Saber singular plural. La Universidad, las Humanidades y la naturaleza interdisciplinar de los saberes

Autores
Grassi, Martín
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Grassi, Martín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Grassi, Martín. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina
La Universidad es el espacio en el que los diversos saberes pueden reconocerse como participantes de un mismo proceso de conocimiento. La naturaleza fronteriza de la Universidad la lleva a ubicarse en el cruce de intereses nacionales y de una vocación universal, tensión que se manifiesta en su doble tarea de formar profesionales y de preparar el suelo para un sistema del saber. Aún más, en tanto que obedece a un interés nacional económico-político, la Universidad traslada la lógica de la división del trabajo y de la especialización al ámbito del saber, lo cual genera la atomización de los saberes. La consigna de la interdisciplina busca remediar estas consecuencias, pero supone la interdisciplina como una meta a alcanzar. En este ensayo, propongo pensar, en cambio, a la interdisciplina como la naturaleza de todo saber. Los saberes no son totalidades cerradas y autosuficientes, sino el resultado de una interrelación entre todos los discursos. La noción de un saber singular plural expresa esta naturaleza relacional del conocimiento. Las Humanidades ayudan a volver sobre esta común pertenencia de todo discurso a los demás gracias a que enfatizan la raigambre de todos ellos en la experiencia vivida, su articulación en el orden simbólico, y su motivación pragmática: de ese modo invita a todo saber a reconocerse también como una expresión contingente de un determinado sistema del saber, también de carácter histórico. La naturaleza interdisciplinar de todo discurso nos lleva a pensar la Universidad como un espacio cenobítico, en el que todos los saberes son convocados a una misma celebración, en una vida que es esencialmente relacional y en el que el saber puede florecer.
University is the place where every discipline is acknowledged as a participant in the process of knowledge. Its “border” nature, however, makes the University a conflictive territory in between national economic and political interests and its calling to a universal search for truth. This conflict expresses itself in the double purpose of preparing professionals for the job market and of preparing the grounds for a system of knowledge. However, since University depends on economic and political interests, the logic of division of labor is transposed into the space of knowledge and produces a disciplinary specialization that loses any possibility of a system of knowledge. Interdisciplinary work is seen today as a way to heal this fracture within science, in the supposition that interdisciplinarity is something to be gained. However, in this essay, I argue that interdisciplinarity is the very nature of every discipline. Disciplines are not closed and self-sufficient totalities, but the result of an interaction between all discourses. The notion of singular plural knowledge expresses this relational nature of knowledge. Humanities help to stress this common belonging of every discourse in a number of ways: they root every discourse in the lived human experience, they also emphasize the symbolic articulation of every discipline, and, finally, they make it clear that every knowledge has a pragmatic motivation. In this way, they also invite every discourse to acknowledge itself as a contingent expression within a certain historical system of knowledge. University should, then, be seen as cenobium, a space in which all disciplines are congregated, and where the relational life of discourses can flourish.
Fuente
Tábano. 2025, 25
Materia
UNIVERSIDADES
HUMANIDADES
INTERDISCIPLINARIEDAD
PLURALIDAD
CONOCIMIENTO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
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University is the place where every discipline is acknowledged as a participant in the process of knowledge. Its “border” nature, however, makes the University a conflictive territory in between national economic and political interests and its calling to a universal search for truth. This conflict expresses itself in the double purpose of preparing professionals for the job market and of preparing the grounds for a system of knowledge. However, since University depends on economic and political interests, the logic of division of labor is transposed into the space of knowledge and produces a disciplinary specialization that loses any possibility of a system of knowledge. Interdisciplinary work is seen today as a way to heal this fracture within science, in the supposition that interdisciplinarity is something to be gained. However, in this essay, I argue that interdisciplinarity is the very nature of every discipline. Disciplines are not closed and self-sufficient totalities, but the result of an interaction between all discourses. The notion of singular plural knowledge expresses this relational nature of knowledge. Humanities help to stress this common belonging of every discourse in a number of ways: they root every discourse in the lived human experience, they also emphasize the symbolic articulation of every discipline, and, finally, they make it clear that every knowledge has a pragmatic motivation. In this way, they also invite every discourse to acknowledge itself as a contingent expression within a certain historical system of knowledge. University should, then, be seen as cenobium, a space in which all disciplines are congregated, and where the relational life of discourses can flourish.
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