Una Vida Imaginaria de David Malouf : una aproximación ecocrítica-poscolonial

Autores
Barna, Silvina
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Barna, Silvina. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Barna, Silvina. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Barna, Silvina. Universidad del Museo Social; Argentina
Resumen: El presente trabajo propone un análisis de la novela Una Vida Imaginaria del escritor australiano David Malouf desde la doble perspectiva ecocrítica y poscolonial para la cual la obra ofrece un terreno fértil. Se hace énfasis en conceptos fundamentales de ambas teorías como lo humano y lo no humano, cultura y naturaleza, hibridez y otredad, entre otros. A través de esta interpretación se invita a reflexionar sobre universos posibles, la vigencia del discurso literario de Malouf y su adaptabilidad a diversos contextos históricos y culturales. La novela retoma el exilio del poeta romano Ovidio en Tomis, en el extremo del Imperio Romano. Esta comunidad semisedentaria era invadida periódicamente por los pueblos bárbaros que la circundaban. Poco se sabe sobre la vida del poeta durante su exilio en esta aldea, de donde nunca regresó, y es este vacío el que Malouf aprovecha para enmarcar su relato. La experiencia del exilio, la inserción del personaje en este nuevo mundo alejado de la civilización, el encuentro del protagonista con un niño salvaje, la relación que establecen y la transformación que sufre Ovidio, entre otros aspectos, hacen de la novela un texto apto para una lectura poscolonial y ecocrítica. Si bien no transcurre en Australia, es un autor australiano el que se atreve a presentar el personaje histórico no en el centro como en sus días de gloria, sino en la periferia. Australia también puede ser entendida como la periferia e Inglaterra, la nación que la colonizó, como el centro. Malouf en su relato ficcional nos presenta los conflictos interiores que surgen en la periferia, reivindica ese lugar y lo resignifica.
Abstract: This paper offers an analysis of the novel An Imaginary Life by the Australian novelist David Malouf from an ecocritical and postcolonial perspective. It emphasizes the fundamentals of both theories such as the human and the non-human, culture and nature, hybridity and otherness, among others. Through this interpretation the reader is invited to reflect about possible universes, the currency of Malouf’s literary discourse and its adaptability to various historical and cultural contexts. The novel appropriates Ovid’s exile in Tomis, in the outskirts of the Roman Empire. This semi-sedentary community was periodically invaded by the Barbarians that surrounded it. Little is known about the poet’s life during his exile and this is the gap that Malouf uses to frame his narration. The exile experience, the insertion of the main character in a new world -far from civilization- the encounter with a wild boy, the relationship between them and Ovid’s transformation are aspects which make the novel fertile ground for a postcolonial-ecocritical reading. Although it is not set in Australia, it is an Australian author who dares to present the character not in the center as in his days of glory but rather in the periphery. Australia can also be seen as the periphery and England, its colonizer, as the center. By means of his fictional account, Malouf confronts us with the inner struggles that arise in the periphery and vindicates this space, resignifying it.
Fuente
Bridging Cultures Nº 3, 2018
Materia
Malouf, David
LITERATURA AUSTRALIANA
ANALISIS LITERARIO
CRITICA LITERARIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: This paper offers an analysis of the novel An Imaginary Life by the Australian novelist David Malouf from an ecocritical and postcolonial perspective. It emphasizes the fundamentals of both theories such as the human and the non-human, culture and nature, hybridity and otherness, among others. Through this interpretation the reader is invited to reflect about possible universes, the currency of Malouf’s literary discourse and its adaptability to various historical and cultural contexts. The novel appropriates Ovid’s exile in Tomis, in the outskirts of the Roman Empire. This semi-sedentary community was periodically invaded by the Barbarians that surrounded it. Little is known about the poet’s life during his exile and this is the gap that Malouf uses to frame his narration. The exile experience, the insertion of the main character in a new world -far from civilization- the encounter with a wild boy, the relationship between them and Ovid’s transformation are aspects which make the novel fertile ground for a postcolonial-ecocritical reading. Although it is not set in Australia, it is an Australian author who dares to present the character not in the center as in his days of glory but rather in the periphery. Australia can also be seen as the periphery and England, its colonizer, as the center. By means of his fictional account, Malouf confronts us with the inner struggles that arise in the periphery and vindicates this space, resignifying it.
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