Las sagradas escrituras en el cine y la literatura después del Concilio Vaticano II

Autores
Rivas, Luis Heriberto
Año de publicación
2006
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Rivas, Luis Heriberto. Investigador independiente; Argentina
Resumen: En la mayoría de las obras contemporáneas, el Cristo de la fe y el Jesús histórico son tomados como figuras opuestas e irreconciliables Para los católicos, el Jesús histórico y el Cristo de la fe son el mismo Jesús percibido de distinta manera. El autor recorre el período que va desde los inicios del cine mudo hasta la película de Mel Gibson “La Pasión de Cristo” (2004), que cuando se refiere al tema bíblico deja ver que el guión está varios años atrasados con respecto a los estudios actuales. En el campo de las letras, Jesucristo aparece ya como un personaje inventado por el machismo para suplantar una antigua divinidad femenina (M. Starbird – D. Brown), ya como una creación de la Iglesia (D. Brown), o una exageración de los evangelistas (N. Mailer), o en el último de los casos (Saramago) un engaño que sufre el mismo Jesús por parte de un Dios cruel, deseoso de hacerlo sufrir. Finalmente presenta dos salvedades, tratándose de obras con mejor fundamentación científica.
Abstract: Most contemporary works consider Christ of faith and the historical Jesus as opposite. For Catholics, the historical Jesus and the Christ we believe in are the same Jesus, although diversely conceived. The author overviews the period from the beginning of cinema until Mel Gibson’s The Passion (2004) which, on biblical issues, is several years behind to-day studies. On the field of literature, Jesus Christ is shown as a person invented by macho ideology instead of an ancient feminine divinity (M. Starbird – D. Brown), or as a Church creation (D. Brown), or, in N. Mailer’s view, an exaggeration of Gospel writers; last comes Saramago, for whom the very Jesus is cheated by a cruel God who wishes to make him suffer. On the other hand, Gerd Theissen (1943-), a well known specialist on the historical Jesus, professor in Heidelberg writes a novel placed during Jesus’ teaching: The Shadow of the Galilean: The Quest of the Historical Jesus in Narrative Form (1987) His work on New Testament exegesis deals basically on a sociological approach to Holy Scripture.
Fuente
Teología. Vol.43, No.89, 2006
Materia
JESUS HISTORICO
CRISTO DE LA FE
CINE
LITERATURA
CONCILIO VATICANO II
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: Most contemporary works consider Christ of faith and the historical Jesus as opposite. For Catholics, the historical Jesus and the Christ we believe in are the same Jesus, although diversely conceived. The author overviews the period from the beginning of cinema until Mel Gibson’s The Passion (2004) which, on biblical issues, is several years behind to-day studies. On the field of literature, Jesus Christ is shown as a person invented by macho ideology instead of an ancient feminine divinity (M. Starbird – D. Brown), or as a Church creation (D. Brown), or, in N. Mailer’s view, an exaggeration of Gospel writers; last comes Saramago, for whom the very Jesus is cheated by a cruel God who wishes to make him suffer. On the other hand, Gerd Theissen (1943-), a well known specialist on the historical Jesus, professor in Heidelberg writes a novel placed during Jesus’ teaching: The Shadow of the Galilean: The Quest of the Historical Jesus in Narrative Form (1987) His work on New Testament exegesis deals basically on a sociological approach to Holy Scripture.
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