Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making
- Autores
- Teitelbaum Dorfman, Federico; Kogan, Boris; Barttfeld, Pablo; García, Adolfo M.
- Año de publicación
- 2024
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.
Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.
Socio-cognitive research on bilinguals points to a moral foreign-language effect (MFLE), with more utilitarian choices (e.g., sacrificing someone to save more people) for moral dilemmas presented in the second language (L2) relative to the first language. Yet, inconsistent results highlight the influence of subject-level variables, including a critical underexplored factor: L2 proficiency (L2p). Here we provide a systematic review of 57 bilingualism studies on moral dilemmas, showing that L2p rarely modulates responses to impersonal dilemmas, but it does impact personal dilemmas (with MFLEs proving consistent at intermediate L2p levels but unsystematic at high L2p levels). We propose an empirico-theoretical framework to conceptualize such patterns, highlighting the impact of L2p on four affective mediating factors: mental imagery, inhibitory control, prosocial behavior and numerical processing. Finally, we outline core challenges for the field. These insights open new avenues at the crossing of bilingualism and social cognition research.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.
Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.
Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.
Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.
Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile. - Materia
-
Bilingualism
Moral foreign-language
Moral foreign-language effect
Footbridge dilemma
Foreign-language proficiency
Modulating factors - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de Córdoba
- OAI Identificador
- oai:rdu.unc.edu.ar:11086/553226
Ver los metadatos del registro completo
id |
RDUUNC_8f95019d402053db65dc81f38b7e63da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rdu.unc.edu.ar:11086/553226 |
network_acronym_str |
RDUUNC |
repository_id_str |
2572 |
network_name_str |
Repositorio Digital Universitario (UNC) |
spelling |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision makingTeitelbaum Dorfman, FedericoKogan, BorisBarttfeld, PabloGarcía, Adolfo M.BilingualismMoral foreign-languageMoral foreign-language effectFootbridge dilemmaForeign-language proficiencyModulating factorsFil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.Socio-cognitive research on bilinguals points to a moral foreign-language effect (MFLE), with more utilitarian choices (e.g., sacrificing someone to save more people) for moral dilemmas presented in the second language (L2) relative to the first language. Yet, inconsistent results highlight the influence of subject-level variables, including a critical underexplored factor: L2 proficiency (L2p). Here we provide a systematic review of 57 bilingualism studies on moral dilemmas, showing that L2p rarely modulates responses to impersonal dilemmas, but it does impact personal dilemmas (with MFLEs proving consistent at intermediate L2p levels but unsystematic at high L2p levels). We propose an empirico-theoretical framework to conceptualize such patterns, highlighting the impact of L2p on four affective mediating factors: mental imagery, inhibitory control, prosocial behavior and numerical processing. Finally, we outline core challenges for the field. These insights open new avenues at the crossing of bilingualism and social cognition research.info:eu-repo/semantics/publishedVersionFil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina.Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina.Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina.Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA.Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland.Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile.https://orcid.org/0000-0002-5844-6203https://orcid.org/0000-0002-6936-01142024-04-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfTeitelbaum Dorfman, F., Kogan, B., Barttfeld, P., & García, A.M. (2024). Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making. Bilingualism: Language and Cognition, 1–16. https://doi.org/10.1017/ S1366728924000312http://hdl.handle.net/11086/553226https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognitionhttps://doi.org/10.1017/S1366728924000312enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Digital Universitario (UNC)instname:Universidad Nacional de Córdobainstacron:UNC2025-09-04T12:32:21Zoai:rdu.unc.edu.ar:11086/553226Institucionalhttps://rdu.unc.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://rdu.unc.edu.ar/oai/snrdoca.unc@gmail.comArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25722025-09-04 12:32:21.45Repositorio Digital Universitario (UNC) - Universidad Nacional de Córdobafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
title |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
spellingShingle |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making Teitelbaum Dorfman, Federico Bilingualism Moral foreign-language Moral foreign-language effect Footbridge dilemma Foreign-language proficiency Modulating factors |
title_short |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
