Beauty ideals modulate recognition of filtered images
- Autores
- Flores Bravo, Ivonnia M.; Saux, Gastón Ignacio; Speranza, Trinidad B.; Ramenzoni, Verónica Claudia
- Año de publicación
- 2025
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Speranza, Trinidad B. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Speranza, Trinidad B. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Social media has affected how we relate to our body image. Digital makeovers have both reinforced existing beauty ideals and created new ones. This project investigated whether young adults' recognition of image filters was associated by the beliefs of beauty ideals and gender. Participants completed a visual detection task (forced choice paradigm) where contrast filter correction was assessed for images of female and male bodies that were thin, average, or curvaceous/muscular. Results showed that people respond faster, and accuracy is higher when filters are applied to bodies that represent the historical beauty ideals: thin female bodies and muscular male bodies. These findings suggest that the perception of low-level image features is associated to fit the beliefs about beauty. - Fuente
- Body Image. 2025, 52
- Materia
-
BELLEZA
IMAGEN CORPORAL
REDES SOCIALES
INSTAGRAM - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Pontificia Universidad Católica Argentina
- OAI Identificador
- oai:ucacris:123456789/19641
Ver los metadatos del registro completo
| id |
RIUCA_9a9aaf58e29afb395e77fb0557cb7591 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ucacris:123456789/19641 |
| network_acronym_str |
RIUCA |
| repository_id_str |
2585 |
| network_name_str |
Repositorio Institucional (UCA) |
| spelling |
Beauty ideals modulate recognition of filtered imagesFlores Bravo, Ivonnia M.Saux, Gastón IgnacioSperanza, Trinidad B.Ramenzoni, Verónica ClaudiaBELLEZAIMAGEN CORPORALREDES SOCIALESINSTAGRAMFil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Flores Bravo, Ivonnia M. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaFil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaFil: Speranza, Trinidad B. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Speranza, Trinidad B. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaFil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaSocial media has affected how we relate to our body image. Digital makeovers have both reinforced existing beauty ideals and created new ones. This project investigated whether young adults' recognition of image filters was associated by the beliefs of beauty ideals and gender. Participants completed a visual detection task (forced choice paradigm) where contrast filter correction was assessed for images of female and male bodies that were thin, average, or curvaceous/muscular. Results showed that people respond faster, and accuracy is higher when filters are applied to bodies that represent the historical beauty ideals: thin female bodies and muscular male bodies. These findings suggest that the perception of low-level image features is associated to fit the beliefs about beauty.Elsevier2025info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/196411873-68071740-144510.1016/j.bodyim.2024.10181939615318Body Image. 2025, 52reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T11:00:10Zoai:ucacris:123456789/19641instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 11:00:10.634Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| title |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| spellingShingle |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images Flores Bravo, Ivonnia M. BELLEZA IMAGEN CORPORAL REDES SOCIALES |
| title_short |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| title_full |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| title_fullStr |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| title_full_unstemmed |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| title_sort |
Beauty ideals modulate recognition of filtered images |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Flores Bravo, Ivonnia M. Saux, Gastón Ignacio Speranza, Trinidad B. Ramenzoni, Verónica Claudia |
| author |
Flores Bravo, Ivonnia M. |
| author_facet |
Flores Bravo, Ivonnia M. Saux, Gastón Ignacio Speranza, Trinidad B. Ramenzoni, Verónica Claudia |
| author_role |
author |
| author2 |
Saux, Gastón Ignacio Speranza, Trinidad B. Ramenzoni, Verónica Claudia |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
BELLEZA IMAGEN CORPORAL REDES SOCIALES |
| topic |
BELLEZA IMAGEN CORPORAL REDES SOCIALES |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina Fil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina Fil: Speranza, Trinidad B. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Speranza, Trinidad B. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina Social media has affected how we relate to our body image. Digital makeovers have both reinforced existing beauty ideals and created new ones. This project investigated whether young adults' recognition of image filters was associated by the beliefs of beauty ideals and gender. Participants completed a visual detection task (forced choice paradigm) where contrast filter correction was assessed for images of female and male bodies that were thin, average, or curvaceous/muscular. Results showed that people respond faster, and accuracy is higher when filters are applied to bodies that represent the historical beauty ideals: thin female bodies and muscular male bodies. These findings suggest that the perception of low-level image features is associated to fit the beliefs about beauty. |
| description |
Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19641 1873-6807 1740-1445 10.1016/j.bodyim.2024.101819 39615318 |
| url |
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19641 |
| identifier_str_mv |
1873-6807 1740-1445 10.1016/j.bodyim.2024.101819 39615318 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Elsevier |
| publisher.none.fl_str_mv |
Elsevier |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Body Image. 2025, 52 reponame:Repositorio Institucional (UCA) instname:Pontificia Universidad Católica Argentina |
| reponame_str |
Repositorio Institucional (UCA) |
| collection |
Repositorio Institucional (UCA) |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica Argentina |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina |
| repository.mail.fl_str_mv |
claudia_fernandez@uca.edu.ar |
| _version_ |
1836638376773550080 |
| score |
12.982451 |