El taller : supervivencias y anacronismos
- Autores
- Miglioli, Viviana
- Año de publicación
- 2022
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- tesis doctoral
- Estado
- versión aceptada
- Colaborador/a o director/a de tesis
- Ledesma, María
Porter Galetar, Luis
Romano, Ana María
Maestripieri, Eduardo
Molinas, Isabel - Descripción
- Today, design studios are the core of the curriculum in the different schools of architecture. In these design studios, where project is taught, in discourses, practices, ways to relate and to live spaces, of teachers and students, survivals emerge, anachronisms corresponding to configurations of other times, which can be traced from a genealogy of the history of the design studio. Such survivals occur equally in design studios with different disciplinary paradigms, regardless of their institutional, contextual, or geographical adscriptions. \nThe surviving and anachronistic is not only detected as a discursive emergency, but, as these are practices, modes of relationship and ways of living, they can also be noted in the territory of what is visible. Through the construction of a theoretical methodological system, a work was carried out on the material recovered from the fieldwork developed in three Latin American architecture teaching institutions, and a fourth European, as well as on the images taken, and the data obtained from the study of documentary and iconographic archives. That theoretical-methodological system is composed of two resources: the consideration of the design studio as a foucauldian device -as a network linking heterogeneous elements to sustain a certain configuration of power-knowledge at a certain historical moment- and the realization of a warburgian atlas of the design studio- through the operation of montage of images from the past and present of the design studio, colliding temporalities, and senses. \nThe different regularities found through this work, illuminate survivals and anachronisms that need to be addressed, since they are usually not present in studies that deal with the current conditions of architecture training, and which need to be revealed, as a starting point to open new courses in the future of design studios and disciplinary education.
Fil: Miglioli, Viviana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina
En los talleres donde hoy se enseña proyecto, núcleo del currículo en las distintas escuelas de arquitectura, en discursos, prácticas, vínculos, modos de vivir los espacios, de docentes y estudiantes, emergen supervivencias, anacronismos correspondientes a configuraciones de otros tiempos, que pueden rastrearse desde una genealogía de la historia del taller. Tales supervivencias se dan por igual en talleres con diferentes paradigmas disciplinares, sin importar su pertenencia institucional, contextual o geográfica. Lo superviviente y anacrónico no sólo se detecta como emergencia discursiva, sino que, en tanto se trata de prácticas, modos de relación y formas de habitar, se constata también en el territorio de lo que es visible.\n A través de la construcción de un sistema teórico metodológico, integrado por dos recursos: la consideración del taller como un dispositivo foucaultiano -en tanto red que vincula elementos heterogéneos para sostener una configuración determinada de saber-poder en un cierto momento histórico- y la realización de un atlas warburgiano del taller -mediante una operación de montaje de imágenes del pasado y del presente del taller, poniendo en colisión temporalidades y sentidos-se trabajó sobre el material recuperado en el trabajo de campo realizado en tres instituciones de enseñanza de arquitectura latinoamericanas y una cuarta europea, como también sobre las imágenes tomadas y los datos obtenidos del estudio de archivos documentales e iconográficos. \nLas distintas regularidades encontradas a través de ese trabajo, alumbran supervivencias y anacronismos a los que es necesario atender, ya que habitualmente no se hacen presentes en los estudios que se ocupan de las condiciones actuales de la formación, y que es necesario develar, como punto de partida para abrir nuevos rumbos en el devenir de los talleres y de la enseñanza disciplinar.
Doctora de la Universidad de Buenos Aires, Área Arquitectura - Materia
-
Taller
Supervivencias
Anacronismos
Dispositivo
Atlas
Design studio
Survivals
Anachronisms
Device
Atlas
Carreras
Diseño
Educación superior
Enseñanza
Enseñanza universitaria
Investigación
Metodologías
Pedagogía
Practica profesional
Teoría
Universidades
Arquitectura - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad de Buenos Aires
- OAI Identificador
- oai:RDI UBA:aaqtesis:HWA_7559
Ver los metadatos del registro completo
id |
RDIUBA_d3c15e9fe2fe8a1c5cfa3f07b18e8ba2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:RDI UBA:aaqtesis:HWA_7559 |
network_acronym_str |
RDIUBA |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
spelling |
El taller : supervivencias y anacronismosThe design studio : survivals and anachronismsMiglioli, VivianaTallerSupervivenciasAnacronismosDispositivoAtlasDesign studioSurvivalsAnachronismsDeviceAtlasCarrerasDiseñoEducación superiorEnseñanzaEnseñanza universitariaInvestigaciónMetodologíasPedagogíaPractica profesionalTeoríaUniversidadesArquitecturaToday, design studios are the core of the curriculum in the different schools of architecture. In these design studios, where project is taught, in discourses, practices, ways to relate and to live spaces, of teachers and students, survivals emerge, anachronisms corresponding to configurations of other times, which can be traced from a genealogy of the history of the design studio. Such survivals occur equally in design studios with different disciplinary paradigms, regardless of their institutional, contextual, or geographical adscriptions. \nThe surviving and anachronistic is not only detected as a discursive emergency, but, as these are practices, modes of relationship and ways of living, they can also be noted in the territory of what is visible. Through the construction of a theoretical methodological system, a work was carried out on the material recovered from the fieldwork developed in three Latin American architecture