Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice

Autores
Visokolskis, Aída Sandra; Gerván, Héctor Horacio
Año de publicación
2019
Idioma
inglés
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Posgrado; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia; Argentina.
This historiographical study aims at introducing the category of "situated mathematics" to the case of Ancient Egypt. However, unlike Situated Learning Theory (Lave, 1988; Greeno, Moore & Smith, 1993), which is based on ethnographic relativity, in this paper, the goal is to analyse a mathematical craft knowledge based on concrete particulars and case studies, which is ubiquitous in all human activity, and which even covers, as a specic case, the Hellenistic style, where theoretical constructs do not stand apart from practice, but instead remain grounded in it. On the one hand, the dominant Hellenocentric approach seeks to generate a body of principles that could then be applied in other fields, as M a : T → P, where T = theory and P = practice/applications, in accordance with Platonist arguments (Plato, Rep., VII, 527b).
http://si.dimes.unical.it/~yaro/numta2019/pdf/book_NUMTA2019.pdf
Fil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Posgrado; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia; Argentina.
Filosofía, Historia y Filosofía de la Ciencia y la Tecnología
Materia
Situated mathematics
Ancient Egypt
Hellenocentrism
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
Repositorio
Repositorio Digital Universitario (UNC)
Institución
Universidad Nacional de Córdoba
OAI Identificador
oai:rdu.unc.edu.ar:11086/559710

id RDUUNC_04784521e7c430759168ffbdb57506e5
oai_identifier_str oai:rdu.unc.edu.ar:11086/559710
network_acronym_str RDUUNC
repository_id_str 2572
network_name_str Repositorio Digital Universitario (UNC)
spelling Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practiceVisokolskis, Aída SandraGerván, Héctor HoracioSituated mathematicsAncient EgyptHellenocentrismFil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades; Argentina.Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Posgrado; Argentina.Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia; Argentina.This historiographical study aims at introducing the category of "situated mathematics" to the case of Ancient Egypt. However, unlike Situated Learning Theory (Lave, 1988; Greeno, Moore & Smith, 1993), which is based on ethnographic relativity, in this paper, the goal is to analyse a mathematical craft knowledge based on concrete particulars and case studies, which is ubiquitous in all human activity, and which even covers, as a specic case, the Hellenistic style, where theoretical constructs do not stand apart from practice, but instead remain grounded in it. On the one hand, the dominant Hellenocentric approach seeks to generate a body of principles that could then be applied in other fields, as M a : T → P, where T = theory and P = practice/applications, in accordance with Platonist arguments (Plato, Rep., VII, 527b).http://si.dimes.unical.it/~yaro/numta2019/pdf/book_NUMTA2019.pdfFil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades; Argentina.Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Posgrado; Argentina.Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia; Argentina.Filosofía, Historia y Filosofía de la Ciencia y la Tecnología2019info:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdf9788874581016http://hdl.handle.net/11086/559710enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Digital Universitario (UNC)instname:Universidad Nacional de Córdobainstacron:UNC2025-12-18T09:02:23Zoai:rdu.unc.edu.ar:11086/559710Institucionalhttps://rdu.unc.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://rdu.unc.edu.ar/oai/snrdoca.unc@gmail.comArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:25722025-12-18 09:02:23.728Repositorio Digital Universitario (UNC) - Universidad Nacional de Córdobafalse
dc.title.none.fl_str_mv Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
title Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
spellingShingle Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
Visokolskis, Aída Sandra
Situated mathematics
Ancient Egypt
Hellenocentrism
title_short Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
title_full Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
title_fullStr Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
title_full_unstemmed Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
title_sort Applied versus situated mathematics in Ancient Egypt : bridging the gap between theory and practice
dc.creator.none.fl_str_mv Visokolskis, Aída Sandra
Gerván, Héctor Horacio
author Visokolskis, Aída Sandra
author_facet Visokolskis, Aída Sandra
Gerván, Héctor Horacio
author_role author
author2 Gerván, Héctor Horacio
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Situated mathematics
Ancient Egypt
Hellenocentrism
topic Situated mathematics
Ancient Egypt
Hellenocentrism
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Posgrado; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia; Argentina.
This historiographical study aims at introducing the category of "situated mathematics" to the case of Ancient Egypt. However, unlike Situated Learning Theory (Lave, 1988; Greeno, Moore & Smith, 1993), which is based on ethnographic relativity, in this paper, the goal is to analyse a mathematical craft knowledge based on concrete particulars and case studies, which is ubiquitous in all human activity, and which even covers, as a specic case, the Hellenistic style, where theoretical constructs do not stand apart from practice, but instead remain grounded in it. On the one hand, the dominant Hellenocentric approach seeks to generate a body of principles that could then be applied in other fields, as M a : T → P, where T = theory and P = practice/applications, in accordance with Platonist arguments (Plato, Rep., VII, 527b).
http://si.dimes.unical.it/~yaro/numta2019/pdf/book_NUMTA2019.pdf
Fil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Posgrado; Argentina.
Fil: Gerván, Héctor Horacio. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia; Argentina.
Filosofía, Historia y Filosofía de la Ciencia y la Tecnología
description Fil: Visokolskis, Aída Sandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Filosofía; Argentina.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv 9788874581016
http://hdl.handle.net/11086/559710
identifier_str_mv 9788874581016
url http://hdl.handle.net/11086/559710
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Digital Universitario (UNC)
instname:Universidad Nacional de Córdoba
instacron:UNC
reponame_str Repositorio Digital Universitario (UNC)
collection Repositorio Digital Universitario (UNC)
instname_str Universidad Nacional de Córdoba
instacron_str UNC
institution UNC
repository.name.fl_str_mv Repositorio Digital Universitario (UNC) - Universidad Nacional de Córdoba
repository.mail.fl_str_mv oca.unc@gmail.com
_version_ 1851855414188048384
score 12.952241