Poeta que es y se dice mujer: las tensiones entre los géneros en la poética de Marina Mariasch

Autores
Mallol, Anahí Diana
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El trabajo analiza el modo en que, a principios del siglo XXI, la poeta Marina Mariasch, explora la redistribución de estereotipos, máscaras, roles y síntomas, de una subjetividad femenina, tanto en su narrativa como en los poemas.Para Mariasch la ficción normativa de género creada por los discursos sociales difiere de la experiencia del sujeto, y los textos dan cuenta del desgarro que se produce en la subjetividad de una mujer en las distintas etapas de la vida. Así, su escritura poética marca el borde dentado de las relaciones sexo/género, y alza una voz disidente que obliga a repensar el heteropatriarcado, poniendo de manifiesto diversos matices en la larga cadena de violencias y contradicciones que sufren los sujetos de la sociedad actual.
The paper analyzes the way in which, at the beginning of the 21st century, the poet Marina Mariasch, explores the redistribution of stereotypes, masks, roles and symptoms, of a feminine subjectivity, both in its narrative and in the poems.For Mariasch, the normative fiction of gender created by social discourses differs from the experience of the subject, and the texts give an account of the tear that occurs in the subjectivity of a woman in the different stages of life. Thus, his poetic writing marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, revealing different nuances in the long chain of violence and contradictions suffered by the subjects of today's society. The poetic writing of Marina Mariasch marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, giving an account of the nuances in the long chain of violence and contradictions that suffer the subjects of the current society.
Fil: Mallol, Anahí Diana. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET); Argentina.
Fuente
Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 4(1), e109. (2020)
ISSN 2545-7284
Materia
Ciencias sociales
Poesía
Género
Mariasch
Poetry
Gender
Mariasch
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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The paper analyzes the way in which, at the beginning of the 21st century, the poet Marina Mariasch, explores the redistribution of stereotypes, masks, roles and symptoms, of a feminine subjectivity, both in its narrative and in the poems.For Mariasch, the normative fiction of gender created by social discourses differs from the experience of the subject, and the texts give an account of the tear that occurs in the subjectivity of a woman in the different stages of life. Thus, his poetic writing marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, revealing different nuances in the long chain of violence and contradictions suffered by the subjects of today's society. The poetic writing of Marina Mariasch marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, giving an account of the nuances in the long chain of violence and contradictions that suffer the subjects of the current society.
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