teaching institutions, and a fourth European, as well as on the images taken, and the data obtained from the study of documentary and iconographic archives. That theoretical-methodological system is composed of two resources: the consideration of the design studio as a foucauldian device -as a network linking heterogeneous elements to sustain a certain configuration of power-knowledge at a certain historical moment- and the realization of a warburgian atlas of the design studio- through the operation of montage of images from the past and present of the design studio, colliding temporalities, and senses. \nThe different regularities found through this work, illuminate survivals and anachronisms that need to be addressed, since they are usually not present in studies that deal with the current conditions of architecture training, and which need to be revealed, as a starting point to open new courses in the future of design studios and disciplinary education.Fil: Miglioli, Viviana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, ArgentinaEn los talleres donde hoy se enseña proyecto, núcleo del currículo en las distintas escuelas de arquitectura, en discursos, prácticas, vínculos, modos de vivir los espacios, de docentes y estudiantes, emergen supervivencias, anacronismos correspondientes a configuraciones de otros tiempos, que pueden rastrearse desde una genealogía de la historia del taller. Tales supervivencias se dan por igual en talleres con diferentes paradigmas disciplinares, sin importar su pertenencia institucional, contextual o geográfica. Lo superviviente y anacrónico no sólo se detecta como emergencia discursiva, sino que, en tanto se trata de prácticas, modos de relación y formas de habitar, se constata también en el territorio de lo que es visible.\n A través de la construcción de un sistema teórico metodológico, integrado por dos recursos: la consideración del taller como un dispositivo foucaultiano -en tanto red que vincula elementos heterogéneos para sostener una configuración determinada de saber-poder en un cierto momento histórico- y la realización de un atlas warburgiano del taller -mediante una operación de montaje de imágenes del pasado y del presente del taller, poniendo en colisión temporalidades y sentidos-se trabajó sobre el material recuperado en el trabajo de campo realizado en tres instituciones de enseñanza de arquitectura latinoamericanas y una cuarta europea, como también sobre las imágenes tomadas y los datos obtenidos del estudio de archivos documentales e iconográficos. \nLas distintas regularidades encontradas a través de ese trabajo, alumbran supervivencias y anacronismos a los que es necesario atender, ya que habitualmente no se hacen presentes en los estudios que se ocupan de las condiciones actuales de la formación, y que es necesario develar, como punto de partida para abrir nuevos rumbos en el devenir de los talleres y de la enseñanza disciplinar.Doctora de la Universidad de Buenos Aires, Área ArquitecturaUniversidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y UrbanismoLedesma, MaríaPorter Galetar, LuisRomano, Ana MaríaMaestripieri, EduardoMolinas, Isabel2022-07-06info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06info:ar-repo/semantics/tesisDoctoralapplication/pdfhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqtesis&cl=CL1&d=HWA_7559https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqtesis/index/assoc/HWA_7559.dir/7559.PDFspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Airesinstname:Universidad de Buenos Aires2025-10-16T10:48:06Zoai:RDI UBA:aaqtesis:HWA_7559instacron:UBAInstitucionalhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/Universidad públicahttps://www.uba.ar/http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/oaiserver.cgicferrando@sisbi.uba.arArgentinaopendoar:2025-10-16 10:48:06.939Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Airesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
El taller : supervivencias y anacronismos The design studio : survivals and anachronisms |
title |
El taller : supervivencias y anacronismos |
spellingShingle |
El taller : supervivencias y anacronismos Miglioli, Viviana Taller Supervivencias Anacronismos Dispositivo Atlas Design studio Survivals Anachronisms Device Atlas Carreras Diseño Educación superior Enseñanza Enseñanza universitaria Investigación Metodologías Pedagogía Practica profesional Teoría Universidades Arquitectura |
title_short |
El taller : supervivencias y anacronismos |
title_full |
El taller : supervivencias y anacronismos |
title_fullStr |
El taller : supervivencias y anacronismos |
title_full_unstemmed |
El taller : supervivencias y anacronismos |
title_sort |
El taller : supervivencias y anacronismos |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Miglioli, Viviana |
author |
Miglioli, Viviana |
author_facet |
Miglioli, Viviana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ledesma, María Porter Galetar, Luis Romano, Ana María Maestripieri, Eduardo Molinas, Isabel |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Taller Supervivencias Anacronismos Dispositivo Atlas Design studio Survivals Anachronisms Device Atlas Carreras Diseño Educación superior Enseñanza Enseñanza universitaria Investigación Metodologías Pedagogía Practica profesional Teoría Universidades Arquitectura |
topic |
