La posición de Tertuliano en el debate sobre las facultades del alma

Autores
Cresta, Gerald
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Cresta, Geral. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
Fil: Cresta, Gerald. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Creta, Gerald. Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires, Centro de Estudios Filosóficos; Argentina
En su Tratado sobre el alma (De anima), Tertuliano aborda la cuestión de las facultades del alma, haciendo hincapié en la caracterización del alma racional. Frente a la posición platónica, adopta una perspectiva filosófico-teológica que será clave en los desarrollos posteriores del tema y llegará a formar parte de la doctrina acerca del alma en los autores de la escolástica latina. Entre sus argumentos, introduce el de la fidelidad de los sentidos, impugnada por Platón y reivindicada por la figura histórica de Cristo. Esta posición doctrinal lo lleva a definir el alma como producida a partir de una fuente y de sustancia simple; de este modo critica, entre otros matices, el dualismo con su valoración excesiva del intelecto frente a los sentidos, y la inconsistencia platónica que consideraba al alma como auto-subsistente y a la vez capaz de olvidar su estado precedente. El presente trabajo indaga los modelos argumentativos de Tertuliano frente a la filosofía griega y postula la hipótesis de un pensamiento existencial como contrapartida del formalismo filosófico.
In his Treatise on the Soul (De anima), Tertullian addresses the question of the faculties of the soul, emphasizing the characterization of the rational soul. In contrast to the Platonic position, he adopts a philosophical-theological perspective that will be crucial in later developments of the subject and will become part of the doctrine regarding the soul in the authors of Latin scholasticism. Among his arguments, he introduces the fidelity of the senses, challenged by Plato and vindicated by the historical figure of Christ. This doctrinal position leads him to define the soul as produced from a source and of simple substance; thus, he criticizes, among other nuances, the dualism with its excessive valuation of the intellect over the senses, and the Platonic inconsistency that considered the soul as self-subsistent and at the same time capable of forgetting its previous state. The present work explores Tertullian's argumentative models against Greek philosophy and posits the hypothesis of an existential thought as a counterpart to philosophical formalism.
Fuente
Sapientia. 2023, 79(254)
Materia
TERTULIANO
ALMA
PLATONISMO
MODELOS ARGUMENTATIVOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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In his Treatise on the Soul (De anima), Tertullian addresses the question of the faculties of the soul, emphasizing the characterization of the rational soul. In contrast to the Platonic position, he adopts a philosophical-theological perspective that will be crucial in later developments of the subject and will become part of the doctrine regarding the soul in the authors of Latin scholasticism. Among his arguments, he introduces the fidelity of the senses, challenged by Plato and vindicated by the historical figure of Christ. This doctrinal position leads him to define the soul as produced from a source and of simple substance; thus, he criticizes, among other nuances, the dualism with its excessive valuation of the intellect over the senses, and the Platonic inconsistency that considered the soul as self-subsistent and at the same time capable of forgetting its previous state. The present work explores Tertullian's argumentative models against Greek philosophy and posits the hypothesis of an existential thought as a counterpart to philosophical formalism.
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