Biopoder en los cuerpos

Autores
Tejeda González, José Luis
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En las últimas fechas, los estudios de biopolítica y biopoder se han elevado significativamente. Es un asunto antiguo, presente en la filosofía griega y en su realidad. Es la vieja discusión de la relación y la intromisión de la política en la vida y la superación del Estado de naturaleza. La actualidad de la biopolítica se refleja en las dimensiones que adquiere la tecnología y en el asedio de los poderes globales contra la democracia. El cuerpo humano, entidad visible y externa, resiente toda clase de intervenciones y sujeciones encaminadas a la individualización y al establecimiento de una realidad totalitaria. La Biopolítica y la Tanatopolítica se entrelazan al administrar la vida y la muerte en una realidad escalofriante donde la técnica introduce el artificio más allá de lo natural. El cuerpo humano como zona fronteriza de lo natural y lo artificial expresa los alcances del post-humanismo. Una cultura física más equilibrada ayudaría a contener la deshumanización tan extendida, que reduce y degrada lo corporal a la vez, mientras los poderes someten, discriminan, intervienen a través de cuerpos cada vez más dóciles
Lately, the studies of biopolitics and biopower have risen significantly. It is an old issue, which is present in Greek philosophy and in its reality. It is the old argument of the relationship and the intrusion of politics in the life and the overcoming of the state of nature. The reality of biopolitics is reflected in the dimension that technology acquires and in the siege of the global powers against democracy. The human body as an external and visible entity resists all kinds ofinterventions and fastenings aimed at the individualization and establishment of a totalitarian reality. Tanatopolitics and Biopolitics are interlaced to manage life and death in a chilling reality where technique introduces the artifice beyond the natural. The human body as a borderline area between the natural and the artificial expresses the scopes of post-humanism. A more balanced physical culture could help to curb the widespread dehumanization, which reduces and degrades the body at the same time, while the powers submit, discriminate, and intervene in the more and more docile bodies
Fil: Tejeda González, José Luis. Universidad Autónoma Metropolitana, México.
Fuente
Educación Física y Ciencia, 14, 13-25. (2012)
ISSN 2314-2561
Materia
Educación física
Biopolítica
Biopoder
Tanatopolítica
Cuerpo
Artificio
Biopolitics
Biopower
Tanatopolitics
Body
Artifice
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
OAI Identificador
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Lately, the studies of biopolitics and biopower have risen significantly. It is an old issue, which is present in Greek philosophy and in its reality. It is the old argument of the relationship and the intrusion of politics in the life and the overcoming of the state of nature. The reality of biopolitics is reflected in the dimension that technology acquires and in the siege of the global powers against democracy. The human body as an external and visible entity resists all kinds ofinterventions and fastenings aimed at the individualization and establishment of a totalitarian reality. Tanatopolitics and Biopolitics are interlaced to manage life and death in a chilling reality where technique introduces the artifice beyond the natural. The human body as a borderline area between the natural and the artificial expresses the scopes of post-humanism. A more balanced physical culture could help to curb the widespread dehumanization, which reduces and degrades the body at the same time, while the powers submit, discriminate, and intervene in the more and more docile bodies
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