Heterotipografía : legitimidad y clasificación tipográfica desde una perspectiva de género
- Autores
- Flesler, Griselda
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- tesis de maestría
- Estado
- versión aceptada
- Colaborador/a o director/a de tesis
- Dagatti, Mariano
Zambrini, Laura
Fiorini, Daniela
Maffia, Diana Helena
Rosa, María Laura - Descripción
- As part of the cultural changes that have taken place in the social sphere that have been taking place in our country in recent years, the discussion about the intersections of the project field with that of feminist and gender studies has become significant. In an incipient way the field of design has broadened its interest and approach in these subjects. Within this framework, we consider it relevant to offer an articulation of the field of typographic design and gender studies. Our goal is to contribute to the critical analysis of the way in which typographic practices produce generated signifiers. This thesis investigates how Type Foundries, far from being mere distributors, collaborate in the production of heteronormativity as part of the classification processes they carry out. That is, they contribute to defining what is feminine and what is masculine, the characteristics that correspond to them differentially, as well as the formal guidelines of what is right and wrong within the framework of the heteronormativity of the design field. We elaborate the concept of ?Heterotype? to define the ways in which typography reproduces and is crossed by heteronormativity. From this approach, feminist criticisms of the "rule canon" of modern design centered on functionality and neutrality are taken up again and, on the other, approaches from gender studies to explain the mechanisms that define and produce norms of cultural intelligibility through which typefaces are recognized and classified generically. Our gender approach in the field of design does not deal with women and their production, but proposes to think about the conditions of project formulation and how the design works as a significant process. In other words, we consider that this work contributes to the formulation of a generic consciousness in the design practice itself and its significant dimension.
Fil: Flesler, Griselda. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, Argentina
Como parte de los cambios culturales operados en la trama social en nuestro país en los últimos años, la discusión sobre los entrecruzamientos del campo proyectual con el de los estudios feministas y de género se ha tornado significativo. De modo incipiente el campo del diseño ha ampliado su interés y abordaje en estos temas.\nEn este marco, consideramos relevante ofrecer una articulación del campo del diseño tipográfico y los estudios de género. Nuestro objetivo es contribuir al análisis crítico del modo en que las prácticas tipográficas producen significantes generizados. \nEsta tesis indaga cómo las fundidoras tipográficas, lejos de ser meras distribuidoras, colaboran en la producción de heteronormatividad como parte de los procesos clasificatorios que realizan. Se pregunta por cómo contribuyen a definir qué es femenino y qué es masculino, las características que les corresponden diferencialmente, así como también las pautas formales de lo que es correcto e incorrecto dentro del marco de la heteronormatividad del campo del diseño. \nElaboramos el concepto de Heterotipografía para definir las maneras en que la tipografía reproduce y es atravesada por la heteronormatividad. Desde este enfoque, se retoman, por un lado, las críticas feministas al "canon de reglas" del diseño moderno centrado en la funcionalidad y la neutralidad y, por el otro, abordajes desde los estudios de género para explicar los mecanismos que definen y producen normas de inteligibilidad cultural a través de las cuales las tipografías se reconocen y clasifican genéricamente. \nNuestro enfoque de género en el campo del diseño no se ocupa de las mujeres y su producción, sino que propone pensar las condiciones de formulación de los proyectos y el modo en que lo diseñado funciona como proceso significante. En otras palabras, consideramos que este trabajo contribuye a la formulación de una conciencia genérica en la práctica misma del diseño y su dimensión significante.
