Nuevos marcos normativos en Latinoamérica : la constitución plurinacional de Bolivia (2009)

Autores
Luque, Susana de
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis de maestría
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Díaz, Esther
Mateo, Graciela
Ambrosini, Cristina Marta
Mazzeo, Miguel
Balsa, Juan Javier
Descripción
Fil: Luque, Susana de. Universidad Nacional de Quilmes; Argentina.
Fil: Luque, Susana de. Universidad de Buenos Aires; Argentina.
La lectura y el análisis de la Constitución Plurinacional de Bolivia, sancionada en 2009, han cumplido el rol de disparadores de puntos críticos, problemas y áreas de reflexión respecto a los idearios políticos y filosóficos sobre los que se sustentan los marcos normativos y las prácticas políticas, económicas, sociales y culturales en las sociedades latinoamericanas. La trascendencia de la nueva Constitución radica en que ella expresa, a partir de una impronta notoriamente indígena, una racionalidad diferente que nos conduce a cuestionar las perspectivas, los marcos teóricos y las categorías hegemónicas de Occidente. Tal es el caso, tanto de las conceptualizaciones y tradiciones políticas que provienen de una matriz liberal y republicana occidental, como de los presupuestos epistémicos sobre los que se asienta la producción de conocimientos así como nuestra relación con la naturaleza. En esta línea, se analizan a partir de diversos autores críticos, los conceptos filosófico políticos y los presupuestos epistémicos que caracterizan a la racionalidad moderna. El pluralismo de la nueva Constitución boliviana pone en el foco el rol del Estado, el que deja de ser un receptáculo de libertades individuales para constituirse en un lugar de articulación de sujetos políticos diferentes: pueblos y naciones indígenas, comunidades interculturales, comunidades afrodescendientes, individuos e inclusive la naturaleza es reconocida, de forma novedosa, como sujeto de derechos. Desde esta perspectiva, el establecimiento de una democracia intercultural se torna fundamental para lograr el dialogo en la diversidad y posibilitar la convivencia. El horizonte indígena enriquece los análisis filosóficos y políticos en tanto incorpora los mecanismos de la democracia comunitaria presuponen una nueva subjetividad política basada en el consenso y la prevalencia de lo comunitario frente a lo individual. Reivindica además una relación de proximidad existencial con la naturaleza y propone una forma de vida sustentada en el régimen del “vivir bien” que resulta una crítica profunda a los modos de vida consumistas propios del capitalismo.
The reading and analysis of the Bolivian Plurinational Constitution, adopted in 2009, have accomplished the role of triggering critical points, problems and reflections on political and philosophical ideologies, which frame the political, economic, social and cultural practices in Latin American societies. Considering its aboriginal influence and imprint, the new Constitution expresses a different rationale that leads us to question the Western world’s perspectives, theoretical frameworks and hegemonic categories. In particular, on the political conceptualizations and traditions that come from a Western world’s liberal and republican matrix, and on epistemic assumptions on which knowledge and our relationship with nature are based. From this perspective, a review and analysis of key authors was conducted on the political philosophical concepts and epistemic assumptions that characterize the modern rationale. The pluralism of the new Bolivian Constitution focuses on the role of the state, which ceases to be a receptacle of individual freedoms to become a linking place of different political subjects, such as aboriginal nations and peoples, intercultural communities African-descendant communities, individuals, and even nature, which is recognized in a novel way as a subject of rights. From this perspective, the establishment of an inter-cultural democracy becomes critical to achieve a dialogue on diversity and to facilitate the coexistence. The aboriginal influence enriches the philosophical and political analysis by incorporating the mechanisms of community democracy that presuppose a new political subjectivity based on consensus, and the prevalence of community over individual. It also claims a relationship of existential closeness with nature, and proposes a way of life based on the principle of "living well," which turns into a serious critique of consumerism-based lifestyle of capitalism.
