Dos modos de referir la guerra: Los Persas de Esquilo,'Dulce et decorum est' y otros poemas de Wilfred Owen

Autores
Saravia de Grossi, María Inés
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El s. V de Pericles y el s. XX se han visto envueltos en guerras prolongadas. El primero ha mantenido enfrentamientos bélicos definitorios contra los persas y entre Esparta y Atenas; el último siglo ha albergado las dos guerras mundiales que representaron la ruptura más drástica en toda la historia. Analizamos dos manifestaciones literarias que visibilizan la problemática bélica en un diálogo que parece obviar la distancia de los siglos. Los Persas de Esquilo escrita en la corte de Hierón de Siracusa (472 a.C.) primera tragedia griega conservada representa la derrota del invasor como una coyuntura definitiva que imprime un cambio de rumbo en la historia. En el siglo XX, el poema "Dulce et decorum est" de Wilfred Owen (1920) hace que el lector se sienta parte de la marcha de hombres derrotados que regresan de la guerra. Otros poemas también describen los cuerpos penosos de los soldados. Ambas manifestaciones proponen estudiar los fenómenos y procesos cuya génesis ha devenido independiente por pertenecer a civilizaciones diferentes (cf. Guillén, 1993: 71) pero que, de alguna manera, suponen una representación literaria de condiciones sociohistóricas comunes. Adherimos a la posición de Kate McLoughlin quien en Authoring war. The Literary Representation of War from the Iliad to Iraq (2011: 15) afirma que existe un terreno común entre conflictos bélicos separados por miles de años y que en la escritura de guerra "el pasado es alterado por el presente y el presente es dirigido por el pasado". Nuestro trabajo propone indagar en esas estrategias retóricas persistentes. Al enfocar los textos de Esquilo y de Owen reflexionamos si, en verdad, se vuelve posible discernir expresiones comunes de la subjetividad a la hora de la escritura de guerra.
The s. V of Pericles and s. XX have been envolved in protracted wars. The former has maintained defining warlike confrontations against the Persians and between Sparta and Athens; the last century has seen the two world wars that represented the most drastic rupture in all of history. We analyze two literary manifestations that make the war problem visible in a dialogue that seems to obviate the distance of the centuries. Aeschylus' Persae written at Hiero's court of Syracuse (472 B.C.) is the first preserved Greek tragedy, and it deals with the defeat suffered by the Persians in Greece, when they faced each other in the battle of Salamis, which changed the course of history. In the 20th century, Wilfred Owen's poem "Dulce et decorum est" makes the reader feels part of the march of defeated men coming back from the war. Other poems also describe the soldiers' painful bodies remains. Both manifestations propose to study the phenomena and processes whose genesis has become independent because they belong to different civilizations (...) collected and brought together for study and justified to the extent that common sociohistorical conditions are implied (cf. Guillén 1993: 71). We follow Kate McLoughlin's position on literary war representations. In her study Authoring war. The literary representation of war from the Iliad to Iraq (2011: 15), she stated that "there is a common ground between conflicts separated by thousands of years implying that in writing war "the past is altered by the present as much as the present is altered by the past". Focusing on Aeschylus and Owen we ask ourselves if he can state that there is or not a common expression or realization of collective human subjectivity when writing war experiences.
Fil: Saravia de Grossi, María Inés. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET); Argentina.
Fuente
Limes(31), 69-88. (2020)
ISSN 0716-5919
Materia
Literatura
Los Persas de Esquilo
Poemas de Owen
Guerra
Soldados
Aeschylus's Persae
Owen's poems
War
Soldiers
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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The s. V of Pericles and s. XX have been envolved in protracted wars. The former has maintained defining warlike confrontations against the Persians and between Sparta and Athens; the last century has seen the two world wars that represented the most drastic rupture in all of history. We analyze two literary manifestations that make the war problem visible in a dialogue that seems to obviate the distance of the centuries. Aeschylus' Persae written at Hiero's court of Syracuse (472 B.C.) is the first preserved Greek tragedy, and it deals with the defeat suffered by the Persians in Greece, when they faced each other in the battle of Salamis, which changed the course of history. In the 20th century, Wilfred Owen's poem "Dulce et decorum est" makes the reader feels part of the march of defeated men coming back from the war. Other poems also describe the soldiers' painful bodies remains. Both manifestations propose to study the phenomena and processes whose genesis has become independent because they belong to different civilizations (...) collected and brought together for study and justified to the extent that common sociohistorical conditions are implied (cf. Guillén 1993: 71). We follow Kate McLoughlin's position on literary war representations. In her study Authoring war. The literary representation of war from the Iliad to Iraq (2011: 15), she stated that "there is a common ground between conflicts separated by thousands of years implying that in writing war "the past is altered by the present as much as the present is altered by the past". Focusing on Aeschylus and Owen we ask ourselves if he can state that there is or not a common expression or realization of collective human subjectivity when writing war experiences.
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