Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power

Autores
Lenzi, Alan
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Lenzi, Alan. University of the Pacific; Estados Unidos
Abstract: This study investigates how ancient scholars from mid-first millennium Babylonia and Assyria advertised their possession of secret knowledge to scribal students in order to bolster and perpetuate scholarly social prestige and power in society. After a brief theoretical orientation to issues surrounding the study of secrecy and a sketch of the two-tier scribal educational model developed by Petra Gesche, the study presents evidence for advertising scholarly secrets from the circumstances surrounding the storage and handling of tablets bearing the Geheimwissen colophon and from two literary texts copied by first-tier scribes, “In Praise of the Scribal Art” and “The Standard Babylonian Gilgamesh Epic.”
Resumen: Este estudio investiga de qué modo los antiguos estudiosos de mitad del primer milenio en Babilonia y Asiria publicitaban su posesión de conocimientos secretos a los estudiantes escribas, para reforzar y perpetuar el prestigio social erudito y el poder en la sociedad. Luego de una breve orientación teórica sobre temas relativos al estudio de los secretos, y de un esbozo sobre el modelo de educación en dos niveles desarrollado por Petra Gesche, este estudio presenta evidencia relativa a la promoción de secretos eruditos a partir de las circunstancias que rodean el almacenamiento y la manipulación de tablillas que comparten el colofón Geheimwissen, así como de dos textos literarios copiados por escribas del primer nivel, “Elogio del arte de los escribas” y “La épica babilónica estándar de Gilgamesh.”
Fuente
Antiguo Oriente: Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente. 2013, 11
Materia
PODER
SOCIEDAD
ANTIGUO ORIENTE
MESOPOTAMIA
BABILONIA
ASIRIA
ESCRITURAS ANTIGUAS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
oai:ucacris:123456789/6724

id RIUCA_f9e3c9eec50b52037dcb2f232355dbbc
oai_identifier_str oai:ucacris:123456789/6724
network_acronym_str RIUCA
repository_id_str 2585
network_name_str Repositorio Institucional (UCA)
spelling Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and powerLenzi, AlanPODERSOCIEDADANTIGUO ORIENTEMESOPOTAMIABABILONIAASIRIAESCRITURAS ANTIGUASFil: Lenzi, Alan. University of the Pacific; Estados UnidosAbstract: This study investigates how ancient scholars from mid-first millennium Babylonia and Assyria advertised their possession of secret knowledge to scribal students in order to bolster and perpetuate scholarly social prestige and power in society. After a brief theoretical orientation to issues surrounding the study of secrecy and a sketch of the two-tier scribal educational model developed by Petra Gesche, the study presents evidence for advertising scholarly secrets from the circumstances surrounding the storage and handling of tablets bearing the Geheimwissen colophon and from two literary texts copied by first-tier scribes, “In Praise of the Scribal Art” and “The Standard Babylonian Gilgamesh Epic.”Resumen: Este estudio investiga de qué modo los antiguos estudiosos de mitad del primer milenio en Babilonia y Asiria publicitaban su posesión de conocimientos secretos a los estudiantes escribas, para reforzar y perpetuar el prestigio social erudito y el poder en la sociedad. Luego de una breve orientación teórica sobre temas relativos al estudio de los secretos, y de un esbozo sobre el modelo de educación en dos niveles desarrollado por Petra Gesche, este estudio presenta evidencia relativa a la promoción de secretos eruditos a partir de las circunstancias que rodean el almacenamiento y la manipulación de tablillas que comparten el colofón Geheimwissen, así como de dos textos literarios copiados por escribas del primer nivel, “Elogio del arte de los escribas” y “La épica babilónica estándar de Gilgamesh.”Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Sociales, Políticas y de la Comunicación. Departamento de Historia. Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente2013info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/67241667-9202Lenzi, A. Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power [en línea]. Antiguo Oriente : Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente. 2013, 11 Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724Antiguo Oriente: Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente. 2013, 11reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaspaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T10:56:22Zoai:ucacris:123456789/6724instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 10:56:22.252Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse
dc.title.none.fl_str_mv Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
title Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
spellingShingle Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
Lenzi, Alan
PODER
SOCIEDAD
ANTIGUO ORIENTE
MESOPOTAMIA
BABILONIA
ASIRIA
ESCRITURAS ANTIGUAS
title_short Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
title_full Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
title_fullStr Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
title_full_unstemmed Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
title_sort Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power
dc.creator.none.fl_str_mv Lenzi, Alan
author Lenzi, Alan
author_facet Lenzi, Alan
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv PODER
SOCIEDAD
ANTIGUO ORIENTE
MESOPOTAMIA
BABILONIA
ASIRIA
ESCRITURAS ANTIGUAS
topic PODER
SOCIEDAD
ANTIGUO ORIENTE
MESOPOTAMIA
BABILONIA
ASIRIA
ESCRITURAS ANTIGUAS
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Lenzi, Alan. University of the Pacific; Estados Unidos
Abstract: This study investigates how ancient scholars from mid-first millennium Babylonia and Assyria advertised their possession of secret knowledge to scribal students in order to bolster and perpetuate scholarly social prestige and power in society. After a brief theoretical orientation to issues surrounding the study of secrecy and a sketch of the two-tier scribal educational model developed by Petra Gesche, the study presents evidence for advertising scholarly secrets from the circumstances surrounding the storage and handling of tablets bearing the Geheimwissen colophon and from two literary texts copied by first-tier scribes, “In Praise of the Scribal Art” and “The Standard Babylonian Gilgamesh Epic.”
Resumen: Este estudio investiga de qué modo los antiguos estudiosos de mitad del primer milenio en Babilonia y Asiria publicitaban su posesión de conocimientos secretos a los estudiantes escribas, para reforzar y perpetuar el prestigio social erudito y el poder en la sociedad. Luego de una breve orientación teórica sobre temas relativos al estudio de los secretos, y de un esbozo sobre el modelo de educación en dos niveles desarrollado por Petra Gesche, este estudio presenta evidencia relativa a la promoción de secretos eruditos a partir de las circunstancias que rodean el almacenamiento y la manipulación de tablillas que comparten el colofón Geheimwissen, así como de dos textos literarios copiados por escribas del primer nivel, “Elogio del arte de los escribas” y “La épica babilónica estándar de Gilgamesh.”
description Fil: Lenzi, Alan. University of the Pacific; Estados Unidos
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724
1667-9202
Lenzi, A. Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power [en línea]. Antiguo Oriente : Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente. 2013, 11 Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724
url https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724
identifier_str_mv 1667-9202
Lenzi, A. Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power [en línea]. Antiguo Oriente : Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente. 2013, 11 Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Sociales, Políticas y de la Comunicación. Departamento de Historia. Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Sociales, Políticas y de la Comunicación. Departamento de Historia. Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente
dc.source.none.fl_str_mv Antiguo Oriente: Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente. 2013, 11
reponame:Repositorio Institucional (UCA)
instname:Pontificia Universidad Católica Argentina
reponame_str Repositorio Institucional (UCA)
collection Repositorio Institucional (UCA)
instname_str Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.mail.fl_str_mv claudia_fernandez@uca.edu.ar
_version_ 1836638342249185280
score 13.070432