Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina

Autores
Kallas, Zein; Alba, Martín Federico; Casellas, Karina Susana; Berges, Miriam; De Greef, Gustavo Daniel; Gil, José María
Año de publicación
2017
Idioma
inglés
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
This study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product.
Este estudio analizó la preferencia esperada de los consumidores hacia la miel local con diferentes colores y texturas. Analizamos el impacto de la experiencia sensorial en las expectativas de los consumidores y su disposición a pagar por los productos de miel. Se llevaron a cabo dos Experimentos de Elección Discreta No Hipotética (DCE), creando un escenario real de compra antes y después de la prueba sensorial hedónica para una muestra de 145 consumidores de Mar del Plata, Argentina. Los datos utilizados en este análisis se obtuvieron a partir de cuestionarios completados en un entorno controlado y estimados utilizando el modelo Logit de parámetros aleatorios (MIXL). Los resultados mostraron alta preferencia y aceptación por la miel local con textura sólida y color claro y también revelaron un alto rechazo por las mieles oscuras. Los consumidores también declararon su disposición a pagar una prima por su tipo de miel preferido si se produce en un lugar local. La experiencia sensorial ha tenido un impacto en las expectativas. Los consumidores no estaban dispuestos a comprometer su calidad percibida y su experiencia alimentaria con otros descriptores del producto de miel.
Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales
Fil: Kallas, Zein. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fil: Alba, Martin Federico. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fil: Casellas, Karina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales. Instituto de Economía; Argentina
Fil: Berges, Miriam. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: De Greef, Gustavo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación de Agroindustria; Argentina
Fil: Gil, Jose María. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fuente
IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017
Materia
Miel
Comportamiento del Consumidor
Encuestas al Consumidor
Honey
Consumer Behaviour
Consumer Surveys
Modelo de Elección Discreta
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
INTA Digital (INTA)
Institución
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
OAI Identificador
oai:localhost:20.500.12123/13864

id INTADig_a0ead8080757a4a78a9d368150ec3431
oai_identifier_str oai:localhost:20.500.12123/13864
network_acronym_str INTADig
repository_id_str l
network_name_str INTA Digital (INTA)
spelling Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, ArgentinaKallas, ZeinAlba, Martín FedericoCasellas, Karina SusanaBerges, MiriamDe Greef, Gustavo DanielGil, José MaríaMielComportamiento del ConsumidorEncuestas al ConsumidorHoneyConsumer BehaviourConsumer SurveysModelo de Elección DiscretaThis study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product.Este estudio analizó la preferencia esperada de los consumidores hacia la miel local con diferentes colores y texturas. Analizamos el impacto de la experiencia sensorial en las expectativas de los consumidores y su disposición a pagar por los productos de miel. Se llevaron a cabo dos Experimentos de Elección Discreta No Hipotética (DCE), creando un escenario real de compra antes y después de la prueba sensorial hedónica para una muestra de 145 consumidores de Mar del Plata, Argentina. Los datos utilizados en este análisis se obtuvieron a partir de cuestionarios completados en un entorno controlado y estimados utilizando el modelo Logit de parámetros aleatorios (MIXL). Los resultados mostraron alta preferencia y aceptación por la miel local con textura sólida y color claro y también revelaron un alto rechazo por las mieles oscuras. Los consumidores también declararon su disposición a pagar una prima por su tipo de miel preferido si se produce en un lugar local. La experiencia sensorial ha tenido un impacto en las expectativas. Los consumidores no estaban dispuestos a comprometer su calidad percibida y su experiencia alimentaria con otros descriptores del producto de miel.Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y SocialesFil: Kallas, Zein. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; EspañaFil: Alba, Martin Federico. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; EspañaFil: Casellas, Karina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales. Instituto de Economía; ArgentinaFil: Berges, Miriam. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: De Greef, Gustavo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación de Agroindustria; ArgentinaFil: Gil, Jose María. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; EspañaUniversidad de Talca; International Association of Agricultural Economics (IAAE)2023-01-10T10:19:29Z2023-01-10T10:19:29Z2017-10info:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/20.500.12123/13864http://nulan.mdp.edu.ar/2849/Kallas, Z.; Alba, M. F.; Casellas, K.; Berges, M.; De Greef, G. y Gil, J. M. (2017). Impact of the sensory experience on consumers' preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina. Comunicación presentada en IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017.IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017reponame:INTA Digital (INTA)instname:Instituto Nacional de Tecnología AgropecuariaengArgentina .......... (nation) (World, South America)7006477info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)2025-09-04T09:49:42Zoai:localhost:20.500.12123/13864instacron:INTAInstitucionalhttp://repositorio.inta.gob.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://repositorio.inta.gob.ar/oai/requesttripaldi.nicolas@inta.gob.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:l2025-09-04 09:49:42.295INTA Digital (INTA) - Instituto Nacional de Tecnología Agropecuariafalse
