Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica
- Autores
- Schifani, Manuel
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- tesis de maestría
- Estado
- versión aceptada
- Colaborador/a o director/a de tesis
- Aprea, Gustavo
Russo, Eduardo
Accorinti, Tamara
Vázquez, Laura Vanesa - Descripción
- Contemporary Argentine film tends to blend elements of fiction and documentary. This seemingly-new trend cannot be separated from certain historical landmarks, which leads us to suspect that this kind of film is part of a larger underlying tradition. Not only will we outline precise events in the history of Argentine film to comprehend how these types of films were created, but more importantly, we will show how the main reference points often stretch back beyond the origins, reaching into chronophotography and other pre-cinematographic tendencies. These links are used as formal instruments for the construction of a particular perspective on the present times. The importance of the following study hinges on the comprehension of contemporary film as a set of heterogeneous developments that are part of a tradition, and not a series of isolated and groundbreaking events. Cultural Theory tends to qualify this mode of film as "Hybrid cinema", but fails to question whether this category is adequate for these types of films; in this research, we will study whether the link between elements of fiction and documentary in contemporary film should be viewed as "Hybrid cinema" or if new categories are needed.
Fil: Schifani, Manuel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina
El cine contemporáneo argentino suele mostrar una tendencia a enlazar la ficción con el documental. Este proceso que parece novedoso no deja de anclarse en otros momentos históricos, generando una sospecha de la existencia de una tradición de este modo cinematográfico. No sólo podemos trazar ciertos acontecimientos dentro de la história del cine argentino que nos logren hacer entender cómo se genero este tipo de films, sino que muchas veces los puentes referenciales van mucho más allá de los orígenes, encontrando vínculos con la cronofotografía o distintas tendencias precinematográficas. Estos enlaces se utilizan como herramientas formales para construir una mirada particular sobre el presente. La importancia del siguiente estudio radica en lograr comprender el cine contemporáneo entendiéndolo como un conjunto de procesos heterogéneos que forman parte de una tradición y no como un momento aislado y rupturista. La teoría suele calificar a este modo como "cine híbrido" sin cuestionar si realmente se ajusta a este tipo de films, por lo que indagaremos si los vínculos entre ficción y documental en la contemporaneidad, pueden pensarse como un cine híbrido o es necesario plantear nuevas categorías.
Magister de la Universidad de Buenos Aires en Diseño Comunicacional - Materia
-
Investigación
Cine
Historia
Ficción
Documentales
Cinematografía - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad de Buenos Aires
- OAI Identificador
- oai:RDI UBA:aaqmas:HWA_6997
Ver los metadatos del registro completo
id |
RDIUBA_6a98965173957e9810bbd37c929fa380 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:RDI UBA:aaqmas:HWA_6997 |
network_acronym_str |
RDIUBA |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
spelling |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográficaSchifani, ManuelInvestigaciónCineHistoriaFicciónDocumentalesCinematografíaContemporary Argentine film tends to blend elements of fiction and documentary. This seemingly-new trend cannot be separated from certain historical landmarks, which leads us to suspect that this kind of film is part of a larger underlying tradition. Not only will we outline precise events in the history of Argentine film to comprehend how these types of films were created, but more importantly, we will show how the main reference points often stretch back beyond the origins, reaching into chronophotography and other pre-cinematographic tendencies. These links are used as formal instruments for the construction of a particular perspective on the present times. The importance of the following study hinges on the comprehension of contemporary film as a set of heterogeneous developments that are part of a tradition, and not a series of isolated and groundbreaking events. Cultural Theory tends to qualify this mode of film as "Hybrid cinema", but fails to question whether this category is adequate for these types of films; in this research, we will study whether the link between elements of fiction and documentary in contemporary film should be viewed as "Hybrid cinema" or if new categories are needed.Fil: Schifani, Manuel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, ArgentinaEl cine contemporáneo argentino suele mostrar una tendencia a enlazar la ficción con el documental. Este proceso que parece novedoso no deja de anclarse en otros momentos históricos, generando una sospecha de la existencia de una tradición de este modo cinematográfico. No sólo podemos trazar ciertos acontecimientos dentro de la história del cine argentino que nos logren hacer entender cómo se genero este tipo de films, sino que muchas veces los puentes referenciales van mucho más allá de los orígenes, encontrando vínculos con la cronofotografía o distintas tendencias precinematográficas. Estos enlaces se utilizan como herramientas formales para construir una mirada particular sobre el presente. La importancia del siguiente estudio radica en lograr comprender el cine contemporáneo entendiéndolo como un conjunto de procesos heterogéneos que forman parte de una tradición y no como un momento aislado y rupturista. La teoría suele calificar a este modo como "cine híbrido" sin cuestionar si realmente se ajusta a este tipo de films, por lo que indagaremos si los vínculos entre ficción y documental en la contemporaneidad, pueden pensarse como un cine híbrido o es necesario plantear nuevas categorías.Magister de la Universidad de Buenos Aires en Diseño ComunicacionalUniversidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y UrbanismoAprea, GustavoRusso, EduardoAccorinti, TamaraVázquez, Laura Vanesa2021-08-24info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccinfo:ar-repo/semantics/tesisDeMaestriaapplication/pdfhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqmas&cl=CL1&d=HWA_6997https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqmas/index/assoc/HWA_6997.dir/6997.PDFspaArgentinainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Airesinstname:Universidad de Buenos Aires2025-09-04T11:44:51Zoai:RDI UBA:aaqmas:HWA_6997instacron:UBAInstitucionalhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/Universidad públicahttps://www.uba.ar/http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/oaiserver.cgicferrando@sisbi.uba.arArgentinaopendoar:2025-09-04 11:44:52.636Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Airesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
