Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy

Autores
Carroll, William E.
Año de publicación
2020
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Carroll, William E. Oxford University; Reino Unido
Abstract: Reading great works of literature is often a daunting task and this is especially the case with Dante's Divine Comedy, a vast encyclopedia of medieval culture. There are, as Kenelm Foster once noted, two Dantes: the poet who is the author of the text and Dante the pilgrim, whose journey through Hell, Purgatory, and Paradise constitutes the overarching theme of the poem. Readers of the poem are confronted from the very beginning with claims about the reality of what the poem describes. Charles Singleton, the great American Dante specialist, observed: "the fiction of the Divine Comedy is that it is not fiction." There are dangers in failing to take seriously what Dante describes, to read the poem with a "willing suspension of disbelief." In Canto 5 of the Inferno Dante encounters Francesca and Paolo in the circle of the lustful and he listens to the story Francesca tells about her and Paolo's getting lost in their own reading of the story of Lancelot and Guinevere. Dante the pilgrim, as described by the poet, is so beguiled by the story Francesca tells that he swoons in pity. The poet tells us the story of this encounter as part of the larger story of the poem as a whole. In way Canto 5 offers a commentary on the dangers of losing oneself in beautiful stories.
Resumen: Leer grandes obras literarias es a menudo una tarea abrumadora y este es especialmente el caso de la Divina Comedia de Dante, una vasta enciclopedia de la cultura medieval. Como señaló una vez Kenelm Foster, hay dos Dantes: el poeta, autor del texto, y Dante el peregrino, cuyo viaje por el infierno, el purgatorio y el paraíso constituye el tema principal del poema. Los lectores del poema se enfrentan desde el principio con afirmaciones sobre la realidad de lo que describe. Charles Singleton, el gran especialista estadounidense en Dante, observó: "la ficción de la Divina Comedia es que no es ficción". Hay peligros en no tomar en serio lo que describe Dante, en leer el poema con una "voluntaria suspensión de la incredulidad". En el Canto 5 del Infierno, Dante se encuentra con Francesca y Paolo en el círculo de los lujuriosos, y escucha la historia que Francesca cuenta sobre ella y Paolo perdidos en su propia lectura de la historia de Lancelot y Ginebra. Dante el peregrino, como lo describe el poeta, está tan cautivado por la historia que cuenta Francesca, que se desmaya de piedad. El poeta nos narra la historia de este encuentro como parte de un relato más amplio en el poema en su conjunto. De esta manera, el Canto 5 ofrece un comentario sobre los peligros de perderse en hermosas historias.
Fuente
Sapientia Vol.76, No.247, 2020
Materia
LITERATURA ITALIANA
LITERATURA MEDIEVAL
POESIA ITALIANA
ANALISIS LITERARIO
DIVINA COMEDIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
oai:ucacris:123456789/13401

id RIUCA_87bc211d66127612f34c545647b2bc75
oai_identifier_str oai:ucacris:123456789/13401
network_acronym_str RIUCA
repository_id_str 2585
network_name_str Repositorio Institucional (UCA)
spelling Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine ComedyLujuria, literatura y condenación: lectura de la Divina Comedia de DanteCarroll, William E.LITERATURA ITALIANALITERATURA MEDIEVALPOESIA ITALIANAANALISIS LITERARIODIVINA COMEDIAFil: Carroll, William E. Oxford University; Reino UnidoAbstract: Reading great works of literature is often a daunting task and this is especially the case with Dante's Divine Comedy, a vast encyclopedia of medieval culture. There are, as Kenelm Foster once noted, two Dantes: the poet who is the author of the text and Dante the pilgrim, whose journey through Hell, Purgatory, and Paradise constitutes the overarching theme of the poem. Readers of the poem are confronted from the very beginning with claims about the reality of what the poem describes. Charles Singleton, the great American Dante specialist, observed: "the fiction of the Divine Comedy is that it is not fiction." There are dangers in failing to take seriously what Dante describes, to read the poem with a "willing suspension of disbelief." In Canto 5 of the Inferno Dante encounters Francesca and Paolo in the circle of the lustful and he listens to the story Francesca tells about her and Paolo's getting lost in their own reading of the story of Lancelot and Guinevere. Dante the pilgrim, as described by the poet, is so beguiled by the story Francesca tells that he swoons in pity. The poet tells us the story of this encounter as part of the larger story of the poem as a whole. In way Canto 5 offers a commentary on the dangers of losing oneself in beautiful stories.Resumen: Leer grandes obras literarias es a menudo una tarea abrumadora y este es especialmente el caso de la Divina Comedia de Dante, una vasta enciclopedia de la cultura medieval. Como señaló una vez Kenelm Foster, hay dos Dantes: el poeta, autor del texto, y Dante el peregrino, cuyo viaje por el infierno, el purgatorio y el paraíso constituye el tema principal del poema. Los lectores del poema se enfrentan desde el principio con afirmaciones sobre la realidad de lo que describe. Charles Singleton, el gran especialista estadounidense en Dante, observó: "la ficción de la Divina Comedia es que no es ficción". Hay peligros en no tomar en serio lo que describe Dante, en leer el poema con una "voluntaria suspensión de la incredulidad". En el Canto 5 del Infierno, Dante se encuentra con Francesca y Paolo en el círculo de los lujuriosos, y escucha la historia que Francesca cuenta sobre ella y Paolo perdidos en su propia lectura de la historia de Lancelot y Ginebra. Dante el peregrino, como lo describe el poeta, está tan cautivado por la historia que cuenta Francesca, que se desmaya de piedad. El poeta nos narra la historia de este encuentro como parte de un relato más amplio en el poema en su conjunto. De esta manera, el Canto 5 ofrece un comentario sobre los peligros de perderse en hermosas historias.Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras2020info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/134010036-4703Carroll, W. E. Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy [en línea]. Sapientia. 2020, 76 (247). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13401Sapientia Vol.76, No.247, 2020reponame:Repositorio Institucional (UCA)instname:Pontificia Universidad Católica Argentinaenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/2025-07-03T10:58:24Zoai:ucacris:123456789/13401instacron:UCAInstitucionalhttps://repositorio.uca.edu.ar/Universidad privadaNo correspondehttps://repositorio.uca.edu.ar/oaiclaudia_fernandez@uca.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25852025-07-03 10:58:25.209Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentinafalse
dc.title.none.fl_str_mv Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
Lujuria, literatura y condenación: lectura de la Divina Comedia de Dante
title Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
spellingShingle Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
Carroll, William E.