title_full |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
title_fullStr |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
title_full_unstemmed |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
title_sort |
Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Teitelbaum Dorfman, Federico Kogan, Boris Barttfeld, Pablo García, Adolfo M. |
author |
Teitelbaum Dorfman, Federico |
author_facet |
Teitelbaum Dorfman, Federico Kogan, Boris Barttfeld, Pablo García, Adolfo M. |
author_role |
author |
author2 |
Kogan, Boris Barttfeld, Pablo García, Adolfo M. |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-5844-6203 https://orcid.org/0000-0002-6936-0114 |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Bilingualism Moral foreign-language Moral foreign-language effect Footbridge dilemma Foreign-language proficiency Modulating factors |
topic |
Bilingualism Moral foreign-language Moral foreign-language effect Footbridge dilemma Foreign-language proficiency Modulating factors |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina. Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina. Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina. Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina. Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina. Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina. Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina. Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina. Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA. Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland. Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile. Socio-cognitive research on bilinguals points to a moral foreign-language effect (MFLE), with more utilitarian choices (e.g., sacrificing someone to save more people) for moral dilemmas presented in the second language (L2) relative to the first language. Yet, inconsistent results highlight the influence of subject-level variables, including a critical underexplored factor: L2 proficiency (L2p). Here we provide a systematic review of 57 bilingualism studies on moral dilemmas, showing that L2p rarely modulates responses to impersonal dilemmas, but it does impact personal dilemmas (with MFLEs proving consistent at intermediate L2p levels but unsystematic at high L2p levels). We propose an empirico-theoretical framework to conceptualize such patterns, highlighting the impact of L2p on four affective mediating factors: mental imagery, inhibitory control, prosocial behavior and numerical processing. Finally, we outline core challenges for the field. These insights open new avenues at the crossing of bilingualism and social cognition research. info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina. Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina. Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina. Fil: Kogan, Boris. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina. Fil: Kogan, Boris. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina. Fil: Kogan, Boris. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas; Argentina. Fil: Barttfeld, Pablo. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina. Fil: Barttfeld, Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Instituto de Investigaciones Psicológicas; Argentina. Fil: García, Adolfo M. Universidad de San Andrés. Centro de Neurociencia Cognitiva; Argentina. Fil: García, Adolfo M. University of California. Global Brain Health Institute; USA. Fil: García, Adolfo M. Trinity College Dublin; Ireland. Fil: García, Adolfo M. Universidad de Santiago de Chile. Facultad de Humanidades. Departamento de Lingüística y Literatura; Chile. |
description |
Fil: Teitelbaum Dorfman, Federico. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Argentina. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
status_str |
publishedVersion |
format |
article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
Teitelbaum Dorfman, F., Kogan, B., Barttfeld, P., & García, A.M. (2024). Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making. Bilingualism: Language and Cognition, 1–16. https://doi.org/10.1017/ S1366728924000312 http://hdl.handle.net/11086/553226 https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition https://doi.org/10.1017/S1366728924000312 |
identifier_str_mv |
Teitelbaum Dorfman, F., Kogan, B., Barttfeld, P., & García, A.M. (2024). Bilinguals on the footbridge: the role of foreign-language proficiency in moral decision making. Bilingualism: Language and Cognition, 1–16. https://doi.org/10.1017/ S1366728924000312 |
url |
http://hdl.handle.net/11086/553226 https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition https://doi.org/10.1017/S1366728924000312 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Digital Universitario (UNC) instname:Universidad Nacional de Córdoba instacron:UNC |
reponame_str |
Repositorio Digital Universitario (UNC) |
collection |
Repositorio Digital Universitario (UNC) |
instname_str |
Universidad Nacional de Córdoba |
instacron_str |
UNC |
institution |
UNC |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital Universitario (UNC) - Universidad Nacional de Córdoba |
repository.mail.fl_str_mv |
oca.unc@gmail.com |
_version_ |
1842349636068573184 |
score |
13.13397 |