Creativity as a Methodological Dimension of Social Research between Quantity and Quality

Autores
Sacchetti, Francesco
Año de publicación
2019
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este trabajo abordo la creatividad en el proceso de investigación de las ciencias sociales, comparando los enfoques cuantitativos y cualitativos. Al hablar de creatividad, vuelvo a Chomsky y a su distinción entre rule-governed y rule-changing creativity. En mi análisis, sugiero que el enfoque cuantitativo se caracteriza por rule-governed creativity, la cualitativa por rule-changing creativity: estos son dos modelos de creatividad que la visión chomskiana vincula con un conjunto de reglas. Así, en el primer caso, la creación de las herramientas mediante las cuales el investigador recopila información se somete a un conjunto de reglas relacionadas con competencias sustanciales y de procedimiento. En el segundo caso, la fase creativa no sucede en la creación de una herramienta, sino en un rendimiento. La idea de desempeño como parte constitutiva en la investigación cualitativa se analiza de manera sustancial, revelando las implicaciones de distintos procesos creativos bajo diferentes elecciones metodológicas. Si bien un enfoque cuantitativo requiere el uso de competencias sustanciales y de procedimiento, sugiero que en una investigación cualitativa el trabajo de campo del investigador se considera un "rendimiento" debido a su carácter adaptativo. El investigador se enfrenta constantemente a situaciones imprevistas, rodeado de un entorno desconocido. Además, este uso de la noción de "desempeño" abarca tanto los elementos del proceso, como el resultado del trabajo de campo, al recordar características peculiares del trabajo cualitativo: acción e interacción, participación personal y, sobre todo, orientación hacia un propósito (en este contexto, el propósito teleológico de la producción de conocimiento).
In this work I address creativity in the process of social sciences research, comparing quantitative and qualitative approaches. In discussing creativity I go back to Chomsky and his distinction between rule-governed and rule-changing creativity. In my analysis I suggest that the quantitative approach is characterized by rule-governed creativity, the qualitative one by rule-changing creativity: these are two models of creativity that the Chomskian vision links to a set of rules. Thus in the first case the creation of the tools by which the researcher collects information is submitted to a set of rules related to substantial and procedural competences. In the second case the creative phase does not have a place in the creation of a tool, but rather in a performance. The idea of performance as a constitutive part in qualitative research is analysed on a substantial basis, revealing the implications of distinct creative processes under different methodological choices. Whilst a quantitative approach requires using procedural and substantial competences, I suggest that in a qualitative enquiry the researcher's fieldwork is considered as a 'performance' because of its adaptive character. The researcher is constantly confronted with unforeseen situations, surrounded by an unknown environment. Also, this use of the notion of 'performance' comprehends both elements of the process as well as of the outcome of fieldwork, as it recalls peculiar characteristics of qualitative work: action and interaction, personal involvement and, above all, orientation to a purpose (in this context, the teleological purpose of knowledge production).
Fil: Sacchetti, Francesco. Università degli Studi di Urbino Carlo Bo. Department of Communication Sciences and Humanities (DISCUI).
Fuente
Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 9(1), e049. (2019)
ISSN 1853-7863
Materia
Ciencias sociales
Creatividad Metodológica
Insight
Abducción
Cualitativa
Cuantitativa
Metodología de las ciencias sociales
Creatividad
Enfoque cuantitativo
Enfoque cualitativo
Social research methodology
Creativity
Quantitative approach
Qualitative approach
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
OAI Identificador
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Así, en el primer caso, la creación de las herramientas mediante las cuales el investigador recopila información se somete a un conjunto de reglas relacionadas con competencias sustanciales y de procedimiento. En el segundo caso, la fase creativa no sucede en la creación de una herramienta, sino en un rendimiento. La idea de desempeño como parte constitutiva en la investigación cualitativa se analiza de manera sustancial, revelando las implicaciones de distintos procesos creativos bajo diferentes elecciones metodológicas. Si bien un enfoque cuantitativo requiere el uso de competencias sustanciales y de procedimiento, sugiero que en una investigación cualitativa el trabajo de campo del investigador se considera un "rendimiento" debido a su carácter adaptativo. El investigador se enfrenta constantemente a situaciones imprevistas, rodeado de un entorno desconocido. Además, este uso de la noción de "desempeño" abarca tanto los elementos del proceso, como el resultado del trabajo de campo, al recordar características peculiares del trabajo cualitativo: acción e interacción, participación personal y, sobre todo, orientación hacia un propósito (en este contexto, el propósito teleológico de la producción de conocimiento).In this work I address creativity in the process of social sciences research, comparing quantitative and qualitative approaches. In discussing creativity I go back to Chomsky and his distinction between rule-governed and rule-changing creativity. In my analysis I suggest that the quantitative approach is characterized by rule-governed creativity, the qualitative one by rule-changing creativity: these are two models of creativity that the Chomskian vision links to a set of rules. Thus in the first case the creation of the tools by which the researcher collects information is submitted to a set of rules related to substantial and procedural competences. In the second case the creative phase does not have a place in the creation of a tool, but rather in a performance. The idea of performance as a constitutive part in qualitative research is analysed on a substantial basis, revealing the implications of distinct creative processes under different methodological choices. Whilst a quantitative approach requires using procedural and substantial competences, I suggest that in a qualitative enquiry the researcher's fieldwork is considered as a 'performance' because of its adaptive character. The researcher is constantly confronted with unforeseen situations, surrounded by an unknown environment. Also, this use of the notion of 'performance' comprehends both elements of the process as well as of the outcome of fieldwork, as it recalls peculiar characteristics of qualitative work: action and interaction, personal involvement and, above all, orientation to a purpose (in this context, the teleological purpose of knowledge production).Fil: Sacchetti, Francesco. Università degli Studi di Urbino Carlo Bo. Department of Communication Sciences and Humanities (DISCUI).2019info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttps://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10127/pr.10127.pdfRevista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 9(1), e049. (2019)ISSN 1853-7863reponame:Memoria Académica (UNLP-FAHCE)instname:Universidad Nacional de La Plata. 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In this work I address creativity in the process of social sciences research, comparing quantitative and qualitative approaches. In discussing creativity I go back to Chomsky and his distinction between rule-governed and rule-changing creativity. In my analysis I suggest that the quantitative approach is characterized by rule-governed creativity, the qualitative one by rule-changing creativity: these are two models of creativity that the Chomskian vision links to a set of rules. Thus in the first case the creation of the tools by which the researcher collects information is submitted to a set of rules related to substantial and procedural competences. In the second case the creative phase does not have a place in the creation of a tool, but rather in a performance. The idea of performance as a constitutive part in qualitative research is analysed on a substantial basis, revealing the implications of distinct creative processes under different methodological choices. Whilst a quantitative approach requires using procedural and substantial competences, I suggest that in a qualitative enquiry the researcher's fieldwork is considered as a 'performance' because of its adaptive character. The researcher is constantly confronted with unforeseen situations, surrounded by an unknown environment. Also, this use of the notion of 'performance' comprehends both elements of the process as well as of the outcome of fieldwork, as it recalls peculiar characteristics of qualitative work: action and interaction, personal involvement and, above all, orientation to a purpose (in this context, the teleological purpose of knowledge production).
Fil: Sacchetti, Francesco. Università degli Studi di Urbino Carlo Bo. Department of Communication Sciences and Humanities (DISCUI).
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