LITERATURA ITALIANA
LITERATURA MEDIEVAL
POESIA ITALIANA
ANALISIS LITERARIO
DIVINA COMEDIA
title_short Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
title_full Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
title_fullStr Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
title_full_unstemmed Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
title_sort Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy
dc.creator.none.fl_str_mv Carroll, William E.
author Carroll, William E.
author_facet Carroll, William E.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv LITERATURA ITALIANA
LITERATURA MEDIEVAL
POESIA ITALIANA
ANALISIS LITERARIO
DIVINA COMEDIA
topic LITERATURA ITALIANA
LITERATURA MEDIEVAL
POESIA ITALIANA
ANALISIS LITERARIO
DIVINA COMEDIA
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Carroll, William E. Oxford University; Reino Unido
Abstract: Reading great works of literature is often a daunting task and this is especially the case with Dante's Divine Comedy, a vast encyclopedia of medieval culture. There are, as Kenelm Foster once noted, two Dantes: the poet who is the author of the text and Dante the pilgrim, whose journey through Hell, Purgatory, and Paradise constitutes the overarching theme of the poem. Readers of the poem are confronted from the very beginning with claims about the reality of what the poem describes. Charles Singleton, the great American Dante specialist, observed: "the fiction of the Divine Comedy is that it is not fiction." There are dangers in failing to take seriously what Dante describes, to read the poem with a "willing suspension of disbelief." In Canto 5 of the Inferno Dante encounters Francesca and Paolo in the circle of the lustful and he listens to the story Francesca tells about her and Paolo's getting lost in their own reading of the story of Lancelot and Guinevere. Dante the pilgrim, as described by the poet, is so beguiled by the story Francesca tells that he swoons in pity. The poet tells us the story of this encounter as part of the larger story of the poem as a whole. In way Canto 5 offers a commentary on the dangers of losing oneself in beautiful stories.
Resumen: Leer grandes obras literarias es a menudo una tarea abrumadora y este es especialmente el caso de la Divina Comedia de Dante, una vasta enciclopedia de la cultura medieval. Como señaló una vez Kenelm Foster, hay dos Dantes: el poeta, autor del texto, y Dante el peregrino, cuyo viaje por el infierno, el purgatorio y el paraíso constituye el tema principal del poema. Los lectores del poema se enfrentan desde el principio con afirmaciones sobre la realidad de lo que describe. Charles Singleton, el gran especialista estadounidense en Dante, observó: "la ficción de la Divina Comedia es que no es ficción". Hay peligros en no tomar en serio lo que describe Dante, en leer el poema con una "voluntaria suspensión de la incredulidad". En el Canto 5 del Infierno, Dante se encuentra con Francesca y Paolo en el círculo de los lujuriosos, y escucha la historia que Francesca cuenta sobre ella y Paolo perdidos en su propia lectura de la historia de Lancelot y Ginebra. Dante el peregrino, como lo describe el poeta, está tan cautivado por la historia que cuenta Francesca, que se desmaya de piedad. El poeta nos narra la historia de este encuentro como parte de un relato más amplio en el poema en su conjunto. De esta manera, el Canto 5 ofrece un comentario sobre los peligros de perderse en hermosas historias.
description Fil: Carroll, William E. Oxford University; Reino Unido
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13401
0036-4703
Carroll, W. E. Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy [en línea]. Sapientia. 2020, 76 (247). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13401
url https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13401
identifier_str_mv 0036-4703
Carroll, W. E. Lust, Literature, and Damnation: Reading Dante's Divine Comedy [en línea]. Sapientia. 2020, 76 (247). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13401
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras
dc.source.none.fl_str_mv Sapientia Vol.76, No.247, 2020
reponame:Repositorio Institucional (UCA)
instname:Pontificia Universidad Católica Argentina
reponame_str Repositorio Institucional (UCA)
collection Repositorio Institucional (UCA)
instname_str Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional (UCA) - Pontificia Universidad Católica Argentina
repository.mail.fl_str_mv claudia_fernandez@uca.edu.ar
_version_ 1836638360405278720
score 13.13397