Beauty ideals modulate recognition of filtered images

Autores
Flores Bravo, Ivonnia M.; Saux, Gastón Ignacio; Speranza, Trinidad B.; Ramenzoni, Verónica Claudia
Año de publicación
2025
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Speranza, Trinidad B. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Speranza, Trinidad B. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Social media has affected how we relate to our body image. Digital makeovers have both reinforced existing beauty ideals and created new ones. This project investigated whether young adults' recognition of image filters was associated by the beliefs of beauty ideals and gender. Participants completed a visual detection task (forced choice paradigm) where contrast filter correction was assessed for images of female and male bodies that were thin, average, or curvaceous/muscular. Results showed that people respond faster, and accuracy is higher when filters are applied to bodies that represent the historical beauty ideals: thin female bodies and muscular male bodies. These findings suggest that the perception of low-level image features is associated to fit the beliefs about beauty.
Fuente
Body Image. 2025, 52
Materia
BELLEZA
IMAGEN CORPORAL
REDES SOCIALES
INSTAGRAM
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
oai:ucacris:123456789/19641

id RIUCA_9a9aaf58e29afb395e77fb0557cb7591
oai_identifier_str oai:ucacris:123456789/19641
network_acronym_str RIUCA
repository_id_str 2585
network_name_str Repositorio Institucional (UCA)
spelling Beauty ideals modulate recognition of filtered imagesFlores Bravo, Ivonnia M.Saux, Gastón IgnacioSperanza, Trinidad B.Ramenzoni, Verónica ClaudiaBELLEZAIMAGEN CORPORALREDES SOCIALESINSTAGRAMFil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Flores Bravo, Ivonnia M. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaFil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaFil: Speranza, Trinidad B. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Speranza, Trinidad B. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaFil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; ArgentinaSocial media has affected how we relate to our body image. Digital makeovers have both reinforced existing beauty ideals and created new ones. This project investigated whether young adults' recognition of image filters was associated by the beliefs of beauty ideals and gender. Participants completed a visual detection task (forced choice paradigm) where contrast filter correction was assessed for images of female and male bodies that were thin, average, or curvaceous/muscular. Results showed that people respond faster, and accuracy is higher when filters are applied to bodies that represent the historical beauty ideals: thin female bodies and muscular male bodies. These findings suggest that the perception of low-level image features is associated to fit the beliefs about beauty.Elsevier2025info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/196411873-68071740-144510.1016/j.bodyim.2024.10181939615318Body Image. 2025, 52reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T11:00:10Zoai:ucacris:123456789/19641instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 11:00:10.634Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse
dc.title.none.fl_str_mv Beauty ideals modulate recognition of filtered images
title Beauty ideals modulate recognition of filtered images
spellingShingle Beauty ideals modulate recognition of filtered images
Flores Bravo, Ivonnia M.
BELLEZA
IMAGEN CORPORAL
REDES SOCIALES
INSTAGRAM
title_short Beauty ideals modulate recognition of filtered images
title_full Beauty ideals modulate recognition of filtered images
title_fullStr Beauty ideals modulate recognition of filtered images
title_full_unstemmed Beauty ideals modulate recognition of filtered images
title_sort Beauty ideals modulate recognition of filtered images
dc.creator.none.fl_str_mv Flores Bravo, Ivonnia M.
Saux, Gastón Ignacio
Speranza, Trinidad B.
Ramenzoni, Verónica Claudia
author Flores Bravo, Ivonnia M.
author_facet Flores Bravo, Ivonnia M.
Saux, Gastón Ignacio
Speranza, Trinidad B.
Ramenzoni, Verónica Claudia
author_role author
author2 Saux, Gastón Ignacio
Speranza, Trinidad B.
Ramenzoni, Verónica Claudia
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv BELLEZA
IMAGEN CORPORAL
REDES SOCIALES
INSTAGRAM
topic BELLEZA
IMAGEN CORPORAL
REDES SOCIALES
INSTAGRAM
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Speranza, Trinidad B. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Speranza, Trinidad B. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Ramenzoni, Verónica Claudia. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentina
Social media has affected how we relate to our body image. Digital makeovers have both reinforced existing beauty ideals and created new ones. This project investigated whether young adults' recognition of image filters was associated by the beliefs of beauty ideals and gender. Participants completed a visual detection task (forced choice paradigm) where contrast filter correction was assessed for images of female and male bodies that were thin, average, or curvaceous/muscular. Results showed that people respond faster, and accuracy is higher when filters are applied to bodies that represent the historical beauty ideals: thin female bodies and muscular male bodies. These findings suggest that the perception of low-level image features is associated to fit the beliefs about beauty.
description Fil: Flores Bravo, Ivonnia M. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19641
1873-6807
1740-1445
10.1016/j.bodyim.2024.101819
39615318
url https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19641
identifier_str_mv 1873-6807
1740-1445
10.1016/j.bodyim.2024.101819
39615318
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Elsevier
publisher.none.fl_str_mv Elsevier
dc.source.none.fl_str_mv Body Image. 2025, 52
reponame:Repositorio Institucional (UCA)
instname:Pontificia Universidad Católica Argentina
reponame_str Repositorio Institucional (UCA)
collection Repositorio Institucional (UCA)
instname_str Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.mail.fl_str_mv claudia_fernandez@uca.edu.ar
_version_ 1836638376773550080
score 12.982451