Soberanías en conflicto: Movilización socioambiental y La Ley de Glaciares en Argentina

Autores
Christel, Lucas Gabriel; Torunczyk Schein, Daniel Roy
Año de publicación
2017
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Hasta 2010, el ciclo de movilización socioambiental en la Argentina contra la minería transnacional que comenzó en 2003 había influenciado el poder legislativo a escala subnacional. Sin embargo, la sanción de la Ley de Glaciares en 2010 constituyó la primera vez que la movilización socioambiental logró condicionar el poder legislativo a escala federal. Este artículo realiza una doble contribución al análisis de este tipo de conflictos. En términos teóricos, a través de la noción de soberanías en conflicto, problematiza la cuestión de la soberanía en relación a los conflictos socioambientales, dimensión ausente hasta el presente en este tipo de estudios. En términos empíricos, realiza un estudio de la sanción de La Ley de Glaciares. El argumento principal sostiene que la influencia de la movilización socioambiental sobre el poder legislativo federal fue posible por el mayor grado de apertura que presenta con respecto a otros poderes legislativos subnacionales y el mayor grado de organización y articulación de la movilización socioambiental.
Until 2010, the cycle of socio-environmental mobilization in Argentina against transnational mining that began in 2003 had influenced legislative power only at subnational levels. The enactment of the Glaciers Law in 2010 constituted the first time that socio-environmental mobilization successfully influenced legislative power at the federal level. This article makes a double contribution to the analysis of this type of conflict. In theoretical terms, through the notion of "sovereignties in conflict", it problematizes the question of sovereignty in relation to socio-environmental conflicts, a dimension currently absent in studies of this kind. In empirical terms, it carries out a study of the enactment of the Glaciers Law. The principal argument is that the greater influence of socio-environmental mobilization on federal legislative power was made possible by the higher degree of openness to various viewpoints at this level, in contrast to that observed at subnational levels, and by the more successful organization and articulation of socio-environmental mobilization in this broader context.
Fil: Torunczyk Schein, Daniel Roy. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET); Argentina.
Fil: Christel, Lucas Gabriel. Universidad Nacional de General San Martín.
Fuente
European review of Latin American and Caribbean studies(104), 47-68. (2017)
ISSN 0924-0608
Materia
Geografía
Soberanías en conflicto
Movilización socioambiental
Ley de Glaciares
Argentina
Glaciers Law
Socio-environmental mobilization
Sovereignties in conflict
Transnational mining
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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Until 2010, the cycle of socio-environmental mobilization in Argentina against transnational mining that began in 2003 had influenced legislative power only at subnational levels. The enactment of the Glaciers Law in 2010 constituted the first time that socio-environmental mobilization successfully influenced legislative power at the federal level. This article makes a double contribution to the analysis of this type of conflict. In theoretical terms, through the notion of "sovereignties in conflict", it problematizes the question of sovereignty in relation to socio-environmental conflicts, a dimension currently absent in studies of this kind. In empirical terms, it carries out a study of the enactment of the Glaciers Law. The principal argument is that the greater influence of socio-environmental mobilization on federal legislative power was made possible by the higher degree of openness to various viewpoints at this level, in contrast to that observed at subnational levels, and by the more successful organization and articulation of socio-environmental mobilization in this broader context.
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