Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina
- Autores
- Kallas, Zein; Alba, Martín Federico; Casellas, Karina Susana; Berges, Miriam; De Greef, Gustavo Daniel; Gil, José María
- Año de publicación
- 2017
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- documento de conferencia
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product.
Este estudio analizó la preferencia esperada de los consumidores hacia la miel local con diferentes colores y texturas. Analizamos el impacto de la experiencia sensorial en las expectativas de los consumidores y su disposición a pagar por los productos de miel. Se llevaron a cabo dos Experimentos de Elección Discreta No Hipotética (DCE), creando un escenario real de compra antes y después de la prueba sensorial hedónica para una muestra de 145 consumidores de Mar del Plata, Argentina. Los datos utilizados en este análisis se obtuvieron a partir de cuestionarios completados en un entorno controlado y estimados utilizando el modelo Logit de parámetros aleatorios (MIXL). Los resultados mostraron alta preferencia y aceptación por la miel local con textura sólida y color claro y también revelaron un alto rechazo por las mieles oscuras. Los consumidores también declararon su disposición a pagar una prima por su tipo de miel preferido si se produce en un lugar local. La experiencia sensorial ha tenido un impacto en las expectativas. Los consumidores no estaban dispuestos a comprometer su calidad percibida y su experiencia alimentaria con otros descriptores del producto de miel.
Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales
Fil: Kallas, Zein. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fil: Alba, Martin Federico. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España
Fil: Casellas, Karina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales. Instituto de Economía; Argentina
Fil: Berges, Miriam. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: De Greef, Gustavo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación de Agroindustria; Argentina
Fil: Gil, Jose María. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España - Fuente
- IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017
- Materia
-
Miel
Comportamiento del Consumidor
Encuestas al Consumidor
Honey
Consumer Behaviour
Consumer Surveys
Modelo de Elección Discreta - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
- OAI Identificador
- oai:localhost:20.500.12123/13864
Ver los metadatos del registro completo
id |
INTADig_a0ead8080757a4a78a9d368150ec3431 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:20.500.12123/13864 |
network_acronym_str |
INTADig |
repository_id_str |
l |
network_name_str |
INTA Digital (INTA) |
spelling |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, ArgentinaKallas, ZeinAlba, Martín FedericoCasellas, Karina SusanaBerges, MiriamDe Greef, Gustavo DanielGil, José MaríaMielComportamiento del ConsumidorEncuestas al ConsumidorHoneyConsumer BehaviourConsumer SurveysModelo de Elección DiscretaThis study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product.Este estudio analizó la preferencia esperada de los consumidores hacia la miel local con diferentes colores y texturas. Analizamos el impacto de la experiencia sensorial en las expectativas de los consumidores y su disposición a pagar por los productos de miel. Se llevaron a cabo dos Experimentos de Elección Discreta No Hipotética (DCE), creando un escenario real de compra antes y después de la prueba sensorial hedónica para una muestra de 145 consumidores de Mar del Plata, Argentina. Los datos utilizados en este análisis se obtuvieron a partir de cuestionarios completados en un entorno controlado y estimados utilizando el modelo Logit de parámetros aleatorios (MIXL). Los resultados mostraron alta preferencia y aceptación por la miel local con textura sólida y color claro y también revelaron un alto rechazo por las mieles oscuras. Los consumidores también declararon su disposición a pagar una prima por su tipo de miel preferido si se produce en un lugar local. La experiencia sensorial ha tenido un impacto en las expectativas. Los consumidores no estaban dispuestos a comprometer su calidad percibida y su experiencia alimentaria con otros descriptores del producto de miel.Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y SocialesFil: Kallas, Zein. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; EspañaFil: Alba, Martin Federico. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; EspañaFil: Casellas, Karina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales. Instituto de Economía; ArgentinaFil: Berges, Miriam. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: De Greef, Gustavo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación de Agroindustria; ArgentinaFil: Gil, Jose María. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; EspañaUniversidad de Talca; International Association of Agricultural Economics (IAAE)2023-01-10T10:19:29Z2023-01-10T10:19:29Z2017-10info:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/20.500.12123/13864http://nulan.mdp.edu.ar/2849/Kallas, Z.; Alba, M. F.; Casellas, K.; Berges, M.; De Greef, G. y Gil, J. M. (2017). Impact of the sensory experience on consumers' preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina. Comunicación presentada en IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017.IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017reponame:INTA Digital (INTA)instname:Instituto Nacional de Tecnología AgropecuariaengArgentina .......... (nation) (World, South America)7006477info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)2025-09-04T09:49:42Zoai:localhost:20.500.12123/13864instacron:INTAInstitucionalhttp://repositorio.inta.gob.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://repositorio.inta.gob.ar/oai/requesttripaldi.nicolas@inta.gob.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:l2025-09-04 09:49:42.295INTA Digital (INTA) - Instituto Nacional de Tecnología Agropecuariafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
title |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