title |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
spellingShingle |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica Schifani, Manuel Investigación Cine Historia Ficción Documentales Cinematografía |
title_short |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
title_full |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
title_fullStr |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
title_full_unstemmed |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
title_sort |
Cine contemporáneo argentino : vínculos entre la ficción y el documental y los enlaces con la historia cinematográfica |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Schifani, Manuel |
author |
Schifani, Manuel |
author_facet |
Schifani, Manuel |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Aprea, Gustavo Russo, Eduardo Accorinti, Tamara Vázquez, Laura Vanesa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Investigación Cine Historia Ficción Documentales Cinematografía |
topic |
Investigación Cine Historia Ficción Documentales Cinematografía |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Contemporary Argentine film tends to blend elements of fiction and documentary. This seemingly-new trend cannot be separated from certain historical landmarks, which leads us to suspect that this kind of film is part of a larger underlying tradition. Not only will we outline precise events in the history of Argentine film to comprehend how these types of films were created, but more importantly, we will show how the main reference points often stretch back beyond the origins, reaching into chronophotography and other pre-cinematographic tendencies. These links are used as formal instruments for the construction of a particular perspective on the present times. The importance of the following study hinges on the comprehension of contemporary film as a set of heterogeneous developments that are part of a tradition, and not a series of isolated and groundbreaking events. Cultural Theory tends to qualify this mode of film as "Hybrid cinema", but fails to question whether this category is adequate for these types of films; in this research, we will study whether the link between elements of fiction and documentary in contemporary film should be viewed as "Hybrid cinema" or if new categories are needed. Fil: Schifani, Manuel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina El cine contemporáneo argentino suele mostrar una tendencia a enlazar la ficción con el documental. Este proceso que parece novedoso no deja de anclarse en otros momentos históricos, generando una sospecha de la existencia de una tradición de este modo cinematográfico. No sólo podemos trazar ciertos acontecimientos dentro de la história del cine argentino que nos logren hacer entender cómo se genero este tipo de films, sino que muchas veces los puentes referenciales van mucho más allá de los orígenes, encontrando vínculos con la cronofotografía o distintas tendencias precinematográficas. Estos enlaces se utilizan como herramientas formales para construir una mirada particular sobre el presente. La importancia del siguiente estudio radica en lograr comprender el cine contemporáneo entendiéndolo como un conjunto de procesos heterogéneos que forman parte de una tradición y no como un momento aislado y rupturista. La teoría suele calificar a este modo como "cine híbrido" sin cuestionar si realmente se ajusta a este tipo de films, por lo que indagaremos si los vínculos entre ficción y documental en la contemporaneidad, pueden pensarse como un cine híbrido o es necesario plantear nuevas categorías. Magister de la Universidad de Buenos Aires en Diseño Comunicacional |
description |
Contemporary Argentine film tends to blend elements of fiction and documentary. This seemingly-new trend cannot be separated from certain historical landmarks, which leads us to suspect that this kind of film is part of a larger underlying tradition. Not only will we outline precise events in the history of Argentine film to comprehend how these types of films were created, but more importantly, we will show how the main reference points often stretch back beyond the origins, reaching into chronophotography and other pre-cinematographic tendencies. These links are used as formal instruments for the construction of a particular perspective on the present times. The importance of the following study hinges on the comprehension of contemporary film as a set of heterogeneous developments that are part of a tradition, and not a series of isolated and groundbreaking events. Cultural Theory tends to qualify this mode of film as "Hybrid cinema", but fails to question whether this category is adequate for these types of films; in this research, we will study whether the link between elements of fiction and documentary in contemporary film should be viewed as "Hybrid cinema" or if new categories are needed. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc info:ar-repo/semantics/tesisDeMaestria |
format |
masterThesis |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqmas&cl=CL1&d=HWA_6997 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqmas/index/assoc/HWA_6997.dir/6997.PDF |
url |
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=aaqmas&cl=CL1&d=HWA_6997 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/aaqmas/index/assoc/HWA_6997.dir/6997.PDF |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Argentina |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires instname:Universidad de Buenos Aires |
reponame_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
collection |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
instname_str |
Universidad de Buenos Aires |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Aires |
repository.mail.fl_str_mv |
cferrando@sisbi.uba.ar |
_version_ |
1842346711724326912 |
score |
12.623145 |