stage and lack of dose, excessive duration and error of association in the post-intervention stage. In conclusion: an improvement in the prescription was evidenced with a statistically significant decrease in post-intervention ME from 24.7% to 5% (p ≤ 0.01). In relation to the types of errors found (lack of diagnosis, lack of dose, doubtful or null efficacy, excessive duration and error of association), a statistically significant decrease could be demonstrated after the educational intervention
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