The relation between the renaissance of Confucianism : and the subsistence capacity of the Westphalian system

Autores
Oviedo, Eduardo Daniel
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Esta ponencia estudia la relación entre el renacimiento confuciano y la capacidad de subsistencia del sistema westfaliano, es decir, el sistema actual de relaciones internacionales. El equilibrio de poderes, los principios del derecho internacional público y la estructura de poder desconcentrada son elementos que limitan la preponderancia estatal sobre el sistema internacional, impiden el control monopólico del sistema y evitan volver a un sistema supranacional, como el sistema medieval europeo o el sistema tributario chino. Estos elementos componentes del sistema limitan el ascenso internacional de China y la posibilidad de que los principios confucianos suplanten los principios de Westfalia, aunque el confucianismo y China tienen capacidades suficientes para enriquecer los principios del sistema internacional. Por lo tanto, hay tres preguntas de investigación que deberían responderse en este documento: 1) ¿China propone hoy estos principios? 2) ¿Es suficiente la acción única de una gran potencia para cambiar los principios del sistema internacional? 3) ¿Cuál es la capacidad de resistencia del sistema internacional frente a los países que proponen cambiar sus principios? En realidad, la paz en el mundo depende de cómo pueden responderse estas preguntas y, para ello, este documento ofrece una breve y básica introducción al renacimiento confuciano y su relación con el sistema internacional.
This paper studies the relationship between Confucian renaissance and the subsistence capacity of the Westphalian system, that is, the current system of international relations. The balance of powers, the principles of public international law and the deconcentrated structure of power are elements that constrain state preponderate over the international system, prevent the monopoly control of the system and avoid returning to a supranational system, as the European medieval system or the Chinese tributary system. These component elements of the system limit the international rise of China and the possibility that the Confucian principles supplant the Westphalian principles, although Confucianism and China have enough capacities to enrich the principles of the international system. Therefore, there are three research questions that will need to be answered in this paper: 1) Are these principles being proposed by China today? 2) Is the single action of a major power enough to change the principles of the international system? 3) Which is the resistance capacity of the international system against countries that propose change its principles? In fact, peace in the world depends on how these questions can be responded and, for that, this paper gives a brief and basic introduction to Confucian principles and its relation with international system.
Fil: Oviedo, Eduardo Daniel. Consejo Nacional de investigaciones Científicas y Técnicas, Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario.
Fuente
X Jornadas de Sociología de la UNLP; Ensenada, Argentina, 5-7 de diciembre de 2018
ISSN 2250-8465
Materia
Sociología
Sistema internacional
Confucianismo
Equilibrio de poder
Derecho internacional
Sistema tributario chino
Sistema westfaliano
International system
Confucianism
Balance of power
International law
Chinese tributary system
Westphalian system
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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This paper studies the relationship between Confucian renaissance and the subsistence capacity of the Westphalian system, that is, the current system of international relations. The balance of powers, the principles of public international law and the deconcentrated structure of power are elements that constrain state preponderate over the international system, prevent the monopoly control of the system and avoid returning to a supranational system, as the European medieval system or the Chinese tributary system. These component elements of the system limit the international rise of China and the possibility that the Confucian principles supplant the Westphalian principles, although Confucianism and China have enough capacities to enrich the principles of the international system. Therefore, there are three research questions that will need to be answered in this paper: 1) Are these principles being proposed by China today? 2) Is the single action of a major power enough to change the principles of the international system? 3) Which is the resistance capacity of the international system against countries that propose change its principles? In fact, peace in the world depends on how these questions can be responded and, for that, this paper gives a brief and basic introduction to Confucian principles and its relation with international system.
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