Soldados, ángeles y mujeres: El episodio de la tumba vacía en el cristianismo de los siglos I y II

Autores
Spléndido, Mariano
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El relato de la pasión de Cristo fue una herramienta apologética fundamental para los primeros cristianos pues los proveía de una perspectiva soteriológica y, a la par, reflejaba las experiencias políticas y sociales de las comunidades redactoras. Los episodios del arresto y muerte de Jesús eran narraciones claramente destinadas a la polémica con los externos, judíos y gentiles, pero también con las otras vertientes cristianas. En base a esta noción proponemos analizar el episodio de las discípulas de Jesús ante el sepulcro vacío en una perspectiva histórica que explique las alteraciones sufridas a raíz de las posturas e intereses de los diferentes redactores. Para esto abordaremos una franja temporal que abarca desde mediados de la década del 70 del siglo I hasta finales del siglo II . Comenzaremos el análisis con el Evangelio de Marcos, primer testimonio del episodio de la tumba vacía. El mismo es una novedad proveniente del círculo cristiano-helenista de Antioquía, pues Pablo no parece haberlo conocido en sus cartas. Luego procederemos a considerar las versiones propuestas por los evangelios de Mateo, Lucas, Juan, la Epistula Apostolorum y el Evangelio de Pedro. Como elemento de cierre y balance recurriremos a la opinión del crítico pagano Celso.
The narration of the Passion of the Christ was an apologetic tool essential for the first christians because it provided them with a soteriologist perspective and, also, reflected the political and social experiences of the writing communities. The episodes of Jesus' arrest and death were accounts clearly meant for polemics not only with externals, jews and gentiles, but also with other Christian flowings. On the basis of this notion we propose to analyse the episode of Jesus' women disciples in front of the empty sepulchre from a historic perspective which will explain the changes that have taken place as a result of the positions and interests of the different writers. To do this, we will move around a time span which goes from the middle of the decade of the 70's in Ist century up to the end of IInd century. We will begin the analysis with the Gospel of Mark, the first testimony of the episode of the empty tomb. This episode is considered a novelty which comes from the Christian-helenistic circle of Antioch, since Paul did not seem to have known about it in his letters. Then we will proceed to consider the versions proposed by the Gospels of Matthew, Luke, John, the Epistula Apostolorum and the Gospel of Peter. As a closing element and also to provide a final balance we will turn to the opinion of the pagan critic Celsus.
Fil: Spléndido, Mariano. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET); Argentina.
Fuente
Studio historica. Historia antigua, 31, 35-57. (2013)
ISSN 0213-2052
Materia
Historia
Cristianismo
Textos sagrados
Cristo
Historia religiosa
Apologética
Cristianismo siglos I - II
Evangelios
Apologética
Mujeres
Christianity Ist-IInd centuries
Gospels
Apologetics
Women
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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The narration of the Passion of the Christ was an apologetic tool essential for the first christians because it provided them with a soteriologist perspective and, also, reflected the political and social experiences of the writing communities. The episodes of Jesus' arrest and death were accounts clearly meant for polemics not only with externals, jews and gentiles, but also with other Christian flowings. On the basis of this notion we propose to analyse the episode of Jesus' women disciples in front of the empty sepulchre from a historic perspective which will explain the changes that have taken place as a result of the positions and interests of the different writers. To do this, we will move around a time span which goes from the middle of the decade of the 70's in Ist century up to the end of IInd century. We will begin the analysis with the Gospel of Mark, the first testimony of the episode of the empty tomb. This episode is considered a novelty which comes from the Christian-helenistic circle of Antioch, since Paul did not seem to have known about it in his letters. Then we will proceed to consider the versions proposed by the Gospels of Matthew, Luke, John, the Epistula Apostolorum and the Gospel of Peter. As a closing element and also to provide a final balance we will turn to the opinion of the pagan critic Celsus.
Fil: Spléndido, Mariano. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET); Argentina.
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