dc.title.none.fl_str_mv Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
title Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
spellingShingle Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
Kallas, Zein
Miel
Comportamiento del Consumidor
Encuestas al Consumidor
Honey
Consumer Behaviour
Consumer Surveys
Modelo de Elección Discreta
title_short Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
title_full Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
title_fullStr Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
title_full_unstemmed Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
title_sort Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Kallas, Zein
Alba, Martín Federico
Casellas, Karina Susana
Berges, Miriam
De Greef, Gustavo Daniel
Gil, José María
author Kallas, Zein
author_facet Kallas, Zein
Alba, Martín Federico
Casellas, Karina Susana
Berges, Miriam
De Greef, Gustavo Daniel
Gil, José María
author_role author
author2 Alba, Martín Federico
Casellas, Karina Susana
Berges, Miriam
De Greef, Gustavo Daniel
Gil, José María
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Miel
Comportamiento del Consumidor
Encuestas al Consumidor
Honey
Consumer Behaviour
Consumer Surveys
Modelo de Elección Discreta
topic Miel
Comportamiento del Consumidor
Encuestas al Consumidor
Honey
Consumer Behaviour
Consumer Surveys
Modelo de Elección Discreta
dc.description.none.fl_txt_mv This study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product.
Este estudio analizó la preferencia esperada de los consumidores hacia la miel local con diferentes colores y texturas. Analizamos el impacto de la experiencia sensorial en las expectativas de los consumidores y su disposición a pagar por los productos de miel. Se llevaron a cabo dos Experimentos de Elección Discreta No Hipotética (DCE), creando un escenario real de compra antes y después de la prueba sensorial hedónica para una muestra de 145 consumidores de Mar del Plata, Argentina. Los datos utilizados en este análisis se obtuvieron a partir de cuestionarios completados en un entorno controlado y estimados utilizando el modelo Logit de parámetros aleatorios (MIXL). Los resultados mostraron alta preferencia y aceptación por la miel local con textura sólida y color claro y también revelaron un alto rechazo por las mieles oscuras. Los consumidores también declararon su disposición a pagar una prima por su tipo de miel preferido si se produce en un lugar local. La experiencia sensorial ha tenido un impacto en las expectativas. Los consumidores no estaban dispuestos a comprometer su calidad percibida y su experiencia alimentaria con otros descriptores del producto de miel.
Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales
Fil: Kallas, Zein. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fil: Alba, Martin Federico. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fil: Casellas, Karina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales. Instituto de Economía; Argentina
Fil: Berges, Miriam. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: De Greef, Gustavo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación de Agroindustria; Argentina
Fil: Gil, Jose María. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
description This study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10
2023-01-10T10:19:29Z
2023-01-10T10:19:29Z
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12123/13864
http://nulan.mdp.edu.ar/2849/
Kallas, Z.; Alba, M. F.; Casellas, K.; Berges, M.; De Greef, G. y Gil, J. M. (2017). Impact of the sensory experience on consumers' preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina. Comunicación presentada en IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017.
url http://hdl.handle.net/20.500.12123/13864
http://nulan.mdp.edu.ar/2849/
identifier_str_mv Kallas, Z.; Alba, M. F.; Casellas, K.; Berges, M.; De Greef, G. y Gil, J. M. (2017). Impact of the sensory experience on consumers' preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina. Comunicación presentada en IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017.
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Argentina .......... (nation) (World, South America)
7006477
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Talca; International Association of Agricultural Economics (IAAE)
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Talca; International Association of Agricultural Economics (IAAE)
dc.source.none.fl_str_mv IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017
reponame:INTA Digital (INTA)
instname:Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
reponame_str INTA Digital (INTA)
collection INTA Digital (INTA)
instname_str Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
repository.name.fl_str_mv INTA Digital (INTA) - Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
repository.mail.fl_str_mv tripaldi.nicolas@inta.gob.ar
_version_ 1842341407587565568
score 12.623145