spellingShingle |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina Kallas, Zein Miel Comportamiento del Consumidor Encuestas al Consumidor Honey Consumer Behaviour Consumer Surveys Modelo de Elección Discreta |
title_short |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
title_full |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
title_fullStr |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
title_full_unstemmed |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
title_sort |
Impact of the sensory experience on consumers’ preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Kallas, Zein Alba, Martín Federico Casellas, Karina Susana Berges, Miriam De Greef, Gustavo Daniel Gil, José María |
author |
Kallas, Zein |
author_facet |
Kallas, Zein Alba, Martín Federico Casellas, Karina Susana Berges, Miriam De Greef, Gustavo Daniel Gil, José María |
author_role |
author |
author2 |
Alba, Martín Federico Casellas, Karina Susana Berges, Miriam De Greef, Gustavo Daniel Gil, José María |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Miel Comportamiento del Consumidor Encuestas al Consumidor Honey Consumer Behaviour Consumer Surveys Modelo de Elección Discreta |
topic |
Miel Comportamiento del Consumidor Encuestas al Consumidor Honey Consumer Behaviour Consumer Surveys Modelo de Elección Discreta |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product. Este estudio analizó la preferencia esperada de los consumidores hacia la miel local con diferentes colores y texturas. Analizamos el impacto de la experiencia sensorial en las expectativas de los consumidores y su disposición a pagar por los productos de miel. Se llevaron a cabo dos Experimentos de Elección Discreta No Hipotética (DCE), creando un escenario real de compra antes y después de la prueba sensorial hedónica para una muestra de 145 consumidores de Mar del Plata, Argentina. Los datos utilizados en este análisis se obtuvieron a partir de cuestionarios completados en un entorno controlado y estimados utilizando el modelo Logit de parámetros aleatorios (MIXL). Los resultados mostraron alta preferencia y aceptación por la miel local con textura sólida y color claro y también revelaron un alto rechazo por las mieles oscuras. Los consumidores también declararon su disposición a pagar una prima por su tipo de miel preferido si se produce en un lugar local. La experiencia sensorial ha tenido un impacto en las expectativas. Los consumidores no estaban dispuestos a comprometer su calidad percibida y su experiencia alimentaria con otros descriptores del producto de miel. Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales Fil: Kallas, Zein. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España Fil: Alba, Martin Federico. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España Fil: Casellas, Karina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales. Instituto de Economía; Argentina Fil: Berges, Miriam. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina Fil: De Greef, Gustavo. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Centro de Investigación de Agroindustria; Argentina Fil: Gil, Jose María. Centro de Investigación en Economía y Desarrollo Agroalimentario; España |
description |
This study analysed consumers' expected preference toward local honey with different colour and texture. We analysed the impact of the sensory experience on consumers' expectation and their willingness to pay for the honey products. We carried out two Non-Hypothetical Discrete Choice Experiments (DCE) by creating a real shopping scenario before and after the hedonic sensory test for a sample of 145 consumers from Mar del Plata, Argentina. Data used in this analysis were obtained from questionnaires completed in a controlled environment and estimated using the random parameters Logit model (MIXL). Results showed both high preference and acceptance for local honey with solid texture and light colour and also revealed a high rejection for dark honeys. Consumers also declared their willingness to pay a premium for their most preferred honey type if it is produced from local place. The sensory experience has had impact on expectation. Consumers were not willing to compromise their perceived quality and their eating experience with other descriptors of the honey product. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10 2023-01-10T10:19:29Z 2023-01-10T10:19:29Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12123/13864 http://nulan.mdp.edu.ar/2849/ Kallas, Z.; Alba, M. F.; Casellas, K.; Berges, M.; De Greef, G. y Gil, J. M. (2017). Impact of the sensory experience on consumers' preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina. Comunicación presentada en IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017. |
url |
http://hdl.handle.net/20.500.12123/13864 http://nulan.mdp.edu.ar/2849/ |
identifier_str_mv |
Kallas, Z.; Alba, M. F.; Casellas, K.; Berges, M.; De Greef, G. y Gil, J. M. (2017). Impact of the sensory experience on consumers' preference toward the origin of honey: a case study in Mar del Plata, Argentina. Comunicación presentada en IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017. |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Argentina .......... (nation) (World, South America) 7006477 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Talca; International Association of Agricultural Economics (IAAE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Talca; International Association of Agricultural Economics (IAAE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
IAAE Inter-Conference Symposium; 5 Congreso Regional de Economía Agraria, Talca, Chile, October 17-20, 2017 reponame:INTA Digital (INTA) instname:Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria |
reponame_str |
INTA Digital (INTA) |
collection |
INTA Digital (INTA) |
instname_str |
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria |
repository.name.fl_str_mv |
INTA Digital (INTA) - Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria |
repository.mail.fl_str_mv |
tripaldi.nicolas@inta.gob.ar |
_version_ |
1842341407587565568 |
score |
12.623145 |