Taller Supervivencias Anacronismos Dispositivo Atlas Design studio Survivals Anachronisms Device Atlas Carreras Diseño Educación superior Enseñanza Enseñanza universitaria Investigación Metodologías Pedagogía Practica profesional Teoría Universidades Arquitectura |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Today, design studios are the core of the curriculum in the different schools of architecture. In these design studios, where project is taught, in discourses, practices, ways to relate and to live spaces, of teachers and students, survivals emerge, anachronisms corresponding to configurations of other times, which can be traced from a genealogy of the history of the design studio. Such survivals occur equally in design studios with different disciplinary paradigms, regardless of their institutional, contextual, or geographical adscriptions. \nThe surviving and anachronistic is not only detected as a discursive emergency, but, as these are practices, modes of relationship and ways of living, they can also be noted in the territory of what is visible. Through the construction of a theoretical methodological system, a work was carried out on the material recovered from the fieldwork developed in three Latin American architecture teaching institutions, and a fourth European, as well as on the images taken, and the data obtained from the study of documentary and iconographic archives. That theoretical-methodological system is composed of two resources: the consideration of the design studio as a foucauldian device -as a network linking heterogeneous elements to sustain a certain configuration of power-knowledge at a certain historical moment- and the realization of a warburgian atlas of the design studio- through the operation of montage of images from the past and present of the design studio, colliding temporalities, and senses. \nThe different regularities found through this work, illuminate survivals and anachronisms that need to be addressed, since they are usually not present in studies that deal with the current conditions of architecture training, and which need to be revealed, as a starting point to open new courses in the future of design studios and disciplinary education. Fil: Miglioli, Viviana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina En los talleres donde hoy se enseña proyecto, núcleo del currículo en las distintas escuelas de arquitectura, en discursos, prácticas, vínculos, modos de vivir los espacios, de docentes y estudiantes, emergen supervivencias, anacronismos correspondientes a configuraciones de otros tiempos, que pueden rastrearse desde una genealogía de la historia del taller. Tales supervivencias se dan por igual en talleres con diferentes paradigmas disciplinares, sin importar su pertenencia institucional, contextual o geográfica. Lo superviviente y anacrónico no sólo se detecta como emergencia discursiva, sino que, en tanto se trata de prácticas, modos de relación y formas de habitar, se constata también en el territorio de lo que es visible.\n A través de la construcción de un sistema teórico metodológico, integrado por dos recursos: la consideración del taller como un dispositivo foucaultiano -en tanto red que vincula elementos heterogéneos para sostener una configuración determinada de saber-poder en un cierto momento histórico- y la realización de un atlas warburgiano del taller -mediante una operación de montaje de imágenes del pasado y del presente del taller, poniendo en colisión temporalidades y sentidos-se trabajó sobre el material recuperado en el trabajo de campo realizado en tres instituciones de enseñanza de arquitectura latinoamericanas y una cuarta europea, como también sobre las imágenes tomadas y los datos obtenidos del estudio de archivos documentales e iconográficos. \nLas distintas regularidades encontradas a través de ese trabajo, alumbran supervivencias y anacronismos a los que es necesario atender, ya que habitualmente no se hacen presentes en los estudios que se ocupan de las condiciones actuales de la formación, y que es necesario develar, como punto de partida para abrir nuevos rumbos en el devenir de los talleres y de la enseñanza disciplinar. Doctora de la Universidad de Buenos Aires, Área Arquitectura |
description |
Today, design studios are the core of the curriculum in the different schools of architecture. In these design studios, where project is taught, in discourses, practices, ways to relate and to live spaces, of teachers and students, survivals emerge, anachronisms corresponding to configurations of other times, which can be traced from a genealogy of the history of the design studio. Such survivals occur equally in design studios with different disciplinary paradigms, regardless of their institutional, contextual, or geographical adscriptions. \nThe surviving and anachronistic is not only detected as a discursive emergency, but, as these are practices, modes of relationship and ways of living, they can also be noted in the territory of what is visible. Through the construction of a theoretical methodological system, a work was carried out on the material recovered from the fieldwork developed in three Latin American architecture teaching institutions, and a fourth European, as well as on the images taken, and the data obtained from the study of documentary and iconographic archives. That theoretical-methodological system is composed of two resources: the consideration of the design studio as a foucauldian device -as a network linking heterogeneous elements to sustain a certain configuration of power-knowledge at a certain historical moment- and the realization of a warburgian atlas of the design studio- through the operation of montage of images from the past and present of the design studio, colliding temporalities, and senses. \nThe different regularities found through this work, illuminate survivals and anachronisms that need to be addressed, since they are usually not present in studies that deal with the current conditions of architecture training, and which need to be revealed, as a starting point to open new courses in the future of design studios and disciplinary education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 info:ar-repo/semantics/tesisDoctoral |
format |
doctoralThesis |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqtesis&cl=CL1&d=HWA_7559 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqtesis/index/assoc/HWA_7559.dir/7559.PDF |
url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqtesis&cl=CL1&d=HWA_7559 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqtesis/index/assoc/HWA_7559.dir/7559.PDF |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires instname:Universidad de Buenos Aires |
reponame_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
collection |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
instname_str |
Universidad de Buenos Aires |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Aires |
repository.mail.fl_str_mv |
cferrando@sisbi.uba.ar |
_version_ |
1846147269158502400 |
score |
12.712165 |