Materia
Bolivia
Constitución
Pluralismo
Diversidad cultural
Derechos humanos
Cosmovisión
Constitution
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Cultural diversity
Human rights
Worldview
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Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
RIDAA (UNQ)
Institución
Universidad Nacional de Quilmes
OAI Identificador
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La trascendencia de la nueva Constitución radica en que ella expresa, a partir de una impronta notoriamente indígena, una racionalidad diferente que nos conduce a cuestionar las perspectivas, los marcos teóricos y las categorías hegemónicas de Occidente. Tal es el caso, tanto de las conceptualizaciones y tradiciones políticas que provienen de una matriz liberal y republicana occidental, como de los presupuestos epistémicos sobre los que se asienta la producción de conocimientos así como nuestra relación con la naturaleza. En esta línea, se analizan a partir de diversos autores críticos, los conceptos filosófico políticos y los presupuestos epistémicos que caracterizan a la racionalidad moderna. El pluralismo de la nueva Constitución boliviana pone en el foco el rol del Estado, el que deja de ser un receptáculo de libertades individuales para constituirse en un lugar de articulación de sujetos políticos diferentes: pueblos y naciones indígenas, comunidades interculturales, comunidades afrodescendientes, individuos e inclusive la naturaleza es reconocida, de forma novedosa, como sujeto de derechos. Desde esta perspectiva, el establecimiento de una democracia intercultural se torna fundamental para lograr el dialogo en la diversidad y posibilitar la convivencia. El horizonte indígena enriquece los análisis filosóficos y políticos en tanto incorpora los mecanismos de la democracia comunitaria presuponen una nueva subjetividad política basada en el consenso y la prevalencia de lo comunitario frente a lo individual. Reivindica además una relación de proximidad existencial con la naturaleza y propone una forma de vida sustentada en el régimen del “vivir bien” que resulta una crítica profunda a los modos de vida consumistas propios del capitalismo.The reading and analysis of the Bolivian Plurinational Constitution, adopted in 2009, have accomplished the role of triggering critical points, problems and reflections on political and philosophical ideologies, which frame the political, economic, social and cultural practices in Latin American societies. Considering its aboriginal influence and imprint, the new Constitution expresses a different rationale that leads us to question the Western world’s perspectives, theoretical frameworks and hegemonic categories. In particular, on the political conceptualizations and traditions that come from a Western world’s liberal and republican matrix, and on epistemic assumptions on which knowledge and our relationship with nature are based. From this perspective, a review and analysis of key authors was conducted on the political philosophical concepts and epistemic assumptions that characterize the modern rationale. The pluralism of the new Bolivian Constitution focuses on the role of the state, which ceases to be a receptacle of individual freedoms to become a linking place of different political subjects, such as aboriginal nations and peoples, intercultural communities African-descendant communities, individuals, and even nature, which is recognized in a novel way as a subject of rights. From this perspective, the establishment of an inter-cultural democracy becomes critical to achieve a dialogue on diversity and to facilitate the coexistence. The aboriginal influence enriches the philosophical and political analysis by incorporating the mechanisms of community democracy that presuppose a new political subjectivity based on consensus, and the prevalence of community over individual. It also claims a relationship of existential closeness with nature, and proposes a way of life based on the principle of "living well," which turns into a serious critique of consumerism-based lifestyle of capitalism.Universidad Nacional de QuilmesDíaz, EstherMateo, GracielaAmbrosini, Cristina MartaMazzeo, MiguelBalsa, Juan Javier2015-10-19info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccinfo:ar-repo/semantics/tesisDeMaestriaapplication/pdfhttp://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/989spainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:RIDAA (UNQ)instname:Universidad Nacional de Quilmes2025-09-29T13:40:24Zoai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/989instacron:UNQInstitucionalhttp://ridaa.unq.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://ridaa.unq.edu.ar/oai/snrdalejandro@unq.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:41082025-09-29 13:40:24.919RIDAA (UNQ) - Universidad Nacional de Quilmesfalse
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The reading and analysis of the Bolivian Plurinational Constitution, adopted in 2009, have accomplished the role of triggering critical points, problems and reflections on political and philosophical ideologies, which frame the political, economic, social and cultural practices in Latin American societies. Considering its aboriginal influence and imprint, the new Constitution expresses a different rationale that leads us to question the Western world’s perspectives, theoretical frameworks and hegemonic categories. In particular, on the political conceptualizations and traditions that come from a Western world’s liberal and republican matrix, and on epistemic assumptions on which knowledge and our relationship with nature are based. From this perspective, a review and analysis of key authors was conducted on the political philosophical concepts and epistemic assumptions that characterize the modern rationale. The pluralism of the new Bolivian Constitution focuses on the role of the state, which ceases to be a receptacle of individual freedoms to become a linking place of different political subjects, such as aboriginal nations and peoples, intercultural communities African-descendant communities, individuals, and even nature, which is recognized in a novel way as a subject of rights. From this perspective, the establishment of an inter-cultural democracy becomes critical to achieve a dialogue on diversity and to facilitate the coexistence. The aboriginal influence enriches the philosophical and political analysis by incorporating the mechanisms of community democracy that presuppose a new political subjectivity based on consensus, and the prevalence of community over individual. It also claims a relationship of existential closeness with nature, and proposes a way of life based on the principle of "living well," which turns into a serious critique of consumerism-based lifestyle of capitalism.
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