Magister de la Universidad de Buenos Aires en Diseño Comunicacional - Materia
-
Investigación
Diseño gráfico
Comunicación
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Tipografía
Tipografías
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Normas
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Cultura
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Feminismo
Bauhaus - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
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This thesis investigates how Type Foundries, far from being mere distributors, collaborate in the production of heteronormativity as part of the classification processes they carry out. That is, they contribute to defining what is feminine and what is masculine, the characteristics that correspond to them differentially, as well as the formal guidelines of what is right and wrong within the framework of the heteronormativity of the design field. We elaborate the concept of ?Heterotype? to define the ways in which typography reproduces and is crossed by heteronormativity. From this approach, feminist criticisms of the "rule canon" of modern design centered on functionality and neutrality are taken up again and, on the other, approaches from gender studies to explain the mechanisms that define and produce norms of cultural intelligibility through which typefaces are recognized and classified generically. Our gender approach in the field of design does not deal with women and their production, but proposes to think about the conditions of project formulation and how the design works as a significant process. In other words, we consider that this work contributes to the formulation of a generic consciousness in the design practice itself and its significant dimension.Fil: Flesler, Griselda. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Buenos Aires, ArgentinaComo parte de los cambios culturales operados en la trama social en nuestro país en los últimos años, la discusión sobre los entrecruzamientos del campo proyectual con el de los estudios feministas y de género se ha tornado significativo. De modo incipiente el campo del diseño ha ampliado su interés y abordaje en estos temas.\nEn este marco, consideramos relevante ofrecer una articulación del campo del diseño tipográfico y los estudios de género. Nuestro objetivo es contribuir al análisis crítico del modo en que las prácticas tipográficas producen significantes generizados. \nEsta tesis indaga cómo las fundidoras tipográficas, lejos de ser meras distribuidoras, colaboran en la producción de heteronormatividad como parte de los procesos clasificatorios que realizan. Se pregunta por cómo contribuyen a definir qué es femenino y qué es masculino, las características que les corresponden diferencialmente, así como también las pautas formales de lo que es correcto e incorrecto dentro del marco de la heteronormatividad del campo del diseño. \nElaboramos el concepto de Heterotipografía para definir las maneras en que la tipografía reproduce y es atravesada por la heteronormatividad. Desde este enfoque, se retoman, por un lado, las críticas feministas al "canon de reglas" del diseño moderno centrado en la funcionalidad y la neutralidad y, por el otro, abordajes desde los estudios de género para explicar los mecanismos que definen y producen normas de inteligibilidad cultural a través de las cuales las tipografías se reconocen y clasifican genéricamente. \nNuestro enfoque de género en el campo del diseño no se ocupa de las mujeres y su producción, sino que propone pensar las condiciones de formulación de los proyectos y el modo en que lo diseñado funciona como proceso significante. En otras palabras, consideramos que este trabajo contribuye a la formulación de una conciencia genérica en la práctica misma del diseño y su dimensión significante.Magister de la Universidad de Buenos Aires en Diseño ComunicacionalUniversidad de Buenos Aires. 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As part of the cultural changes that have taken place in the social sphere that have been taking place in our country in recent years, the discussion about the intersections of the project field with that of feminist and gender studies has become significant. In an incipient way the field of design has broadened its interest and approach in these subjects. Within this framework, we consider it relevant to offer an articulation of the field of typographic design and gender studies. Our goal is to contribute to the critical analysis of the way in which typographic practices produce generated signifiers. This thesis investigates how Type Foundries, far from being mere distributors, collaborate in the production of heteronormativity as part of the classification processes they carry out. That is, they contribute to defining what is feminine and what is masculine, the characteristics that correspond to them differentially, as well as the formal guidelines of what is right and wrong within the framework of the heteronormativity of the design field. We elaborate the concept of ?Heterotype? to define the ways in which typography reproduces and is crossed by heteronormativity. From this approach, feminist criticisms of the "rule canon" of modern design centered on functionality and neutrality are taken up again and, on the other, approaches from gender studies to explain the mechanisms that define and produce norms of cultural intelligibility through which typefaces are recognized and classified generically. Our gender approach in the field of design does not deal with women and their production, but proposes to think about the conditions of project formulation and how the design works as a significant process. In other words, we consider that this work contributes to the formulation of a generic consciousness in the design practice itself and its significant dimension. |
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