Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making

Autores
Teitelbaum Dorfman, Federico; Kogan, Boris; Barttfeld, Pablo; García, Adolfo M.
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.
Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.
Socio-cognitive research on bilinguals points to a moral foreign-language effect (MFLE), with more utilitarian choices (e.g., sacrificing someone to save more people) for moral dilemmas presented in the second language (L2) relative to the first language. Yet, inconsistent results highlight the influence of subject-level variables, including a critical underexplored factor: L2 proficiency (L2p). Here we provide a systematic review of 57 bilingualism studies on moral dilemmas, showing that L2p rarely modulates responses to impersonal dilemmas, but it does impact personal dilemmas (with MFLEs proving consistent at intermediate L2p levels but unsystematic at high L2p levels). We propose an empirico-theoretical framework to conceptualize such patterns, highlighting the impact of L2p on four affective mediating factors: mental imagery, inhibitory control, prosocial behavior and numerical processing. Finally, we outline core challenges for the field. These insights open new avenues at the crossing of bilingualism and social cognition research.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.
Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.
Materia
Bilingualism
Moral foreign-language
Moral foreign-language effect
Footbridge dilemma
Foreign-language proficiency
Modulating factors
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
Repositorio
Repositorio Digital Universitario (UNC)
Institución
Universidad Nacional de Córdoba
OAI Identificador
oai:rdu.unc.edu.ar:11086/553226

id RDUUNC_8f95019d402053db65dc81f38b7e63da
oai_identifier_str oai:rdu.unc.edu.ar:11086/553226
network_acronym_str RDUUNC
repository_id_str 2572
network_name_str Repositorio Digital Universitario (UNC)
spelling Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision makingTeitelbaum Dorfman, FedericoKogan, BorisBarttfeld, PabloGarcía, Adolfo M.BilingualismMoral foreign-languageMoral foreign-language effectFootbridge dilemmaForeign-language proficiencyModulating factorsFil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.Socio-cognitive research on bilinguals points to a moral foreign-language effect (MFLE), with more utilitarian choices (e.g., sacrificing someone to save more people) for moral dilemmas presented in the second language (L2) relative to the first language. Yet, inconsistent results highlight the influence of subject-level variables, including a critical underexplored factor: L2 proficiency (L2p). Here we provide a systematic review of 57 bilingualism studies on moral dilemmas, showing that L2p rarely modulates responses to impersonal dilemmas, but it does impact personal dilemmas (with MFLEs proving consistent at intermediate L2p levels but unsystematic at high L2p levels). We propose an empirico-theoretical framework to conceptualize such patterns, highlighting the impact of L2p on four affective mediating factors: mental imagery, inhibitory control, prosocial behavior and numerical processing. Finally, we outline core challenges for the field. These insights open new avenues at the crossing of bilingualism and social cognition research.info:eu-repo/semantics/publishedVersionFil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.https://orcid.org/0000-0002-5844-6203https://orcid.org/0000-0002-6936-01142024-04-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfTeitelbaum Dorfman, F., Kogan, B., Barttfeld, P., & García, A.M. (2024). Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making. Bilingualism: Language and Cognition, 1–16. https://doi.org/10.1017/ S1366728924000312http://hdl.handle.net/11086/553226https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognitionhttps://doi.org/10.1017/S1366728924000312enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Digital Universitario (UNC)instname:Universidad Nacional de Córdobainstacron:UNC2025-09-04T12:32:21Zoai:rdu.unc.edu.ar:11086/553226Institucionalhttps://rdu.unc.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://rdu.unc.edu.ar/oai/snrdoca.unc@gmail.comArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25722025-09-04 12:32:21.45Repositorio Digital Universitario (UNC) - Universidad Nacional de Córdobafalse
dc.title.none.fl_str_mv Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
title Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
spellingShingle Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
Teitelbaum Dorfman, Federico
Bilingualism
Moral foreign-language
Moral foreign-language effect
Footbridge dilemma
Foreign-language proficiency
Modulating factors
title_short Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
title_full Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
title_fullStr Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
title_full_unstemmed Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
title_sort Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
dc.creator.none.fl_str_mv Teitelbaum Dorfman, Federico
Kogan, Boris
Barttfeld, Pablo
García, Adolfo M.
author Teitelbaum Dorfman, Federico
author_facet Teitelbaum Dorfman, Federico
Kogan, Boris
Barttfeld, Pablo
García, Adolfo M.
author_role author
author2 Kogan, Boris
Barttfeld, Pablo
García, Adolfo M.
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0002-5844-6203
https://orcid.org/0000-0002-6936-0114
dc.subject.none.fl_str_mv Bilingualism
Moral foreign-language
Moral foreign-language effect
Footbridge dilemma
Foreign-language proficiency
Modulating factors
topic Bilingualism
Moral foreign-language
Moral foreign-language effect
Footbridge dilemma
Foreign-language proficiency
Modulating factors
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.
Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.
Socio-cognitive research on bilinguals points to a moral foreign-language effect (MFLE), with more utilitarian choices (e.g., sacrificing someone to save more people) for moral dilemmas presented in the second language (L2) relative to the first language. Yet, inconsistent results highlight the influence of subject-level variables, including a critical underexplored factor: L2 proficiency (L2p). Here we provide a systematic review of 57 bilingualism studies on moral dilemmas, showing that L2p rarely modulates responses to impersonal dilemmas, but it does impact personal dilemmas (with MFLEs proving consistent at intermediate L2p levels but unsystematic at high L2p levels). We propose an empirico-theoretical framework to conceptualize such patterns, highlighting the impact of L2p on four affective mediating factors: mental imagery, inhibitory control, prosocial behavior and numerical processing. Finally, we outline core challenges for the field. These insights open new avenues at the crossing of bilingualism and social cognition research.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.
Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.
description Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
status_str publishedVersion
format article
dc.identifier.none.fl_str_mv Teitelbaum Dorfman, F., Kogan, B., Barttfeld, P., & García, A.M. (2024). Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making. Bilingualism: Language and Cognition, 1–16. https://doi.org/10.1017/ S1366728924000312
http://hdl.handle.net/11086/553226
https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition
https://doi.org/10.1017/S1366728924000312
identifier_str_mv Teitelbaum Dorfman, F., Kogan, B., Barttfeld, P., & García, A.M. (2024). Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making. Bilingualism: Language and Cognition, 1–16. https://doi.org/10.1017/ S1366728924000312
url http://hdl.handle.net/11086/553226
https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition
https://doi.org/10.1017/S1366728924000312
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Digital Universitario (UNC)
instname:Universidad Nacional de Córdoba
instacron:UNC
reponame_str Repositorio Digital Universitario (UNC)
collection Repositorio Digital Universitario (UNC)
instname_str Universidad Nacional de Córdoba
instacron_str UNC
institution UNC
repository.name.fl_str_mv Repositorio Digital Universitario (UNC) - Universidad Nacional de Córdoba
repository.mail.fl_str_mv oca.unc@gmail.com
_version_ 1842349636068573184
score 13.13397