Educar la mirada: imágenes de la memoria colectiva

Autores
Inzaurralde, Gabriel; Saab, Ana Paula
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión aceptada
Descripción
Fil: Inzaurralde, Gabriel. Universidad de Leiden; Países Bajos.
Fil: Saab, Ana Paula. Universidad Nacional de Luján. Departamento de Educación; Argentina.
Entre otras muchas cosas, la educación pública se ha ocupado siempre de regular las formas que adquiere el trato entre las generaciones. Ha sido la instancia donde se articula el legado de los mayores con las expectativas de los más jóvenes, el espacio de experiencia como diría Koselleck con el horizonte de expectativa. En la era de la digitalización y el algoritmo, las imágenes efectistas de la industria cultural, la infoesfera, así como la propaganda saturan el espacio comunicativo. Lejos de contribuir a una democratización radical de los contenidos, lo que aprecian distintos autores, es una progresiva automatización de los comportamientos. En este contexto es importante que la educación recupere los márgenes de indeterminación que le permitían escapar a la lógica de la rentabilidad capitalista. El trabajo con creaciones artísticas que involucran la memoria permite a nuestro entender desarrollar formas de sensibilidad alternativas. Ofrecemos una lectura de cuatro imágenes artísticas que, desde nuestra perspectiva crítica, podrían ser útiles como lugares de detención reflexiva. Se trata de explorar los modos en que estas obras o artefactos estéticos son singulares productores de sentido que dan forma a la memoria social, desplazando sus énfasis y provocando incorporaciones desde el inevitable presente en el que se generan (Pittaluga, Giordano y Escobar, 2016). El repertorio seleccionado para esta presentación incluye las obras de Bettini, “Recuerdos Inventados” (2002-2003), Guagnini, “30.000” (1999), RES, “Tosca memoria” (2012); y de Díaz Morales, “Pasajes” (2013).
Among many other things, public education has always been concerned with regulating the forms of interaction between generations. It has been the instance where the legacy of the elders is articulated with the expectations of the youngest, the space of experience, as Koselleck would say, with the horizon of expectation. But formal education has always been under the pressure of business logic that privileges training over intellectual emancipation. In the era of digitalization and algorithms, the effective images of the cultural industry, the infosphere, as well as propaganda, saturate the communicative space. Far from contributing to a radical democratization of content, what various authors appreciate is a progressive automation of behaviours. In this context, it is important that education recovers the margins of indeterminacy that allowed it to escape the logic of capitalist profitability. In our opinion, working with artistic creations that involve memory allows the development of alternative forms of sensitivity. We offer a reading of four artistic images that, from our critical perspective, could be useful as places for reflective pause. The aim is to explore the ways in which these works or aesthetic artefacts are singular producers of meaning that give shape to social memory, shifting its emphasis and causing incorporations from the inevitable present in which they are generated (Pittaluga, Giordano y Escobar, 2016). The repertoire selected for this presentation includes the works of Bettini, “Recuerdos Inventados” (2002-2003); Guagnini, “30.000” (1999), RES, “Tosca memoria” (2012) and by Díaz Morales, “Pasajes” (2013).
Materia
Educación
Memoria Histórica
Terrorismo de Estado
Imágenes en enseñanza
Democratización
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
REDIUNLU (UNLu)
Institución
Universidad Nacional de Luján
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Among many other things, public education has always been concerned with regulating the forms of interaction between generations. It has been the instance where the legacy of the elders is articulated with the expectations of the youngest, the space of experience, as Koselleck would say, with the horizon of expectation. But formal education has always been under the pressure of business logic that privileges training over intellectual emancipation. In the era of digitalization and algorithms, the effective images of the cultural industry, the infosphere, as well as propaganda, saturate the communicative space. Far from contributing to a radical democratization of content, what various authors appreciate is a progressive automation of behaviours. In this context, it is important that education recovers the margins of indeterminacy that allowed it to escape the logic of capitalist profitability. In our opinion, working with artistic creations that involve memory allows the development of alternative forms of sensitivity. We offer a reading of four artistic images that, from our critical perspective, could be useful as places for reflective pause. The aim is to explore the ways in which these works or aesthetic artefacts are singular producers of meaning that give shape to social memory, shifting its emphasis and causing incorporations from the inevitable present in which they are generated (Pittaluga, Giordano y Escobar, 2016). The repertoire selected for this presentation includes the works of Bettini, “Recuerdos Inventados” (2002-2003); Guagnini, “30.000” (1999), RES, “Tosca memoria” (2012) and by Díaz Morales, “Pasajes” (2013).
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